Primeurtest: Honda Vision 110 (2011)

Inhoudsopgave
Primeurtest: Honda Vision 110 (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Honda tests
Honda

Honda Vision 07Met een aanschafprijs van € 1.899 en een opgegeven verbruik van 1 op 52 (!) – minder dan twee liter benzine per honderd kilometer! – is de Vision eigenlijk bij voorbaat al onklopbaar in de klasse stadsmotorscooters. Hoewel? De prijs van € 1.899 is niet toevallig gekozen. Het is namelijk de prijs van de goedkoopste motorscooter van Nederland tot de komst van de Vision: de Kymco Agility 12" 125. Maar da's een 125 en de Honda is een 110...

De Kymco Agility 12" 125 heeft 1,1 pk meer dan de Honda. Helemaal niks, maar bij pk-tallen onder de tien misschien toch weer wel. Het is 9,6 tegen 8,4 pk voor de Honda.
De Kymco is echter 8 kilo zwaarder. Weer helemaal niks, maar bij kilogrammen net boven de 100 misschien toch weer wel. Het is 110 tegen 102 kilo voor de Honda.
Het scheelt allemaal niet veel, laat dat duidelijk zijn.
De Kymco wordt opgegeven voor een topsnelheid van 85 km/u. We hebben dat nooit gecheckt, want kennen deze Kymco niet persoonlijk. De Honda Vision haalde 100 op de teller, wind in de rug, maar dat zullen er echt geen 100 zijn geweest. En het zullen er zeker geen 100 zijn als de herfst echt begint en we met windkracht zeven tegen de snelweg op moeten.
Om maar te zeggen dat je voor een aanschafprijs van € 1.899 geen wonderen moet verwachten in het snelverkeer.
Wat dan wel?
Wonderen in elk ander verkeer.

Wat schreven we allemaal over de Honda Vision toen deze op 2 juni aan het publiek werd voorgesteld?

"Denken we scooter, denken we Vespa. Maar de ware marktleider wereldwijd is altijd Honda geweest. Van de niets minder dan legendarische Super Cub werden 60 miljoen exemplaren verkocht. De Super Cub is daarmee het best verkochte motorvoertuig aller tijden (de best verkochte auto is de Toyota Corolla: 35 miljoen). Het lang ongeëvenaarde gebruiksgemak van de Super Cub werd zelfs bezongen door The Beach Boys in 'Little Honda'."

Honda-C100-SuperCub-1958

 

"Honda heeft de smaak nog steeds te pakken. Maxiscooters leveren ze in de smaken SW-T600 (2011) – de Silver Wing – en SW-T400, de uitstekende middenklasser heet SH300i (2011), en de kleintjes PS150i. SH150i en de briljante PCX125.

 

Het nieuws: er komt een nog kleinere, te weten de Vision. Met een cilinderinhoud van 110 cc zal deze het dichtst in de buurt komen van de Super Cub C100 (100 cc). Is de PCX125 met zijn start/stopsysteem met een verbruik van 1 op 46 al ongelooflijk zuinig, voor de Vision wordt 1 op 52 opgegeven! Dat is dus 52 kilometer rijden op 1 liter benzine, wat de actieradius met de tankinhoud van slechts 5,5 liter toch op 286 kilometer bepaalt."

Dat hebben we geprobeerd.
Uitkomst traject 1: gemiddeld 1 liter op 36,3 km
Uitkomst trajact 2: gemiddeld 1 liter op 41,45 km

Daarbij moet genoteerd dat de Vision pas 152,1 km op de klok had toen we hem meekregen, en 393,7 km toen we hem inleverden (dus nog niet volledig was ingereden), en door Honda was voorzien van een ruitje, wat de stroomlijn denkelijk niet ten goede is gekomen. Ook zal het gewicht van de twee testrijders – beide breder dan de ruit en > 100 kg –, die er bovendien ook nog een stukje met z'n tweeën op reden, niet hebben geholpen. Reken er bovendien op dat de gaskraan nooit half is opengedraaid, maar alleen vol. Het was wel mooi weer. Het is geen 1 op 52, maar het is gezien de omstandigheden ook zeker niet slecht. Er zijn auto's die het niet halen, zullen we maar zeggen.

Wat hadden we op 2 juni verder te melden?

"De Vision weegt 102 kilo: een brommer. De afmetingen van de wielen worden nog niet opgegeven, maar de Vision lijkt sterk op de SH300i en die heeft wielen van maar liefst 16 inch, wat in combinatie met het gecombineerd remsysteem (zonder abs, zinloos met zo’n laag gewicht) een garantie zal zijn voor uitstekend weggedrag."

De Vision lijkt inderdaad op de SH300i, die net zo'n extreem lage instap heeft (dames met rokken?), maar is een stuk kleiner. Zo ook de wielen: 14 inch. Hij stuurt echter wel uitstekend. Het gewicht is helemaal niks en met het gecombineerde remsysteem maakten we zelfs stoppies (achterwiel los).

"Door de techniek simpel te houden (luchtkoeling) is het gewicht laag gebleven en zal de prijs dat ook zijn. De watergekoelde PCX125 (met start/stopsysteem dus) staat voor slechts € 2.590 in de showroom, de Vision zal daar denkelijk nog een eind onder zitten. € 2.000? Het zou zomaar kunnen."

€ 1.899 dus.

"Wat betreft prestaties zal de Vision zich duidelijk profileren als een rasechte stadsmotor. De snelweg zul je beter kunnen mijden, maar Honda kennende zal-ie echt wel 100 km/u halen. Accessoires als een topkoffer, een hoog windscherm, handkappen en alarm zullen de Vision in de stad, in weer en wind, zomer en winter, onverslaanbaar maken. En goedkoper en zuiniger dan wat dan ook…"

Vervelend om altijd gelijk te krijgen...

Nee, met twee dikke beesten moet je er niet op gaan zitten. Hoewel de Vision ook toen prima bestuurbaar en zeer wendbaar bleef, was het einde van de achtervering snel gevonden. Achter op hoort een kind, de stepjes zijn prima. Helemaal achter op hoort een topkoffertje, de bagagedrager is daartoe al voorbereid. Dan kun je twee helmpjes kwijt, want onder de buddy past ook een klein exemplaar.
De Vision is goedkoop, het kan nog wel bij de aanschafprijs, net als de hoge ruit, het maakt hem veel functioneler.
In het dashboard een snelheidsmeter met brandstofindicatie, tripteller en verklikkerlampjes. Verder: niets.
Aan het stuur links een rem, het lichtknopje, de toeter en knipperlichten. Rechts een rem, de gashendel, de startknop.
Verder: niets. Zelfs geen dodemansknop.
Onder het stuur tegen het schutbord nog wat open vakken die zeer geschikt lijken als geïntegreerde bloemenvaas. Wat we daar in moeten bewaren ontgaat ons, maar de portemonnee zal het niet worden.

Het is niet veel wat de Vision te bieden heeft.
Het is ook niet veel wat de Vision kost en zal kosten.
Een Honda motor (!) voor € 1.899? Die zó zuinig is?
Als je daadwerkelijk alleen van A naar B moet, geen haast hebt en niet buitenom gaat, ben je eigenlijk gek als je iets anders koopt.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A1-rijbewijs.

 



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Primeurtest: Honda Vision 110 (2011)

Disclaimer - Privacy Policy