Crash

Hedenochtend grote bende op de A9, maar ook twee banen afgesloten bij de aansluiting A7/A8. De reden: motorrijder tegen de vlakte.

Er stond al een kilometertje of wat kijkfile en de hulpdiensten (2 politie, 1 ambulance) waren al ter plekke toen ik passeerde, dus wat zich precies had afgespeeld, is althans door mij niet met zekerheid te zeggen. Maar er stond een zilver- of lichtgrijskleurige SUV langs de linkervangrail en op straat lag – als ik me niet vergis – een witte Honda Deauville. Gelukkig nog herkenbaar als Deauville, want voorzijde nog intact, wat aangeeft dat de motor van opzij of van achter is aangereden, vermoedelijk door de SUV.
De Honda lag precies op de plek waar de A7 zich van drie banen splitst naar één rechtdoor naar Zaandam en twee rechtsaf naar Amsterdam/Beverwijk (Knooppunt Zaandam). Dat duidt erop dat de Honda is geraakt op het moment dat hij wilde invoegen richting Amsterdam, anders had hij daar namelijk niets te zoeken. Of hij voorts tegen de vlakte is gereden door de SUV die al in de rij stond richting Amsterdam, of door de SUV die achterop kwam en naar Zaandam wilde..? Mogelijk heeft de bestuurder van de Deauville zijn remvermogen overschat – het vroor – en is hij op eigen gelegenheid bij de SUV naar binnen gereden. Maar de motorrijder zelf was al nergens meer te bekennen toen ik langsreed en zal dus in de ambulance hebben gelegen.

Een paar weken geleden, op dezelfde afslag maar een paar honderd meter terug, op de vluchtstrook een zilvergrijze Honda VFR800 op een vrachtwagen van de afsleepdienst. Wederom is door mij niet te zeggen wat daar was gebeurd, maar Honda's VFR stoppen er niet zo maar mee, dus de bestuurder zal bij het afstappen hulp hebben gehad van een automobilist.

Motorrijden neemt bepaalde risico's met zich mee, en die risico's worden niet kleiner als de temperatuur rond het vriespunt ligt. Je hebt niet alleen te maken met verminderde grip van het eigen voertuig, maar ook met dat van de tegenpartij, zoals ik op 28 januari nog naast me mocht constateren. Reden te meer om op te passen, zeker op punten waar je mag verwachten dat het overige verkeer – net als jijzelf – van baan gaat veranderen: uit- en invoegstroken, splitsingen, weefvakken, wegversmallingen, spitsstroken.

Extra spannend is het iets verderop op mijn route: het Coenplein. Daar steevast de twee banen rechts richting Coentunnel langzaam rijdend of stilstaand, en de twee banen links richting A10 Noord steeds sneller rijdend omdat de file nu eenmaal rechts en niet links staat. Altijd zijn er slimmeriken die de file links voorbij rijden op zoek naar een gaatje, om daar op het moment van spotten kegelhard remmend in te duiken. Hartstikke lachen als je daar achter rijdt. Knal je er niet bovenop, dan moet je loeihard in de ankers of een onzekere uitwijkmanoeuvre maken naar de geheel linkse baan. En dan maar hopen dat die leeg is. En in het geval van remmen maar hopen dat er geen veertigtonner achter je zit.

Motorrijden is gevaarlijk, hoor ik met enige regelmaat.
Valt best mee, antwoord ik steevast. Je moet niet denken dat je een botsing met een auto kunt winnen, maar zolang je dat onthoudt en uit de buurt van auto's blijft, is er niets aan het handje.
Onmogelijk in de spits? Valt ook wel mee. Een geschikte stadsmotor heeft geen zijkoffers en is dus lekker smal, schouderbreedte. En dat past bijna overal tussen.

Het vraagt enig aanpassingsvermogen.
Bijvoorbeeld dat je weleens een afslag mist en dat dan niet erg moet vinden.
Of dat je een stukje vluchtstrook of redresseringsstrook of verdrijvingsvlak of trottoir of fietspad of ruiterpad of berm of landingsbaan moet pakken om het vege lijf te redden.

Dat mag allemaal niet, nee. En dat had de bestuurder van genoemde Honda Deauville ook niet gedaan. Daarom lag hij in de ambulance, met onbekend letsel.

Allemaal leuk en aardig, die verkeersregeltjes, maar regel één – die alle andere overtroeft – is dat je overleeft. Bedenk heel goed dat de overheid je ziekenhuis- en/of begrafeniskosten niet betaalt en dat je de overheid dus helemaal niets verschuldigd bent.
Zeker niet het volgen van hun stompzinnige regeltjes als die je in gevaar brengen.

Michiel Heemskerk
12 februari 2013

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy