Test: BMW R 1200 RS (2017)
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW R 1200 RS (2017) |
Specificaties |
Fotogalerij BMW R 1200 RS |
Alle BMW tests |
De BMW R 1200 R en R 1200 RS - in 2015 op de markt gekomen en later door Stadsmotor getest - doen we maar even in één tekst. De reden: ze zijn onderhuids identiek. Maar ze zijn zeker niet hetzelfde.
En natuurlijk was er ook een reden dat het een eeuwigheid duurde voordat we naar de importeur in Rijswijk reden om achtereenvolgens de BMW R 1200 R en de R 1200 RS te halen. En die reden was: we dachten het wel gezien te hebben met al die boxervarianten. Er zijn er al zo veel de revue gepasseerd sinds wij in de prehistorie afreden… Alleen al op Stadsmotor.nl staan er tien, en dat is nog maar vanaf 2009, dan hebben we het dus nog niet over de hele rits die daarvoor voor andere media werden bestegen en beoordeeld. En ja, dan hebben we het ook nog over de oude R 80 en R 100, de R 1100 RS (1993) met de eerste telelever-voorkant…
Vraag dus nooit hoe oud we zijn.
Maar die R en RS uit 2015, hoe bijzonder konden ze zijn? Ze hadden – hebben – het ‘nieuwe’ 125 pk sterke watergekoelde boxerblok, dus dat was al een reden. En dan nog, even uit het persbericht:
“Het ABS en ASC (met keuze uit de standen ‘Rain’ en ‘Road’) zijn optioneel nog aan te vullen met Rijmodi Pro. Die feature omvat Dynamic Traction Control (DTC) met een hellingshoeksensor, zodat ook in een bocht met perfecte controle en veilig is te accelereren. De berijder heeft bovendien de keuze uit twee extra rijmodi ‘Dynamic’ en ‘User’, waarbij deze laatste positie het mogelijk maakt de assistentiesystemen naar persoonlijke voorkeur in te stellen. Het BMW Dynamic ESA-systeem is eveneens als optie leverbaar, zodat het mogelijk is ook vering en schokdemping al naar gelang de behoefte op comfort of juist sportief rijden in te stellen. Andere opties zijn led-dagrijverlichting, Keyless Ride en het eerder op de BMW R 1200 RT geïntroduceerde Schakelassistent Pro. Hiermee is het mogelijk om op en terug te schakelen zonder gebruik van de koppelingshendel of gas terugnemen.”
En dan ziet je linkerstuurhelft er dus zo uit.
En dat is nog best netjes.
Juist. Dat zat dus allemaal op de R en de RS die wij ophaalden, en dan heb je het toch wel over een nieuw ding. Zonder telelever nota bene, maar met een conventionele voorvork
Werkt het allemaal?
Yep. En hoe. Knal maar raak, geef maar gas, stuur maar in, rem naar hartenlust, rag maar aan met die versnellingsbak zonder de koppeling ook maar een vinger te geven. Het gaat allemaal.
Zonder de eerdere roadsters van BMW af te willen kraken, de R 1200 R van nu is verreweg de fijnste. Het ding is foolproof, maar waar eerdere modellen gewoon deden wat ze moesten doen, zonder dat de bestuurder daar per se warm of koud van werd, is de 2015-versie ook nog eens niets minder dan een absoluut genot om op te rijden. En hetzelfde geldt voor de RS, met dien verstande dat die zelfs nog beter stuurt dan de R, wat vermoedelijk met de iets andere framegeometrie (voorvorkhoek) te maken heeft.
En verder biedt de RS natuurlijk veel meer bescherming tegen pokkenweer, wat hem wat Stadsmotor.nl betreft de aan te raden fiets maakt voor woon-werkverkeer. En recreatie. En vakantie, want er kan natuurlijk een berg bagage mee in het kofferpakket (dat overigens ook op de R kan). Het ding kan maximaal 450 kilo hebben, dus laad maar op.
Misschien is een bedrag van dik 15.000 euro aan de hoge kant voor een woon-werkfiets, maar wie er ook op gereden heeft: “Kost ie máár 15.000?!”
Ja, kaal. Met toeters en bellen 5000 euro meer.
Dan nog. Je krijgt er wel heel, heel, heel veel motor voor. Als we de centen hadden, was het voor schrijver dezes een serieuze kandidaat.