Test: Govecs GO! S 2.4
Elektrische brommers op Stadsmotor.nl? Jazeker! Niet omdat we de motor(scooter) afzweren, maar omdat we gaan voor mobiliteit in en om de stad, en mobiliteit in de stad gaat het best met een elektrische tweewieler: net zo smal als willekeurig welke andere scooter, zo goed als geruisloos en geen uitstoot van schadelijke gassen. We trappen af met de Govecs GO! S 2.4, E-scooter van het Jaar 2011.
Geen uitstoot van schadelijke gassen? Nee, althans niet op de plek waar de elektrische brommer rijdt. Uiteraard wel op de plek waar de elektriciteit wordt opgewekt, tenzij die afkomstig is van windturbines, witte steenkool of kerncentrales. Maar dat zal je medestadsbewoner een enorme rooie biet zijn, want stink buiten de stad is iets waar je in de stad geen last van hebt, en kernafval... dat probleem is zo groot dat het wel voor zichzelf kan zorgen.
Met de fossiele brandstofprijzen van tegenwoordig wordt elektrisch vervoer een zeer serieuze optie. Met de huidige stand van de techniek duurt het nog even voor de tank (accu) vol is (vier tot vijf uur, twee uur voor 80%), maar daar staat tegenover dat die volle tank – in het geval van de Govecs GO! S2.4 – minder kost dan één euro (€ 1). En hoe ver brengt ons die tank? Dat is het andere nadeel van elektrisch vervoer, slechts 90 tot 100 km volgens de brochure. Is dat een bezwaar, koop dan niks elektrisch. Is dat geen bezwaar, lees verder.
Om te ontdekken dat je nooit brochures moet geloven.
In de economy-stand met de kleinst mogelijke verlichting komen we niet verder dan 68 km, waarna we mogen duwen. En dat met een buitentemperatuur waarbij de batterij zich nog prettig dient te voelen. Maar goed dat ons testrondje zich rondom van de woning bevindt. Waren we een natuurgebied in gereden, waar we broedende vogels onopgemerkt kunnen besluipen, dan waren we mooi uitgelachen door diezelfde broedvogels. En natuurlijk fietsers, die het nog altijd zonder stopcontact redden.
Maar wie rijdt er 68 kilometer onafgebroken op een brommer? 68 kilometer op een dag is nog logisch, maar dan zit er meestal een pauze tussen waarin je even zou kunnen aanleggen bij een stroompunt. Ieder voor zich mag bepalen wat zijn gemiddelde afstand per dag is, en of de Govecs dat redt.
En dan vervolgens hoe veel kilometers hij denkt te gaan rijden. De acuu gaat duizend volledige laadbeurten mee, wat met bovengenoemd kilometrage zou neerkomen op 68.000 kilometer. De fabrikant rept over een veilige 50.000 kilometer, in aanmerking genomen dat de accu ook slijt door veroudering. Da's nog een heel best eind op een brommer, de meeste halen het niet. En als het wel zo zou zijn, dan is dus alleen de accu aan vervanging toe, niet de brommer zelf en zeker de (borstelloze) elektromotor niet, want die slijten niet, behoeven zelfs geen onderhoud.
Gaan wij even verder met het beschrijven van het apparaat. Het lijkt op een scooter, het is ook een scooter. Qua bediening is-ie ook niet anders dan een scooter, met dit verschil dat je een elektrisch voertuig (EV) niet start, maar aanzet. In het instrumentarium geen brandstofmeter, maar een indicatie van de hoeveelheid prik in de batterij. We zien een dubbele snelheidsmeter, eentje digitaal met grote letters, en rondom het lcd-display nog een soort van analoge weergave. Voorts een klok en kilometer-/tripteller.
Over de keukenstoelzit is niets bijzonders te melden. Het is niet overdreven ruim, maar dat is geen enkele bromsnor. Men past er met z'n tweeën op. Niet om op vakantie te gaan, maar dat zit er met de actieradius toch niet echt in. Het maximaal laadgewicht van 150 kg geeft bovendien aan dat vader en moeder maar beter niet beiden kunnen plaatsnemen, tenzij ze van Aziatische afkomst zijn en niet aan sumoworstelen doen. Mogelijk heeft het gewicht van de testrijder die niet verder kwam dan 68 kilometer ook iets te maken met de tegenvallende prestatie; hij is in z'n eentje verantwoordelijk voor ongeveer driekwart van het maximaal toegestane.
Rijden dan. Elektromotoren hoeven niet op toeren te komen, het volle vermogen staat direct ter beschikking. Da's nogal een probleem bij EV's zoals we die tegenkomen in supermarkten onder de bips van haastige bejaarden (die altijd vol accelereren en je daarbij tegen je schenen rijden), maar niet bij de Govecs. Deze heeft in plaats van de bij verbrandingsmotoren gebruikelijke constructie met een gaskabel naar injectie/carburateur een soort potmeter en kan dus elke gewenste snelheid rijden, zolang deze niet boven de 25 of 45 km/u (afhankelijk van het kenteken) komt. Acceleratie gaat in elk geval voortvarend en de relatief grote wielen (13 inch) slikken braaf fietspadtegels en -asfalt, daarbij geholpen door uitgekiende en comfortabele vering. De remmen doen daarbij prima hun werk, waarbij opgemerkt dat de elektromotor tevens fungeert als dynamo en dus energie terugwint en weer opslaat in de accu. Of het werkt of niet zal je nooit ontdekken, maar het zal wel.
Er is wel wat te mekkeren over de Govecs – helm past niet onder de buddy, voetsteun is niet antislip, geen extra bagagevakje nabij het stuur, middenbok klappert in de maat van de klinkertjes onder je – maar verder is het allemaal dik voor elkaar. Stilletjes zoeven door de polder, op paden komen waar je met de motor nooit komt, altijd de kortste route over de fietspaden, verbaasde blikken als je iemand passeert en, als kers op de taart, na een uit de hand gelopen clubavond bloemschikken met de matties de achtertuin binnensluipen zonder dat moeder de vrouw – als altijd met de deegroller op de trap – wakker wordt.
Het is allemaal te mooi om waar te zijn en er schuilt dan ook een addertje onder het gras: de aanschafprijs van € 5.697. Geen bezwaar voor overheden die money to burn hebben, maar dik € 3.000 (!) duurder dan een A-bromscooter (bijvoorbeeld de Yamaha Aerox). Gekker nog, voor € 5.697 koop je precies (!) drie (!) Honda's Vision 110, de zuinigste motorscooter van dit moment. Dan kun je wel betogen dat de Govecs slechts één euro energie per honderd kilometer verbruikt, maar de Vision is met twee liter benzine per honderd kilometer ook niet echt een zuipschuit. Koop je één Vision, dan houd je qua prijsverschil met de Govecs zelfs met de recordprijs voor benzine van vandaag (€ 1,851 per liter) genoeg geld over (€ 3.798) voor 2.051,863857374392 liter Euro 95, waarmee de Vision 102.593,1928687196 kilometer ver komt. En de Vision loopt twee keer zo snel!
Elektrisch is leuk, de Govecs is fantastisch, maar wij wachten nog even. En niet alleen tot we miljonair zijn.
Maar – eerlijk is eerlijk – dat zijn wij, arme sloebers/motorrijders. Wie wat meer te besteden heeft en nog geen A-rijbewijs, weet zich verzekerd van een zo goed als onderhoudsvrij product (slijtagedelen als remmen, banden en de aandrijfriem daargelaten) dat niet alleen bij de bestuurder een glimlach op het gezicht zal toveren.
{jcomments on}