Eerste test in Nederland: Piaggio MP3 YOURban LT (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Eerste test in Nederland: Piaggio MP3 YOURban LT (2011) |
Technische gegevens |
Fotogalerij |
Video |
Alle Piaggio tests |
Stadsmotor.nl was bij de eersten die mochten snoepen van de Piaggio MP3 YOURban LT. Om uit te leggen wat de geheel nieuwe, voor het autorijbewijs toegestane Piaggio MP3 YOURban LT is, moet je eerst even weten wat een motorscooter is. Daarbij helpt het als je weet wat een snor- of bromscooter is. En wie weet dat niet?
Wie nog nooit een scooter heeft gezien, heeft de afgelopen decennia echt onder een steen geleefd of is in elk geval niet in stedelijk gebied geweest. Scooters zijn van die handige gemotoriseerde tweewielers waarbij je niet hoeft te schakelen, omdat dat door een continu variabele transmissie/variomatic is overgenomen. Een draai aan het rechterhandvat resulteert in voortbeweging, een kneep in een van de remmen – links of rechts – in een stop met het achter- c.q. voorwiel. De bediening van een scooter is letterlijk eenvoudiger dan die van een fiets, omdat je niet hoeft te trappen.
Scooters bestaan al een jaartje of tachtig, negentig, maar werden met de komst van de Vespa van Piaggio in 1946 pas echt populair. In grote steden wereldwijd zijn ze niet meer weg te denken, omdat de beweeglijkheid, actieradius en snelheid (ten opzichte van een fiets) en het parkeergemak onovertroffen zijn. Zijn er al nadelen te bedenken, dan bestaan die (bij regen) uit de zitplaats in de openlucht, het beperkte aantal zitplaatsen, en de beperkte bagageruimte (ten opzichte van een auto, maar weer niet ten opzichte van een (motor)fiets).
Duidelijk?
Snor- en bromfietsen zijn bereikbaar voor iedereen met het rijbewijs AM (brommer) en B (auto). Wil men een motorscooter, is men verplicht tot het rijbewijs AL (motor tot 25 kW) of het rijbewijs voor de motor of scooter met automatische versnelling of koppeling, beter bekend als het motorscooterrijbewijs.
Dat veranderde dus met de komst van de Piaggio MP3 LT in 2008. Deze motorscooter met twee voorwielen werd door Piaggio ontwikkeld naast de normale tweewielscooter om een grotere veiligheid te creëren, omdat met name in stadsverkeer nogal wat obstakels voorkomen – tramrails, putdeksels, zebrapaden, junks – die voor voertuigen met een enkel sturend voorwiel soms niet zonder risico te nemen zijn, of in elk geval niet zo risicoarm als met een voertuig met twee sturende voorwielen.
En daar bleek deze driewieler met een paar onzinnige aanpassingen ineens aangemerkt te kunnen worden als auto. Onzinnige aanpassingen, ja, want in hoeverre verschilt bijvoorbeeld de nieuwe Piaggio MP3 YOURban LT – de autoversie – van de MP3 YOURban RL – de motorversie?
- De spoorbreedte (afstand van voorwiel tot voorwiel) is geen 42 cm meer, maar 46,5 cm: 4,5 cm extra!
- De knipperlichten zijn niet meer mooi in de carrosserie geplaatst, maar staan er nu op steeltjes naast.
- Het integrale remsysteem (voor- en achterrem werken altijd allebei, ongeacht welke hendel je grijpt) kan nu ook worden bediend met een rempedaal dat uiterst hinderlijk uit de vloer rechts omhoog steekt.
- De nummerplaat steekt een mijl buiten de carrosserie en zal gerust een keer een fietswiel of overstekend kind grijpen.
Gefeliciteerd RDW: hele verbeteringen!
Sturen!
Concreet betekenen de aanpassingen echter wel dat je met je B-rijbewijs op een motorscooter mag rijden, en er is ook niemand die dat niet kan. Zie daartoe de rijinstructies hierboven: handvat draaien is vooruit, hendel knijpen stoppen. Collega Wanda van Stadsmotor.nl is vooralsnog slechts in het bezit van een snorscooter en het B-rijbewijs, maar kachelt na vijf minuten instructie mee met de geharde motorduivels. That simple. Het is hoe dan ook van de idiote dat lichte motorscooters niet worden vrijgegeven voor het autorijbewijs, maar dat maar weer eens terzijde.
We hadden dus al de gewone MP3, en daar heeft Stadsmotor.nl uiteraard ook mee gereden, met de Hybride nota bene. Die vonden we wat zwaar, wat-ie met zijn extra elektramotor en dikke batterijen ook wel was: 250 kg. Maar hij stuurde ook zwaar, dus bij de introductie gisteren (23 juni) tussen het hossen met de nieuwe YOURban LT door springen we ook nog even op een normale MP3 300 LT (227 kg). Deze heeft hetzelfde motorblok als de YOURban (211 kg), maar is dus breder qua kuip en ruit (bescherming tegen weer en wind), heeft een iets langere wielbasis en een iets andere hoek van het balhoofd en heeft ook kleinere voorwielen (12 inch in plaats van 13 inch). Zonder te weten of ze Stadsmotor.nl een verrotte MP3 300 LT in de maag hadden gesplitst, kunnen we melden dat ook de gewone MP3 300 – net als de Hybride dus – zwaarder stuurt dan de YOURban, stroperiger, alsof er ergens een ouwe lap in de tandwielen zit. De YOURban echter huppelt van bocht naar bocht en laat zich keren en draaien als een, tja... motorscooter. En een motorscooter stuurt dus als een snor- of bromscooter, maar dan beter, want met meer power op het achterwiel.
Politie!
Dat proberen we uiteraard uit op een rotonde in Piaggio-hoofdstad Breda, waar collega Damiaan van Moto73 wegens 'opvallend' weggedrag direct wordt meegenomen door een tweetal incognito motoragenten, daarbij heel collegiaal de baan vrijmakend voor uw Stadsmotor-nl-reporter. Terwijl de hermandad les 1 van de politieschool (boos kijken terwijl je eigenlijk wilt lachen) probeert op Damiaan, knallen we de YOURban tussentijds tegen de uiterste grens van het scharniermechanisme van de voorwielen, waarbij we kunnen constateren: doe dat maar liever niet, want het stuurkarakter verandert voelbaar van iets dat op een tweewieler lijkt, naar iets dat ineens een tweewieler is. Hij gaat er niet beter van sturen.
Even later in het Brabantse land zoeken we wel elke putdeksel, wegmarkering, hobbel, kiezel en paardenvlaai op die we maar kunnen vinden, om te kunnen constateren dat die twee voorwielen hun werk doen, namelijk de koers bewaken. Alleen de paardenvlaai in een bocht waar we daadwerkelijk met twee voorwielen tegelijk in stuurden, zorgde voor een glijertje van een centimetertje of vijf. Zonder valpartij overigens, want de YOURban pakte de draad snel weer op. Hoopgevend.
Accelereren en remmen!
Ja, hallo, we hebben het over een 278-cc ééncilindertje dat een gewicht van dik 200 kilo (ex bestuurder) in beweging moet brengen. Ter vergelijking: Piaggio's eigen Vespa 300 GTS SuperSport weegt dik 50 kilo minder en een motorfiets van vergelijkbaar gewicht heeft meestal 60 tot 70 pk extra! Dragraces zul je niet winnen met de YOURban, maar daar zul je hem dan ook niet voor kopen. Waarvoor dan wel? Lekker scooteren dus, ook op de snelweg, zonder dat A-rijbewijs. Lekker tussen de file door, lekker overal parkeren, hoewel we nog niet weten wat de politie doet als je met een LT op de stoep gaat staan. Het is immers een auto en geen motor. Pliessie?
Remmen... abs ontbreekt. Een beetje vreemd op een motorscooter die specifiek werd ontworpen met veiligheid als hoogste doel. Het euvel blijkt vooralsnog de prijs te zijn. Abs monteren zal de MP3 zo'n € 1000 duurder maken en dat durft men nog even niet aan. Als optie zou het best leverbaar mogen zijn, denken wij dan, zodat iedereen voor zichzelf mag uitmaken of hij het wil of niet. Remmen gaat overigens prima, en je moet toch wel raar doen wil je beide wielen aan de voorzijde aan het blokkeren krijgen. Remmen met het verplichte rempedaal is een drama. Je kunt nooit zo goed doseren als met je handen, dus wij zeggen: pedaalstang doorzagen, plaatje over het gat in de vloer en je kunt je rechtervoet tenminste ook kwijt. Hoe groot is de kans dat het oog van een agent erop valt? En je hebt toch je remmen aan het stuur? Pliessie?
Wat natuurlijk ook leuk is aan de driewieler: je kunt de scharnierende voorwielen blokkeren! Sta je bijna stil, gaat een lampje in het dashboard branden ten teken dat de voorwielen met het roll lock-systeem 'op slot' kunnen. Doe dat, en je komt tot stilstand zonder je voeten aan de grond te hoeven zetten. Wel opletten dat de ondergrond goed recht is en je stuur recht staat, anders duik je bij wegrijden – als de wielen vanzelf deblokkeren – zo opzij de goot in.
Een inmiddels klassieke MP3-grap: stiekem de wielen deblokkeren van een MP3-rijder die zijn voeten omhoog heeft en even niet oplet. Die lazert zo om als hij het waarschuwingspiepje niet hoort.
Lifestyle?
Lifestyle is een woord dat onlosmakelijk met motorrijden is verbonden en dus ook met scooterrijden. Je wordt er namelijk een ander mens van. Los daarvan is zo'n MP3 natuurlijk een hebbeding bij uitstek. Dat was de gewone MP3 al, en dat is de YOURban nog meer. Hij is slanker en ranker en oogt en is pittiger dan zijn oudere broer. Een en ander is ook bewerkstelligd door de kleinere, smallere ruit en het wegnemen van de bagageruimte die de gewone MP3 van achter zo dik maakt. De zit voorop is desondanks een stuk ruimer dan op de gewone MP3 en ook heb je onder het zadel toch ruimte genoeg voor twee jethelmen. Niet slecht. Rijden op YOURban is als gezegd hetzelfde als op een gewone motorscooter (met als enig verschil dat je op de driewieler voetjes-van-de-vloer kunt stilhouden). De YOURban is ook nog redelijk hip, dus je kunt je er gerust mee vertonen. Helemaal als je helmpjes in bijpassende kleur neemt.
Wie gaat de YOURban kopen? Piaggio verkoopt hun LT's voor 100% aan automobilisten, die hem er vaak bijnemen als tweede vervoer in plaats van een tweede auto. Het is geen gek idee. Het gemak en de hip van de scooter en het afscheid van de krankzinnige wegenbelasting en parkeerkosten van de auto... Echt iets voor de jeugd, als die maar niet zo gehecht waren aan de status van hun slecht bruikbare en peperdure auto.