EICMA-nieuws: Kawasaki Versys 1000!
Kennen we de Kawasaki Versys in de versies Versys, Versus City en Versys Tourer als een heerlijke allrounder in de 650-cc klasse, nu is er de Versys 1000. Meteen maar in twee versies: kaal en Grand Tourer.
Had de BMW R 1200 GS als reise-enduro/grote allroad lang het rijk alleen, dat is wel afgelopen. Eerst was daar in 2010 de Yamaha Super Ténéré, net als de BMW een tweecilinder, en toen bleef het lang stil. En nu op de EICMA ineens de Honda Crosstourer (1200 cc V4), de Triumph Tiger Explorer (1200 cc 3-in lijn) en helemaal als donderslag bij heldere hemel de Kawasaki Versys 1000. Deze wordt voortbewogen door de 1043-cc viercilinder van de Z1000 en da's evenmin een motorblok om uit te lachen. Het wordt druk op de markt van de grote allroads, die we kennen als motorfietsen waarmee eigenlijk alles kan: van verre reizen tot – inderdaad – stadsverkeer. Verschillende power-modi, instelbare tractiecontrole en abs zijn daarbij niet raar meer.Kawasaki noemt als key features:
- Volledig instelbare, lange vering die de bestuurder in staat moet stellen sportief te rijden op allerlei wegdek.
- Comfortabele zitpositie (rechtop) voor maximale controle onder allerlei omstandigheden.
- Sportief en scherp weggedrag door lichtgewicht aluminium frame.
- 1,043 cc viercilinder.
- Verstelbaar windscherm.
- 21.5-liter brandstoftank.
- Instelbare tractiecontrole.
- Abs.
- Power-mode selectie: full power (118 pk en 102 Nm) en low power (75% van maximum)
- Stevig achterframe voor zware belading.
- 17-inch wielen.
- Accessoires, waaronder zijkoffers (35 liter) en topkoffer (47 liter), handbeschermers, handvatverwarming.
We noeman vast één minpuntje: de ketting. Dat mag in deze klasse best een cardan zijn.
Prijs nog onbekend.
Foto's en video!
Meer nieuws op Stadsmotor.nl
{jcomments on}