Broedvogels en motoren

Nieuws vanuit de natuur: zeldzame broedvogels voelen zich prima thuis naast het TT-circuit te Assen, ondanks de oorverdovende herrie die daar geregeld wordt geproduceerd. Mensen zijn minder tolerant. En terecht.

Auto- en motorraces en zeldzame broedvogels gaan prima samen, concluderen kennisinstituut Alterra en Sovon Vogelonderzoek na twee jaar studie in het beschermde natuurmonument Witterveld bij Assen, naast het TT-circuit, domein van alles wat snel gaat en kabaal maakt, in april onder meer het WK Superbike.
Hoe fijn het ook is om te horen dat het paapje, de tapuit, grauwe klavier en geoorde fuut zich geen fluit aantrekken van motorgeraas (gemeten tijdens de Superleague autoraces), wat moeten we met die informatie? En is het inderdaad zo dat het geluid de broedvogels niet deert of is Witterveld om andere redenen dermate aantrekkelijk dat de herrie maar op de koop toe wordt genomen? We bedoelen: Witterveld is pas sinds 2009 een beschermd natuurmonument, en op de locatie van het TT-circuit wordt al vanaf 1925 geracet. Het zal niet zo zijn dat de broedvogels pas zijn gekomen nadat ze uit de krant vernamen dat Witterveld beschermd natuurgebied zou worden.
Als ik ook zo eens in mijn geheugen graaf naar de vogelnesten die ik in mijn leven (en achtertuinen) ben tegengekomen, kan het vogels hoe dan ook niet bommen waar ze nestelen. Het mooiste voorbeeld daarvan is nog wel het merelnest dat zich enkele jaren geleden op minder dan een meter van mijn barbecue bevond. En geloof me, die barbecue wordt gebruikt, niet alleen in de zomer, maar ook in de herfst en winter en zeer zeker tijdens het broedseizoen, met bij het aansteken kortstondige maar verstikkende rookgordijnen tot gevolg en daarna een ongelooflijke partij luidruchtig geouwehoer door bierdrinkende mannen en proseccoslempende Amsterdamse visdames. Het interesseert papa, mama en eitjes merel hoegenaamd niets.
Voorts slaap ik altijd met het raam van mijn slaapkamer wijd open en reken maar dat ik tegen zonsopgang niet wakker word van het licht, maar van de oorverdovende alarmsignalen van (wederom) merels die de katten uit de wijk ineens spotten. Waarom die stompzinnige beesten niet aan de overkant van het water in het park ergens op tien meter hoogte in een boom gaan zitten in plaats van in een anderhalf meter hoge struik in een achtertuin ontgaat me, maar dat doet ook niet ter zake. Wat wel ter zake doet, is dat vogels er qua geluidsproductie ook wat van kunnen. Wie (zoals ik) wel eens in een regenwoud en/of jungle is geweest, weet wat ik daarmee bedoel. Hoor je daar de plaatselijke vogelbescherming zaniken dat er te veel kabaal is voor de arme vogeloortjes? Dat doen ze toch zelf? Nou dan.
Nu kun je het een vogel niet kwalijk nemen dat hij herrie maakt, al is het met name op zomerzondagochtenden soms verleidelijk om maatregelen te nemen. Een hond kun je ook niet kwalijk nemen dat-ie blaft, maar zijn baasje wel. Net zoals je het sommige baasjes zonder hond kunt verwijten dat ze onnodig kabaal maken.
Zoals bijvoorbeeld de jeugd die tegenwoordig hun auto's op een dusdanige wijze opvoert dat er geen streep snelheid extra uit komt, maar des te meer kabaal. En daar moet bij voorkeur 's nachts van worden genoten, als werkend Nederland probeert te slapen.
En ja, laten we de hand ook in eigen boezem steken: motorrijders.
Ik zal niet zo flauw zijn om te beweren dat ik ongevoelig ben voor een stevig uitlaatgeluid, maar mijn schaamtegevoel krijgt meestal de overhand als ik eens op een testmotor zit die meer rumoer maakt dan noodzakelijk. Desondanks menen mensen motoren te moeten uitrusten met aftermarket-uitlaatdempers van (meestal) Akrapovic en Arrow. Op een sportmotor nog te begrijpen voor meer pk's, en op een chopper nog te begrijpen voor meer emotie (?) maar op een normaal fluisterstille BMW K 1600 GT(L) toermotor of zelfs een Piaggio MP3 driewieler?
Wie denkt dat motorgeluid iets bijdraagt aan de beleving zou eens moeten plaatsnemen op of in een elektrisch vehikel. De zegening van de rust... En vooral ook de dankbare blikken van de mensen die zich normaal gesproken de pest irriteren aan al die herrieschoppers. Ik hoor daarbij, voor alle duidelijkheid. Het imago van de motor zou ook heel wat beter zijn zonder dat kabaal. Het imago van de vogel gek genoeg niet.

Michiel Heemskerk
14 maart 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy