Banner

Test: Vespa GTS 300 Super

Inhoudsopgave
Test: Vespa GTS 300 Super
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Vespa tests

Vespa GTS 300 SuperSportOpstappen op de Vespa GTS 300 Super is snappen waarom de naam Vespa bijna synoniem is aan 'scooter'. Het is niet dat scooters van andere merken geen scooter zijn, maar er is gewoon maar één échte. De Vespa dus. De 300 schiet ook nog eens lekker op.

Het Italiaanse Vespa is niet alleen van Piaggio, van oorsprong wás het zelfs een Piaggio. Dat zit zo. Na de Tweede Wereldoorlog mocht het 'foute' Piaggio geen vliegtuigen meer bouwen, waarna de productielijnen werden omgebouwd voor scooters, want er was zeer grote behoefte aan goedkoop persoonstransport. Veel onderdelen van deze scooter – voorwiel, motor – waren ook afkomstig van vliegtuigen. Deze motor was de startmotor van een vliegtuig, en maakte een zoemend geluid: wesp – vespa in het Italiaans...
Vanaf 1948 bouwde Vespa eigen 125-cc motorblokken; de krachtbron die werd gemonteerd in de Vespa die wereldberoemd werd, mede dankzij Gregory Peck en de debuterende Audrey Hepburn in de film Roman Holiday (1953). Sinds 1946 werden zeventien miljoen (!) Vespa's geproduceerd, wat de Vespa de meest gereden scooter op aarde maakt.

Is het wat?
Zoals opgemerkt is Vespa bijna synoniem aan scooter, op dezelfde manier bijvoorbeeld dat Harley-Davidson synoniem is aan chopper en custom. Maar er zijn verschillen. Want waar Harley-Davidson meer waarde hecht aan imago en traditie dan aan prestaties en technische vooruitgang, is de Vespa in de doelgroep gewoon nog steeds de standaard. Waarmee je natuurlijk meer wilt weten over de doelgroep, die niet gelijk is aan die van de standaard scooterrijder, als die al zou bestaan. De Vespa GTS 300 Super is met een cilinderinhoud van 278 cc en een vermogen van 22 pk bij lange na niet de grootste of sterkste scooter ter wereld. Hij hoort zelfs niet bij de grootste of sterkste scooters. Desondanks is het wel de grootste of in ieder geval sterkste en snelste die het merk ooit heeft geproduceerd, al is een top van net 130 km/u nog niet imposant. Dat zegt inderdaad vooral iets over de rest van het gamma. Hoe Vespa dan toch de wereldmarkt heeft kunnen domineren? Vermoedelijk door het gebruiksgemak, want goedkoop zijn ze ook niet. De GTS 300 Super kost € 5.499. Ter vergelijking: een Taiwanese Kymco People S 300i is sterker en kost € 1.500 (!) minder.

Sex appeal
Maar een Kymco heeft niet het sex appeal van een Vespa. Dat is nu eenmaal zo. Of de handling. Verklaart die misschien het succes van Vespa onder vrouwen? Vrouwen zijn gewend om vanuit de heupen te wenden en keren. Niks onaardigs mee bedoeld, maar daar zit nu eenmaal meestal de grootste breedte en grootste massa (bij mannen een stuk, oké, iets hoger). Vrouwen draaien met hun kont, populair gezegd. En dat is precies waar de Vespa niet alleen fysiek, maar ook gevoelsmatig aansluit. De GTS 300 voelt aan als een verlengstuk van je achterwerk. Draai je kont, en de Vespa draait mee. Dat mag voor motorrijders als iets normaals worden beschouwd, maar zo natuurlijk als het op de GTS 300 gaat, gaat het op geen enkele andere machine. Elke andere motorscooter rijden is al kinderspel, maar de GTS 300 hoef je helemaal niet te rijden. Je draait aan het gas en hij gaat vooruit, knijpt in de remmen en hij stopt, maar je hoeft dus niet te sturen... Ja, natuurlijk moet je sturen, maar als je afstapt en iemand vraagt of je onderweg hebt moeten sturen, antwoord je gevoelsmatig: nee. Da's een niet gering pluspunt voor mensen die onzeker zijn op een tweewieler.

De SuperSport-versie waarop wij een Noord-Brabantse binnenstad onveilig maakten, is een Super met nog wat extra uiterlijk vertoon, striping en zo. Verder is de GTS best kaal. Een beetje chroom hier en daar, een mooie ring rond de buddy om je aan vast te houden achterop, mooi inklapbare voetsteuntjes (zie ook foto's). Maar wat heb je nog aan extra schoonheid nodig als je model hebt gestaan voor een heel nieuw soort vervoermiddel? De Touring-versie voorziet nog in bagagedragers voor en achter en een klein windscherm. Dat laatste kan van pas komen op de snelweg, want zonder scherm pak je veel wind (en regen) op het bovenlijf. Daarnaast is er nog van alles aan accessoires te krijgen waarbij modieus veelal belangrijker is dan functioneel. Het zal de doelgroep bijzonder aanspreken.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Vespa Test: Vespa GTS 300 Super

Disclaimer - Privacy Policy