Cabriolet
Vandaag was het gelukkig weer normaal, maar vorige week was het in mijn files gillend druk met cabrio's. Alsof er geen crisis bestaat! Het zal te maken hebben gehad met het warme weer, want ook overal op Facebook doken in mijn kennissenkring berichten op van mensen die zeiden dat ze 'heerlijk' hadden gereden. Dat ging dan uiteraard over motorrijden.
Ik vraag me op zo'n moment af wat er precies heerlijk is aan dat motorrijden. Ik zal niet beweren dat ik anti-zon ben, maar meer dan 25 graden hoeft van mij echt niet. Je stikt de dievenmoord in je motorpak, en geen pak aantrekken is ook niet echt een optie, al zijn er motorrijders genoeg die denken dat een korte broek ook wel kan. Over een spijkerbroek valt nog na te denken, maar blote benen? Ik heb in de loop der jaren genoeg opspattend grind uit de laarzen en broekspijpen gepeuterd om een serieus tuinpad mee aan te leggen. En dan heb ik het nog niet eens over de horzels en bijen die ik bij tijd en wijle van de kniebeschermers heb zien ketsen, die anders ergens tussen dijbeen en scrotum waren beland. Je moet het allemaal niet willen. De ballen die je nodig hebt voor motorrijden, krijg je niet door insectensteken. Los daarvan koel je niet af van blote benen of armen bij temperaturen boven de 25°C; je droogt alleen sneller uit, verbrandt eerder et cetera.
Wat dus opviel met dat warme weer, onder andere terwijl ik vanaf de Hyosung-importeur in Hillegom op een zeer warme middag op een zeer warme, want zeer zwarte GT 650i R langs de kuststrook noord- en huiswaarts reed, was het grote aantal cabriolets in de diverse opstoppingen.
Allemaal met de kap eraf, dak open!
Nu heb ik in een vorig leven menig cabrio gereden, en als er toch één ding is wat je niet moet doen met zeer warm weer in een auto, is het je dak openen. Wat je nog aan bescherming hebt tegen de zon – heet wordt het toch als je geen airco hebt – ga je ook nog eens wegnemen! Nog niet zo'n probleem als je geen last hebt van opstoppingen (koeling van mens en machine is de reden dat de motor door de file mag), maar in een cabrio ben je echt niet eerder aan het strand dan in een sedan met airco.
Ik mijmerde dat er nog veel weggebruikers zijn – automobilisten én motorrijders – die niet snappen hoe het menselijk lichaam werkt.
Open rijden – motor of cabriolet – is het leukst als je niet in negatieve zin wordt beïnvloed door de weersomstandigheden. Open rijden wordt niet leuker als het warmer wordt. Een te hoge temperatuur maakt je niet extra vrolijk, maar ziek, door oververhitting en dehydratatie, uitdroging, verstoring van de vochtbalans.
En nu we het er toch over hebben: helemaal niets gaat beter bij temperaturen boven de 25°C. Een mens functioneert namelijk het best tussen de 18 en 23°C, en boven de 25°C loopt het prestatie- en concentratievermogen zeer snel terug.
Voor de machine zelf is het ook niet goed, die raakt sneller oververhit
Zelfs barbecueën gaat niet beter als het loeiheet is. Een barbecue heeft een eigen hittebron: gas of kooltjes. Die heeft de zon niet nodig. Zelfs de eters hebben de zon niet nodig, want niemand kan goed eten bij hoge temperaturen.
De Nederlandse mens zien de zon knalhard schijnen en moet ineens van alles.
Fout. Je moet dan juist niets.
Leuke, lekkere, zelfs heerlijke dingen moet je doen als het veel koeler is. Je trekt een jas aan, zet de helm op of doet de kap open, en gaat lekker rijden terwijl de rest van Nederland binnen zit te rillen. We vertrouwen erop dat u allemaal thuis blijft, de volgende keer als de zon schijnt.
Michiel Heemskerk
31 juli 2012
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}