Test: Kawasaki ER6n | ER-6n (2012)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki ER6n | ER-6n (2012)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kawasaki tests

Kawasaki

2012 Kawasaki ER-6n rechts geelDe Kawasaki ER-6n, de populaire naked-bike - inmiddels streetfighter - voor de beginnende motorrijder c.q. de ervaren motorrijder die weet dat je niet zo veel nodig hebt om heel veel plezier te maken, is opgefrist en vernieuwd. Beter? Ja.

Wie wil weten wat we van de Kawasaki ER-6n vinden – vonden – klikt even door naar de test uit 2011.

Gelezen? Dan weet je dat we buitengewoon in onze nopjes waren met de kwaliteiten van deze kleine Kawa als stadsmotor.

Dan nu de bijzonderheden voor 2012.
Een nieuw frame, een compactere koplamp, een grotere brandstoftank, meer vermogen in het lage en midden toerengebied, verbeterde handelbaarheid, verbeterd comfort, meer koppel in het meest gebruikte toerengebied, nieuwe dubbele buizenachterbrug, inlaatkanalen tussen de framebuizen, hertekende zijkappen, nieuw instrumentenpaneel, scherper staartstuk, optionele abs, achterschokdemper, en Euro 3.

Dat zijn de bijzonderheden waarmee Kawasaki hun ER-6n aanprijst op de eigen website.

Daarover:
- We mogen toch hopen dat de Kawasaki ER-6n aan de Euro 3-norm voldoet, anders mocht-ie niet de weg op. Sinds 1999.
- En een achterschokdemper, die zat ook op de vorige versie.
- Optioneel abs... Was dat niet vorig jaar al standaard?
- Scherper staartstuk... moeten we er iets mee snijden dan? Nee: "Het scherper gelijnde staartstuk is 10 mm korter, waardoor het volume meer naar de voorzijde van de motorfiets is verplaatst." 1 centimeter dus, dat zal schelen. Not.
2012 Kawasaki ER-6n detail dash- Nieuw instrumentenpaneel! Bovenin is de toerenteller met witte wijzer op donkere achtergrond, daaronder het digidash, waarin de brandstofvoorraad, actieradius, verbruik (actueel/gemiddeld), kilometerteller, tripteller 1/2, tijd en snelheid. Een extra symbool maakt je erop attent dat je in ECO-modus rijdt. Een modus van de rechterhand, en niet van de motor, want de verklikker gaat aan als je het gas héél spaarzaam gebruikt. Je zou het idee kunnen krijgen dat je ecologisch bezig bent. De grootste innovatie ten opzichte van het vorige model betreft de wisseling van snelheidsmeter en toerenteller. Voorheen was de toerenteller digitaal en de snelheidsmeter prominent analoog (pak even de foto's van het 2011-model erbij in een nieuw venster) en nu is dat andersom. De nieuwe lay-out is veel beter.
- Hertekende zijkappen... Zal je boeien? Ja, totdat je de motor een keer uit je handen laat vallen. Voorheen zaten de clignoteurs in de zijkappen, nu zitten ze los, hoger. Met een beetje mazzel blijven ze heel als de motor horizontaal gaat, voorheen zouden ze zeker sneuvelen met de zijkappen.
- Inlaatkanalen tussen de zijbuizen... Kawa zegt: "Deze nieuwe positie versterkt bovendien het aanzuiggeluid, wat de rijsensatie vergroot." Het is inderdaad zo dat de nieuwe ER rauwer, sportiever klinkt dan de oude. Hij maakt geen herrie, maar klinkt anders, voornamelijk naar de bestuurder toe. Wel leuk. En meer koude lucht voor het blok is beter.
- Nieuwe dubbele buizenachterbrug. Die gooien we even bij het nieuwe frame, dat eveneens uit dubbele buizen bestaat. Pak de foto's van het 2011-model er nog maar eens bij. De oude ER stuurde prima, de nieuwe stuurt beter: de genoemde verbeterde handelbaarheid. Merkbaar? Ja, het gaat allemaal nog makkelijker. Niet voor niets is en blijft de ER populair bij rijschoolhouders.
- Meer koppel in het meest gebruikte toerengebied, meer vermogen in het lage en midden toerengebied. Als opgemerkt bij de test uit 2011, heeft de ER-6 genoeg power voor vrolijk weggebruik. Aan het karakter van het blok – steeds een beetje meer pit bij hoger toerental, wat logischer klinkt dan het is – is niets veranderd. En dat is maar goed ook, want dat was lekker. Meer vermogen en meer koppel zijn vervolgens altijd goed, want de ER-6 wordt er zeker niet onhandelbaar van.
- Verbeterd comfort. De onderste afbeelding bij deze test toont het verschil in de zadels van het 2011- en 2012-model. Op de 2011 hadden we geen aanmerkingen, op de 2012 hebben we die ook niet. De ER-6n zit ergonomisch gewoon goed in elkaar. Langere bestuurders zullen meer ruimte willen, maar hinderlijk is het niet. De meeste bestuurders zijn bovendien niet boven de 1.90 meter en de ER-6n zal mensen van een normaal of korter postuur nooit teleurstellen.
- Resteren de grotere brandstoftank en de compactere koplamp. Die laatste wijziging voegt niets praktisch toe, de grotere tank wel degelijk: meer kilometers rijden voordat je moet duwen.

In de praktijk en zeker in het dagelijks verkeer laat de 2012-ER-6n zich net als de 2011 kennen als een enorm makkelijke motor. Onopvallendheid is daarbij het sleutelwoord: alles gaat ongemerkt, vanzelf. Het dashboardje is overzichtelijker en praktischer geworden en sluit qua gebruiksgemak nu naadloos aan bij de bedieningselementen aan handgrepen: links claxon, knipperlicht, het zelfs voor een blinde niet te missen alarmlicht, dim/grootlicht. Rechts: starknop en noodstop. Zo simpel kan het, meer heb je niet nodig. De spiegels zouden groter/breder kunnen, maar da's weer gesproken door een lange bestuurder.

De ER-6 laat zich met speels gemak door druk verkeer sturen en is smal als een motor maar smal kan zijn: 76 cm, het stuur. Dat zal veranderen als er zijkoffers aan worden gehangen, die niet leverbaar waren op het 2011-model. Wel leverbaar op vorige modellen en nog steeds in 2012: een topkoffer. Plaats die op de ER en je bent helemaal klaar voor woon-werkverkeer. Op de ER-6n dan wel een goed regenpak kopen, want bescherming tegen de elementen heb je niet echt. Dan toch maar kiezen voor de ER-6f, die met kuip wordt geleverd.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki ER6n | ER-6n (2012)

Disclaimer - Privacy Policy