Test: Honda PCX 125 | PCX125 | PCX 150 | PCX150 (2012)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda PCX 125 | PCX125 | PCX 150 | PCX150 (2012) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Honda tests |
Hij rijdt 1 op 46 – één op zesenveertig, verbruik 2,2 liter benzine per 100 kilometer! – en hij kost € 2.590, nog geen zesentwintighonderd euro (voor wie de cijfers niet gelooft). Met alleen die kennis zal voor velen het besluit zijn genomen om zo spoedig mogelijk naar de Honda-dealer te hollen voor een PCX125.
"We hebben helemaal niks meer in de garage staan," zegt mevrouw Honda als Stadsmotor.nl daags voor de Pasen belt om een last-minute gaatje in de testagenda te vullen. "Ja, alleen nog een PCX125, maar dat vinden jullie waarschijnlijk niks."
Nou, mevrouw Honda, dat vinden wij nou net juist alles. Want het is alles wat we nodig hebben.
Nee, het rijdt geen 200, maar wel met gemak 110 km/u. En nee, het accelereert niet als een raket, maar we hadden ook geen carrière als dragracer in gedachten. Wat we wel in gedachten hadden: voor weinig van A naar B komen, kalmpjes door de file, wendbaar en stil door onze stadjes.
De Honda PCX125 kost dus maar € 2.590, en da's weliswaar zo'n € 700 duurder dan de goedkoopste motorscooter van Nederland – de Kymco Agility 12'' FAT 125 (aanvulling: sinds eind 2011 ook de Honda Vision 110) – maar je krijgt er ook wel wat voor terug. De PCX125 is perfect afgewerkt en rijdt en stuurt met zijn 14-inch wielen gewoon heel erg goed. De PCX125 heeft een gecombineerd remsysteem (abs slaat nergens op bij een gewicht van 124,4 kilo) en remt heel erg goed. En bovenal: de PCX125 heeft een start/stopsysteem. Het is naar keus in- of uitschakelbaar, maar waarom iemand het zou willen afzetten, ontgaat ons ten ene male.
Het werkt simpel, zoals alles aan de PCX simpel werkt. Gas is vooruit, remmen is ho. Als het ééncilindertje warm is, zal hij zichzelf bij stilstand na drie seconden uitschakelen. De eerste paar keer schrik je je dood en vraag je je af of hij wel weer zal aanslaan, angstig voor de ongeduldige vierwieler achter je, maar dat doet hij altijd, simpelweg door weer gas te geven. Je hoort amper een startmotor als hij weer gaat, alsof de zuiger in de cilinder alvast startklaar staat voor de arbeidsslag. Je draait aan de gashendel en hij gaat er gewoon direct vandoor, alsof de motor al die tijd gewoon aan stond. Alsof het ook de normaalste zaak van de wereld is, en wij weten allemaal dat dat niet zo is.
Het helpt de PCX aan zijn verbluffend lage verbruik, want in de dagelijkse praktijk sta je natuurlijk meer stil – of althans langer – dan dat je rijdt. We reden ermee, we reden er veel mee, we reden ermee in de stad, in de polder, op het platteland en op de snelweg, door de spits. En toen kwam de dag dat hij terug moest, tevens de dag dat we voor het eerst moesten tanken: 5,2 liter, nog geen tientje! Wat ons van de bewuste pomphouder een hartgrondig "rotscooters" opleverde.
Dat, beste mensen, is het grootste compliment dat je kunt krijgen als bezitter (al is het maar voor even), van een hypermoderne, uiterlijk zeer strakke, goed rijdende en bovendien stille – soms zelfs geruisloze – motor. Als de 125-cc scooter ooit misschien wordt vrijgesteld voor het B-rijbewijs (en die plannen en zijn er d.d. mei 2011, inmiddels d.d. 2012 niet meer, red.) dan mag Honda de lopende band wel vast warm laten draaien, want de PCX125 is technisch een van de beste, en waarschijnlijk zelfs dé beste, of in ieder geval technisch meest complete lichte motorscooter op de markt. En dat durven we te beweren zonder met alle concurrenten te hebben gereden. Als ook op zwaardere motorscooters start/stop komt, kan de auto helemaal wel inpakken. En dat is wat Stadsmotor.nl betreft nu al zo, dus dat belooft nog wat.
Wat heeft de PCX verder te bieden? Ruimte voor één helm onder de buddy (zoals gebruikelijk bij scooters met grotere wielen), een dashboardkastje, een contactslotslot (geen tikfout) tegen de boefjes, een paar prima voetsteunen waar we al onze testkinderen gelukkig mee maakten en de optie voor een hoger windscherm en een topkoffer. Die eerste is aan te raden voor betere bescherming, maar zal ten koste gaan van de fuel economy. De bescherming is zonder hoge ruit ook redelijk oké, zo lang je niet te veel op de snelweg komt. Een topkoffer is altijd een aanrader. Al is het maar om een tweede helm in te kunnen dumpen als je gaat stadten.
Kunnen we wat met de PCX? Absoluut, mits de afstand niet te groot is. Kilometertje of vijftig lukt best, daarna komt je comfort te kort. Hoewel minder lange mensen daar ook minder last van zullen hebben. gevarenlichten ontbreken, net als een parkeerrem, en da's jammer. Het blok maakt echter alles goed.
PCX150
In 2012 zijn we in de gelegenheid om de PCX150 te rijden. Dit is hetzelfde ding, maar dan met te veel cc's voor het komende A1-rijbewijs. Hij is dus voor het komende A2-rijbewijs, hoewel het aantal kW's ruimschoots onder de maximale 11 kW voor het A1 blijft. De 150 kost maar honderd euro meer dan de 125, dus als je het A2-rijbewijs hebt of je rijdt al onbeperkt en zoekt een lichte motorscooter: neem de 150. Het verbruik ligt iets hoger dan dat van de 125, maar je topsnelheid ook, en maakt het verschil tussen net niet en net wel die ene vrachtwagen kunnen inhalen. Een racer is de 150 uiteraard nog steeds niet. De top ligt nu net rond of boven de 120 km/u. Sneller dan dat wil je met de PCX ook niet rijden, daar is hij te klein voor.
nb. deze motoren zijn geschikt voor het motorscooterrijbewijs. De PCX125 voor het A1-rijbewijs, de PCX150 voor het A2-rijbewijs.