Test: Hyosung GT650R (2012)

Inhoudsopgave
Test: Hyosung GT650R (2012)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Hyosung tests

HYOSUNG-logoHyosung GT650RDe meningen zijn nogal verdeeld over de Hyosung GT 650i R. Wie 'm van afstand ziet, is er zeker van dat het een Suzuki is. Wie 'm van dichtbij ziet staan, weet zeker dat deze Zuid-Koreaan minstens negen mille moet kosten. Wie dan de prijs hoort, denkt dat het niks kan zijn. En dan ga je rijden...

Sportmotorfreak Julian is nogal beslist in zijn oordeel: de afwerking rammelt. De koppeling is vaag, er zitten roestende bouten op, de banden zijn niet van topkwaliteit, het rubber is te zwart/niet zwart genoeg, het is te warm/koud/nat in het zadel, de rits van zijn jas sluit niet goed, de huizenmarkt is nog steeds niet top, bij het EK Voetbal kwamen we niet voorbij de eerste ronde, de brandstofprijzen zijn te hoog en kiten moet een Olympische sport worden.

De rest van Stadsmotor.nl is aanmerkelijk milder in het oordeel. De zit op de Hyosung GT 650i R is Spartaans, maar niet zo Spartaans als we gewend zijn van zeer diverse andere sportmotoren van uiterst gerenommeerde (Japanse) merken. Zelfs de langere bestuurders kunnen er eigenlijk best aardig op zitten en stappen ook weer af zonder dat de polsen aanvoelen alsof ze gemasseerd zijn door Natalya Lisovskaya. De vering is slapjes, ja, maar dat kan iets te maken hebben het gewicht van de bestuurder. Zegt ook de importeur als we deze confronteren met de kritiek. "De vering is instelbaar, vóór en achter. Waar vind je dat op een fiets van deze prijs?"

Good point.

Het blok gaat tekeer, ja, maar dat wisten we zelf al te verantwoorden ten opzichte van de klager in het gezelschap. Het blok is namelijk een 650 cc V-twin die er 73 pk uit moet slingeren. En ja, dan wil je wel een beetje tekeer gaan. De pk's komen er niet met daverend geweld uit, maar dat kan je ook niet verwachten. Voor daverend geweld moet je toch iets meer (minimaal 100 pk) in de strijd gooien. Maar maakt dat het blok slecht afgewerkt?
De importeur: "Hyosung heeft tien jaar lang blokken voor de SV650 gebouwd. Dit is zo'n blok, maar dan met een Koreaans sausje."
Met andere woorden: vind je dit blok slecht, dan vond je de Suzuki SV650 ook slecht. En de SV650 was niet slecht, net zo min als zijn opvolger, de Suzuki Gladius, dat is. Op de Gladius zal je echter vergeefs op zoek gaan naar volledig instelbare vering, en de Gladius kost € 7.999.

En dan nog... Zoals het uiterlijk van de Hyosung GT 650i R al doet vermoeden, hebben we het hier over een sportieve motorfiets, en dan ook nog eens een sportieve tweecilinder. We zullen niet beweren dat we alle sportieve tweecilinders ter wereld hebben gereden, maar wel dat er nog nooit eentje tussen zat die niet tekeer ging. Het draagt alleen maar bij aan de beleving. Een Ducati die geciviliseerd loopt, zou door Ducatisti niet echt worden gewaardeerd, zullen we maar zeggen.
Over Ducati's gesproken... we komen een Monstertje tegen onderweg, en die maakt respectvol ruimte als we komen aandonderen, vermoedelijk uit vrees dat er iets echt snels onder de kuip zit, wat je natuurlijk nooit weet met iets met 'Hyosung' op de tank: dat kan van alles zijn. Dat is wel iets moois met een 'nieuw' merk atls Hyosung. Een Ducati koopt men vaak om te laten zien dat men een Ducati heeft (en Ducati's kunnen snel en ik dus ook), en dat soort street cred heb je met een Hyosung niet. Als je op een Hyosung zit, ben je dus ongelooflijk dapper, want in elk geval niet bang voor hoon en spot. En het werkt! Zelfs voor het stoplicht bij Halfweg op de N200 tussen Haarlem en Amsterdam wacht een rij motorfietsen netjes tot de Hyosung vaart heeft gemaakt voordat men zelf aan het gas trekt. En dan nog komt voor het volgende stoplicht bij Geuzenveld alleen een antieke CBR1000F – ooit zeer snel met 135 pk – voorbij gekletst.

Ontzag... dat is iets wat je zeer zeker oogst met de deze Zuid-Koreaanse sportieveling. Het ziet er snel uit, het klinkt snel, en verdomd als het niet waar is: het rijdt ook nog snel. De tweepitter is zoals gezegd niet overdreven sterk, maar zeker sterk genoeg om alleszins naar tevredenheid van je plek te komen, en daarbij komt dat de GT 650i R heel aardig stuurt. Over rails gaat-ie niet, maar beuk gerust te hard een hoek om en corrigeer in de bocht nog een beetje naar binnen en een beetje naar buiten en constateer dat dat allemaal prima lukt. We krijgen zomaar een verlangen om 'm eens op een circuit te proberen, gewoon om te kijken wat-ie doet en hoever hij precies wil gaan voor hij echt rare bokkensprongen gaat maken. Dat suggereert dat we 'm niet zover hebben gekregen, en dat is ook zo. Niet met accelereren, niet met hard rechtuit rijden, niet met remmen, niet met hard/gek draaien.

Maar goed, we waren Stadmotor.nl en niet Mallotenmotor.nl, en dus willen we weten of we er wat mee kunnen in en om de stad.

Om Julian er maar weer eens bij te halen... Als ZX-piloot sprak hij eens de boeiende woorden dat een geschikte motor een motor is waar je je prettig op voelt, een motor waar je blij van wordt. Als je derhalve blij wordt van een sportmotor, is dat een geschikte motor voor jou om mee door de file te rijden. De ouderen onder ons gaan liever met een 125-cc scooter, maar dat terzijde.

Nee, de Hyosung GT 650i R is geen geschikte motor voor in de file. De zitpositie is daarvoor te ver naar voren en te laag, en dat is gewoon niet handig voor het overzicht en het comfort.

Als je echter per se een nieuwe (!) sportmotor wilt rijden en het budget biedt geen ruimte voor een Japans of Duits sterrenschip, dan kun je niet om de Hyosung GT 650i R heen.

De prijs, daar hebben we al een paar keer aan gerefereerd, maar we hebben hem nog niet genoemd. Welnu: € 6.495. En daarvoor krijg je er twee jaar garantie bij.

€ 6.495... Zeg dat gerust een paar keer, want geïnteresseerde omstanders gaan je de eerste keer echt niet geloven.

Julian zegt dat een motor 'af' moet zijn, en dat standpunt is te verdedigen. Aan de andere kant is de eerste (enige) motor (650 cc tweecilinder, volle kuip) die in de buurt komt van de Hyosung de vernieuwde (2012) Kawasaki ER-6f, en die kost € 8.398, € 1.903 meer. Dat is nogal een schep geld op deze prijs.

Hi-tech is ver te zoeken op de GT 650i R, en de koper mag zich afvragen hoe erg hij dat vindt, en wat hij voor € 1.903 nog aan zijn Hyosung zou kunnen veranderen zodat hij wel 'goed afgewerkt' is. Alles wat een motor nodig heeft om goed te rijden, zit erop. Punt. En hij zal er echt niet zomaar mee stoppen. Hyosung was in 1988 al officieel sponsor van de Olympische Spelen (Seoul uiteraard) en produceert jaarlijks ongeveer ziljoen motorfietsen en brommers. We denken wel dat ze zo ongeveer en zo onderhand snappen hoe dat moet.

Met vermogensreductie geschikt voor het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Hyosung Test: Hyosung GT650R (2012)

Disclaimer - Privacy Policy