Race-Volvo's voor het KLPD
Een korte inspectie van de Volvo-website leert dat het KLPD heeft gekozen voor Volvo's V70 T6 AWD. Deze vallen in de zuinigheidscategorie F (vergelijkbaar met een Saturnus V maanraket) en kosten vanaf € 65.995. Deze stationwagens met hun drieliter zescilinder zijn bloedsnel, inderdaad, getuige ook het feit dat onze nationale racetrots Jan Lammers ooit (in 1994 in het British Touring Car Championship) met een voorloper ervan racete, de Volvo 850 T5 Estate. De grap ging toen:
"Hoe weet Jan Lammers of hij een goede ronde heeft gereden?"
- Dan beginnen de honden achterin te blaffen.
Zoals menigeen zich nog zal herinneren, reed het Korps Rijkspolitie (van 1945 tot 1993 voorganger van KLPD) vroeger met Porsches 911 Targa (half open dak). Deze zogenaamde Porschegroep was de grootste fleet-owner van Porsche wereldwijd. Dat ging een beetje in de papieren lopen, dus de Porsches werden bij het opheffen van het Korps Rijkspolitie vervangen door – onder andere – Volvo stationwagens. Wat menigeen zich niet kan herinneren, is dat de Porsche 911 niet was uitverkoren vanwege de topsnelheid, maar vanwege het acceleratievermogen.
De nieuwe Volvo's van het KLPD zijn opgevoerd van 304 naar 329 paardenkrachten, vernemen we, waardoor de topsnelheid nu boven de 250 km/u ligt. En dat moet genoeg zijn voor het arresteren van hogesnelheidscriminelen, die met name 's nachts klaarblijkelijk bij bosjes onze snelwegen onveilig maken.
"We hebben elke week één à twee achtervolgingen. Die trend willen we doorbreken," zegt Fokko Klok, hoofd van de verkeerspolitie.
Door snellere politieauto's aan te schaffen? Hoe dan? ZIjn het elke keer dezelfde hogesnelheids- criminelen?
"Deze week nog racete een Audi met 240 km/u over de snelweg," aldus een woordvoerder van het KLPD. "De agenten die de auto achtervolgden, konden hem niet bijhouden. Uiteindelijk werd de bestuurder met behulp van een derde politieauto, die hem opwachtte, gedwongen te stoppen."
En dat is even waar ik het over wil hebben (in de week dat minister van Verkeer Melanie Schultz de Tweede Kamer zegt dat het ophogen van de maximum snelheid naar 130 km/u – geen 240 – niet volgens plan verloopt).
Ik had vroeger als auto/motorjourno nogal eens contact met het Korps Rijkspolitie/KLPD. In die gesprekken kwamen de fors toenemende topsnelheden van auto's en motorfietsen geregeld ter sprake, en nimmer maakte de politie zich daarover zorgen. Het adagium was altijd: "Al is de vluchter nog zo snel, de mobilofoon achterhaalt hem wel."
Dus vraag ik me nu af: wat is daaraan veranderd? De woordvoerder zegt het nota bene zelf: de hardrijder werd aangehouden met behulp van een derde auto die hem stond op te wachten.
Schiet de Nederlandse burger er qua veiligheid iets mee op als de politie nu ook met 240 km/u (en sneller) over ons wegennet kan razen?
Overdag gebeurt het niet, want te druk op straat, en overdag kun je altijd een file creëren waarin de boef zichzelf of een toevallige passant te pletter rijdt (belastingbetalers genoeg, dus dat geeft niet). Maar 's nachts? Je maakt mij niet wijs dat de gemiddelde Nederlandse plattelandsdiender zijn hele nachtdienst druk is met seriemoordenaars, roofovervallen, verkrachters et cetera. Die onderbreekt zijn koffiepauze echt wel even voor een aanhouding met mogelijk fatale gevolgen. Even uit de sleur.
Stadsmotor.nl besteedt in de motor- en scootertests altijd aandacht aan de plaatsing en functionaliteit van de achteruitkijkspiegels, vanuit de gedachte dat ze je leven kunnen redden. Weten we nog wat de regels zijn? Elke vijf seconden in je spiegels kijken. En maken dat je wegkomt als je zwaailichten ziet, nu meer dan ooit. De politie rijdt echt niet door je heen (zolang je niets hebt misdaan), maar wat doet een opgejaagde crimineel?
Michiel Heemskerk
9 maart 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}