Tweede Coentunnelchaos

Met stijgende verbazing gisterenochtend geluisterd naar de fileberichten. De Tweede Coentunnel was immers open en zou de verkeersdrukte moeten doen afnemen. Maar de chaos was immens. Op dag twee zelf maar even gaan spieken. Met helmcamera. Video!

Hoe de chaos mogelijk is, ondervond ik vanmorgen aan den lijve. Of beter gezegd: niet.
Het is niet alsof ik speciaal voor de gelegenheid plaatsnam op zo’n beetje het gevaarlijkst denkbare street legal voertuig voor op de snelweg. Maar de AGM VX125, de op één na goedkoopste motorscooter van Nederland, stond nu eenmaal voor de deur en moest terug naar het baasje in Roelofarendsveen, dus ach. Bang voor snelheden boven de 50 km/u hoefde ik toch niet te zijn, beloofde het filebericht – 20 km voor de Tweede Coen – dus hoppetee.

Bekijk rustig de video onder dit relaas en constateer dat er niets, maar dan ook werkelijk geen enkele reden is waarom de Tweede Coen chaos zou moeten veroorzaken. Waar de A8 bij het Coenplein normaal gesproken splitst in A10-Noord en A10-West, splitst hij nog steeds naar A10-Noord en A10-West (vanaf 03:06 in de video). Het enige verschil daarbij is dat je nu niet de oude Coen in wordt geleid, maar de nieuwe. En dat het extra verkeer vanaf de A10-Noord er nu niet van links bij komt, maar van rechts (05:42).

Toch geen hogere wiskunde, zou je zeggen, maar klaarblijkelijk voor veel automobilisten toch te gortig om te verwerken, want de file was inderdaad imposant. Waar ik uiteraard geen last van had op de AGM.

Ik ging na de geslaagde poging de Tweede Coen te overleven rechtdoor met de AGM (08:14) en niet linksaf de A5 op richting Rotterdam. Niet omdat de A10 sneller is in de richting Roelofarendsveen (-> A5 -> A4 = Rotterdam), maar omdat de tocht over de A5 recht tegen de wind in voerde, en het is behoorlijk tochtig boven op het langste viaduct van Nederland. En dat is iets wat je niet moet willen op een 125 cc’er en al helemaal niet op de AGM VX125, die wieltjes heeft die zo van een Tonka lijken te zijn geplukt.

Retour!
Op de terugweg vanaf Roelofarendsveen naar het hoofdkwartier boven de beide Coens – op de meerderjarige hoofdredactionele TDM – ging het echter wel over de gisteren geheel geopende A5. Een genoeglijke tocht, mag ik noteren, niet in de laatste plaats omdat de mooi glooiende A5 nog door slechts drie auto’s werd gebruikt en bovendien een maximum snelheid kent van 80 km/u. Zonde van zo’n perfectly good snelweg, dus maar even het zoab getest op snelheden die de macht van een AGM VX125 ver te boven gaan, enthousiast toegezwaaid door mijn collega’s op de tweede verdieping van het Telegraafgebouw, die op ooghoogte voorbij zoefden.

Conclusie: de A5 bleef gewoon heel!

Eenmaal aan het einde vanaf links netjes ingevoegd op de A10 richting Tweede Coen. Nergens lichtflitsen, donderslagen, splijtend asfalt, ijzel.
Na de retourtocht door de Tweede Coen aan het eind een baantje naar links gekozen voor Zaanstad en noordelijker (rechts gaat naar Amsterdam-Noord en zo).
Geen overstekende honden, overstromingen, orkanen, aardbevingen, sprinkhaanplagen, bosbranden, komeetinslagen, pestepidemieën.

Zo’n eerste rit door de Tweede Coen… ze maken er bij het Pippi Langkous- en Jip en Janneke-nieuws meer van dan het is. Ik deed toch in het kader van wetenschappelijk rijkswegonderzoek mijn uiterste best om te verongelukken, maar wist de enige halfslachtige poging tot doodslag (04:25) eenvoudig te voorkomen.
Tweede Coen: niets mis mee.
Automobilisten: ook niets mis mee, zolang ze uit hun doppen kijken.

Michiel Heemskerk
14 mei 2013

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

De video!

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy