Test: Ducati Multistrada 1200 S Touring (2010)

Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 1200 S Touring (2010)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Ducati tests
Ducati

Ducati Multistrada 1200S Touring Het is een keiharde realiteit dat geen enkele serieuze motorrijder geheel tevreden is met zijn motor. Eigenlijk moet je er vier hebben: een voor het sportieve werk, een om mee op vakantie te gaan, een voor in de stad en een voor de minder begaanbare paden. Of je koopt natuurlijk een Ducati Multistrada.

De Ducati Multistrada heet niet voor niets Multistrada: meerdere straten, zeg maar. De naam onderstreept dat deze geheel nieuwe motor in staat is allerlei wisselende omstandigheden te verwerken. En de naam wordt volledig waargemaakt.

De zitpositie c.q. de frame-opbouw is die van een dikke allroad c.q. supermoto, zoals de tegenwoordig de trend is bij zo’n beetje iedere motor die geheel nieuw wordt ontworpen. Het blok is de welbekende Ducati 2-cilinder, in een 1200-cc uitvoering die maximaal 150 paardenkrachten levert.

Met dat blok begint het. De boordcomputer heeft vier ‘mappings’: Sport, Touring, Urban en Enduro. In de eerste twee standen zijn er 150 pk beschikbaar, in de laatste twee standen 100 pk, waarbij er ook nog verschil zit in de wijze waarop deze pk’s worden afgeleverd: van keihard en super direct tot zijdezacht als een babybilletje. In de S-uitvoering heeft de Multistrada bovendien elektronisch gestuurde vering. In de Sportstand is deze zeer stijf voor optimaal wegcontact, in de Touring- en Urbanmodus aanmerkelijk comfortabeler en in de Endurostand lang en deinerig. In die laatste stand worden bovendien het standaard abs en antislipsysteem uitgeschakeld.

In de praktijk... is Sport uitsluitend geschikt voor onversneden knallen: accelereren en remmen. Touring doet het prima – soeverein snel – op de Nederlandse wegen als het zonnetje schijnt, waarbij het voor Stadsmotor.nl-bezoekers heel prettig is te weten dat de Urban-stand het vermogen drukt naar de gemelde 100 pk, wat in de regen en winter zeer ten goede komt aan de controleerbaarheid van de lichte (192 kg) maar toch wel forse fiets. Die Endurostand kun je natuurlijk gebruiken als je op reis eens een stuk onverhard tegenkomt, want het wisselen van de modus gaat snel, met een knop op het stuur. Je staat dan ook wat hoger op de pootjes, wat best van pas kan komen.

Klinkt als een goed ding? Dat is het ook. Sterker, het zijn vier goede dingen. De Multistrada S kost € 21.300 en dat is bepaald geen kattendrek, maar je krijgt er dan ook wel iets voor waar inderdaad alles mee kan. Zelfs boulevard cruisen, ja, want hij is nog mooi ook. En dat Touring in de naam? Dat staat voor de toevoeging van zijkoffers, verwarmde handgrepen en een middenbok. Precies wat je nodig hebt als je wat meer wilt dan alleen hakken en zagen. De Ducati Multistrada koop je niet voor alleen woonwerkverkeer, dat mag duidelijk zijn.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Ducati Test: Ducati Multistrada 1200 S Touring (2010)

Disclaimer - Privacy Policy