De eerste dag regen…
Wat opviel op de eerste echte regendag van het nieuwe fileseizoen: amper motoren in de file! En een file stond er, zelfs al op de oprit naar mijn A7, en dat was de eerste keer dat ik dat meemaakte. Het werd nog leuker.
Hedenochtend tot mijn aansluiting A7/A8 bij Zaandam slechts één motorrijder gezien (Honda VFR800). Pas op de A8 onderweg naar de A10/Coentunnel nog een paar fietsen – alle langzamer – en een Piaggio MP3 die me juist hinderlijk zat op te duwen.Over die MP3's... Je mag er dus met het B-rijbewijs op, en het zijn dan ook de snelste automobilisten die hun vierwieler inruilen voor een driewieler en zo ook tussen de rijen door mogen rijden.
Daarbij wil ik deze automobilisten wel meegeven dat ze niet moeten vergeten dat ze zeer waarschijnlijk geen (gedegen) rijopleiding voor hun vervoermiddel hebben gevolgd en zeer waarschijnlijk ook geen ervaring genoeg hebben opgebouwd om in toch wel moeilijke omstandigheden als de ochtendspits in de stromende regen adequaat te kunnen handelen als er iets onvoorziens gebeurt.
En er gebeurt altijd iets onvoorziens, overstekende auto's, waggelende vrachtwagens et cetera.
Als een motorrijder zelfverzekerd, maar met aangepaste snelheid tussen de rijen doorrijdt, doet hij dat niet voor niets. Je mag er – beste MP3-rijder – vanuit gaan dat deze motorrijder met reden op deze manier rijdt. Hij doet het omdat het donker is, en nat. Hij doet het omdat hij minder zichtbaar is voor het overige verkeer, en meer tijd en ruimte nodig heeft om te reageren vanwege het natte wegdek. Hij doet het omdat het veel drukker is op straat omdat iedereen in de auto stapt als het regent. Hij doet dat omdat het om die reden veel chaotischer is. Hij rijdt zoals hij rijdt omdat hij zich bewust is van zijn eigen sterfelijkheid, mede door het ontbreken van een veiligheidskooi en airbags en zo.
Ga je met je autorijbewijs doen als een motorrijder, beste MP3'er, ga dan ook motorrijden. Ga nou niet autorijden tussen de motorrijders, en al helemaal niet tussen de automobilisten. Motorrijders hebben al genoeg gevaar te duchten van de honderden automobilisten die in de spits hun krantje lezen, rapportje bijwerken, make-upje doen, sms'je of pingetje sturen. 'We' zitten niet te wachten op bumperklevers in 'onze' ruimte. In 'onze' ruimte gelden namelijk andere regels. Elkaar ongevraagd voorrang geven bijvoorbeeld. Voor elkaar uitkijken. Elkaar nooit in gevaar brengen. Zo houden we elkaar in leven.
Daarnaast: automobilisten zitten niet te wachten op andere automobilisten tussen de rijen; die hebben al genoeg aan de motorrijders. Gaan er ook nog driewielers zitten duwen, gaat het mis (in de eerste plaats met jou zelf).
Er is nu balans, hoe wankel ook.
Kom je tussen de rijen, gedraag je als motorrijder, of stap weer in je auto en sluit achteraan.
Gedragen als motorrijder betekent ook: als het regent, word je nat. Je gaat niet sneller rijden, maar langzamer. Als je geen waterdicht pak hebt, ben je geen motorrijder.
Wil je sneller tussen de rijen door omdat het regent en je bang bent dat je nat wordt, bestel dan meteen een kist en laat dat pak maar zitten.
Die file gaat niet, nooit weg, net zo min als de regen. Wen daar aan en ga motorrijden.
nb beste MP3-rijder: als je een tunnel uitrijdt, kun je tegen een muur van wind en water aan rijden en dat kan best schrikken zijn. Oh, daar was je vanmorgen al achtergekomen? Sorry.
Michiel Heemskerk
6 oktober 2011
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}