Test: Yamaha TDM900A (2010)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha TDM900A (2010) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Yamaha tests |
Toen Yamaha in 1991 de eerste Yamaha TDM850 introduceerde, was er sprake van niets minder dan een geheel nieuw type motorfiets. Anno 2010 is de TDM900A minder eigenzinnig, maar niet minder veelzijdig.
Het motorblok van de eerste TDM (Twin Dualsports Motorcycle) was afkomstig uit de Yamaha XTZ750 Super Ténéré, een grote offroad-motor. Het was geen alledaags blok, met twee cilinders in lijn en vijf kleppen per cilinder (drie inlaat, twee uitlaat), en paste dan ook uitstekend in de aparte TDM. Deze was langer en ‘platter’ dan de Super Ténéré en mag gezien worden als een kruising tussen een offroad en een sporttoermotor. Yamaha Europa noemde het ‘new sports’.
Grote offroads – die toen amper te krijgen waren – begonnen populair te worden onder reizigers, vanwege de prima mogelijkheden tot het meenemen van veel bagage en het vermogen om ook op slecht wegdek uitstekend uit de voeten te kunnen. Dat was bij de TDM niet anders, maar met de TDM kon je ook nog eens een heel best stukje sturen. Het vermogen was met 78 pk zeker niet wereldschokkend, maar de trekkracht maakte veel, zo niet alles goed.
Terug in het heden constateren we dat er aan het vermogen ondanks het vergroten van de cilinderinhoud tot bijna 900 cc amper iets is veranderd aan het vermogen: slechts 8 pk extra. Wel doet het blok (al vanaf 1996) het bekende ‘plokkeplok’ van een tweecilinder in plaats van de turbine-achtige zoem van de eerste TDM. Daarmee – en met het veranderen van de stroomlijn waarmee de TDM900A weer meer op een grote offroad lijkt – is veel van de originaliteit verloren gegaan en da’s eigenlijk jammer, want dat maakte de TDM nu juist zo leuk.
Yamaha’s TDM was van meet af aan behoorlijk populair in (Noord-)West-Europa, de markt waarvoor hij ook was bedoeld. Niet verwonderlijk gezien de afmetingen, want de TDM is een behoorlijk groot apparaat, gebouwd dus ook voor grote Europeanen, die er dan ook comfortabel op kunnen zitten. Dit alles is al twintig jaar onveranderd. Uiteraard is de laatste editie technisch geperfectioneerd en zuiniger, efficiënter en wellicht nóg betrouwbaarder. Maar nog steeds is het een motor waarmee je net zo makkelijk de file of stad in duikt als een dijk mee opvreet of mee naar verre landen banjert. De TDM is te beladen tot