Honda SH Mode 125
Met de SH Mode 125 presenteert Honda een nieuwe motorscooter voor de kleinste motorrijbewijzen (A1) én de kleinste bestuurders. De nieuweling lijkt op het eerste gezicht identiek aan de zeer succesvolle Honda SH125i, maar is dat niet.
IJskoude rillingen liepen over de ruggen van de Stadsmotor.nl-medewerkers toen via een persbericht de Honda SH Mode 125 werd voorgesteld. Want wat lijkt de SH Mode 125 veel op de dit jaar ook al vernieuwde SH125i! Het zou toch niet zo zijn dat de toevoeging 'Mode' betekent dat Honda modieus gaat doen? Het zou een enorme koerswending zijn van het merk dat zich van oudsher altijd eerst laat leiden door functie (wijsheid), en pas veel later door vorm (schoonheid).
Honda SH Mode 125 en Honda SH125i.
Het is niet zo dat we bij Stadsmotor.nl iets tegen schoonheid hebben – Spiegeltje, spiegeltje aan de wand... – maar als iets niet functioneert, heb je er geen bal aan, hoe mooi het ook is (denk Apple, Ferrari et cetera). Wat dat betreft konden we ons dan ook altijd vinden in de Honda-filosofie. En dan word je ineens geconfronteerd met een SH Mode 125, te leveren in de kleuren Fabulous Pink, Pearl Jasmine White en Poseidon Black Metallic. Vooral de eerste kleur baart zorgen. Te meer daar de Mode ook voorzien is van haast organisch gevormd dashboardje dat alleen in de geest van een Italiaanse creatieveling ontstaan kan zijn.
Nadere inspectie van de technische gegevens leert echter dat er nogal wat verschillen zijn. Zo is de Mode kleiner dan de SH125i (193x66,5x110,5 cm versus 203x74x115 cm), achttien kilo (!) lichter (134 versus 116 kilo), is het zadel lager (76,5 versus 78 cm), zijn de remmen anders (gecombineerd schijf/trommel versus gecombineerd schijf/schijf met abs) en meet het achterwiel van de Mode 14 inch, tegen 16 inch bij de SH125i.
Wél heeft de Mode een 16-inch voorwiel, net als de SH125i, wat veel goeds belooft voor de wegligging en de rechtuitstabiliteit. Honda spreekt daarnaast van een draaicirkel van 1.90 meter, wat betekent dat toekomstige kopers kunnen draaien binnen de lengte van schrijver dezes.
Of schrijver dezes echter met genoemde lengte gelukkig zal worden van de SH Mode 125..? Dat zal wel niet, want dat was op de grotere SH125i al niet, maar daar staat tegenover dat hele volksstammen pygmeeën nu blits (bestaat dat woord nog?) door de stad kunnen hossen. En niet alleen blits, maar ook nog fluisterstil (want Honda heeft extra aandacht besteed aan geluidsdemping: glaswol in de demper) en uiteraard: ZUINIG!
De Mode heeft een weer verbeterde versie van het vloeistofgekoelde ééncilinderblok uit de SH125i en de PCX125, en die liep met het start-stopsysteem ingeschakeld al 1 op 47! Tel daarbij op dat de Mode dus 18 kilo lichter is dan de gewone SH en nog altijd 6,4 kilo lichter dan de PCX, en we snappen wat er gaat gebeuren als een licht vrouwspersoon in het zadel gaat plaatsnemen: de SH Mode 125 zal zo zuinig zijn dat de 5,5-liter tank alleen maar vóller zal raken! (Voor goedgelovige lezers: dat is dus onmogelijk.)
Wat er gebeurt bij een windvlaag op de snelweg weten we niet, maar het ligt voor de hand dat de Mode daar maar beter weg kan blijven. De topsnelheid zal amper boven de 100 km/u liggen. Het kán, maar prettig zal anders voelen. Nee, de Mode is ontworpen voor in de stad. Details in chroom zullen eksters en liefhebbers van blingbling onder ons aanspreken, en mochten zich onder die liefhebbers krapbehuisden bevinden, de Mode is dus klein, licht, en heeft bovendien nog een mechanisme op de voorrem dat de frictie tussen schijf en remblokken verminderd, zodat de scooter met minimale moeite duwend te verplaatsen is. Het is allemaal niet te geloven.
Minpuntje: onder het zadel past slechts één helm. Maar dat kan natuurlijk ook niet anders met de genoemde dimensies van de hele scooter en de grote wielen. Daar staat tegenover dat Honda alles in het werk heeft gesteld om de vloer van de Mode zo vlak en laag mogelijk te maken, dus wie nog een treetje breezers mee wil nemen... En uiteraard gaat er op dat bagagerek aan de achterkant ooit nog een topkoffer komen.
De Honda SH Mode 125 wordt in 2014 leverbaar. De prijs is nog niet bekend, maar op het remsysteem is ten opzichte van de SH125i (€ 3.299) al stevig bezuinigd (trommel achter, geen abs). De Mode heeft daarmee hetzelfde remsysteem als de PCX125, en die kost slechts € 2.699. Met welke van de twee gaat de SH Mode 125 concurreren? Wordt de SH Mode 125 een budget-big wheel 125 cc-scooter? En komt er ook een snellere 150 cc-versie, zoals bij de SH125i en de PCX125? We houden je op de hoogte.
Aanvulling 2014! Prijs bekend: € 2.799,-
De Honda SH Mode 125 is geschikt voor het A1-rijbewijs,
{jcomments on}