Preview: Kawasaki Z900 (2017)

Inhoudsopgave
Preview: Kawasaki Z900 (2017)
Specificaties
Fotogalerij

Op een vliegveld ooit aangelegd voor vliegdemonstraties, en later vooral bemand door Amerikanen die hier hun F-86 Sabres, F-4 Phantoms en F-15 Strike Eagles gestationeerd hadden, is tegenwoordig eigenlijk niet meer dan een verlaten plak asfalt en een mega museumgebouw te vinden. Een paar rustende relikwieën uit vervlogen tijden en een Leopard tank voor de ingang. Wat heeft Kawasaki in een museum te zoeken? Gaan we de nieuwe Z misschien op de runway een sprintje laten trekken?

Revolutionair Om de succesvolle Z range nog extra kracht bij te zetten was bij de presentatie de oer Z1 uit 1972 ook aanwezig. De impact die de Z1 destijds had, moet de nieuwe Z900 ook gaan hebben. Oud en nieuw naast elkaar, net als de Fokker dubbeldekker in de hal beneden met daarnaast een gedoneerde F-15A. In het geval van de Z900 zou er nog iets nieuwers moeten staan, maar zeker geen JSF. De Z900 is met een introductie prijs van exact € 9999 een erg aantrekkelijke keuze in het Naked segment.

Met de compleet nieuwe Z900 introduceert Kawasaki een revolutionaire Naked met een subliem rijwielgedeelte en een ultramodern design. Met een superlicht Trellis frame en een nieuwe viercilinder krachtbron is de Z900 een ongelooflijke 20kg lichter en 12 pk sterker geworden dan zijn voorganger, de uiterst succesvolle Z800. Met een schitterend agressief Sugomi design, een fenomenale handling en een verslavende acceleratie met een sensationeel eindschot zal de nieuwe Z900 dè hit voor 2017 worden. - aldus Kawasaki

Revolutionair is de nieuwe Z900 zeker, met een originele Z1 uit 1972 er naast. Een prachtig “Sugomi” design, dat ergens ligt tussen een Z800 en een Z1000, maar dan met mooie koplamp. En niet te missen trellis frame, die de vergeten Z250SL ook al had. Volgens Kawasaki levert alleen het toegepaste buizenframe al een flink aantal kilo’s winst op, waardoor de motor veel lichter is geworden dan de Z800. Met ook een lichtere achterbrug is er in totaal ruim 20kg bespaard ten opzichte van de Z800. Een lichtere Z was zeker welkom, want de Z800 was inmiddels de zwaarste in de Z-familie. Het buizenframe is dus ontwikkeld met de kennis die is opgedaan met de ontwikkeling van de H2. Het blok is nieuw en levert, ondanks de euro 4 restricties, nog meer vermogen op. Of dat revolutionair is weet ik niet. Een Z met een turbo zou pas revolutionair zijn. Of de eerste elektrische Z!

Een turbo zal er waarschijnlijk niet komen, tenminste niet voor de Z900. En een elektrisch aangedreven Z waarschijnlijk ook niet mede door het imago daar van. De Z900 is bedoeld voor de gemiddelde bestuurder tot gevorderde hooligan. Je kan er dus prima mee naar je werk rollen, of beter, in de weekends je kneesliders opschuren. Hoe harder het blok loopt hoe beter. Volgens Kawasaki is het blok behoorlijk koppelrijk tot zo’n 6000 toeren, daarna gaat het in hogere toeren alleen maar harder en harder. Dat klinkt goed, zat vermogen om normaal mee te kunnen knorren en ook een opbouwend topvermogen om lekker strepen te trekken op de verlaten weggetjes. Dat is opwindender dan een koppelbeul, waar bovenin niets te beleven is. De Z900 is duidelijk niet alleen neergezet als mooie gestylde maar verder nette fiets; er moet geknald worden! Misschien toch een kleine revolutie? Gele hesjes verboden!

<i<>Refined RAW “Baanbrekend” en “revolutionair” staat leuk in de folder. Het zijn naar mijn idee iets te hoog gegrepen kreten voor een nieuwe motorfiets. Deze Z900 zal zoals beloofd prima rijden, maar baanbrekend? Ten opzichte van de Z1 uit 1972 wellicht, maar ten opzichte van de Z800(R)? “Refined raw” is een term waar we wel wat in kunnen vinden. Want RAUW is de Z900 zeker. Voor een introductieprijs van net geen tien mile, krijg je een dijk van een fiets, en verder niets. Dat rijmt inderdaad, en het klopt ook. Je krijg namelijk
wel; fantastisch gestylede lijnen, geholpen door het nieuwe trellis frame, dat om het massieve blok heen loopt, de grote tank en het brede lage stuur. Sugomi!
En niet; digitale overkill aan computergestuurde ingrijptechniek, met een instellingen fabriek waarvan je je vrij snel realiseert dat alles toch gewoon beter is in de Off-stand.
De Z900; ABS en een assisted slipperclutch. That’s it!

Gewoon alleen ABS en slipkoppeling, dat klinkt erg goed. Volgens Kawasaki is dit dan ook de beste Z ooit! En dat is dan wel veelbelovend als je bedenkt dat bijna alle “beste ooit” fietsen helemaal vol worden gepropt met computergestuurde nonsens. Gewoon een perfecte fiets die je, als je wilt, helemaal naar eigen wens aan kan passen. Andere banden (werkelijk geen bericht te vinden waar hier niet over geklaagd wordt, of staal omvlochten remleidingen, misschien een ander rem-/schakelsetje, of voetstepjes zonder rubber (glad in de regen!), radiaal gemonteerde remklauwen met volledig instelbare voorvork, volledig instelbare vering, verzin het. Als je het allemaal wilt, kun je het er vast allemaal op en aan schroeven. Als je eigenlijk alleen een dijk van een fiets wilt dan ben je met de Z900 gewoon klaar.

Mocht je toch nog een paar euro’s te besteden hebben, voor € 899 kun je er een accessoires pakket bij kopen, bestaande uit Akrapovic (titanium of carbon) vervangingsdemper, een smoke windscherm, buddyseat cover en tankpad. Wellicht dat ze er ook een “performance” pakket van hadden kunnen maken met banden naar keuze.

De Z is leverbaar in het zwart (pearl mystic gray), groen (cany lime green) of zwart en groen frame (metallic flat spark black). Wat mij betreft geen lastige keuze. De Z met het groene frame ziet er toch wel het best uit. De Kawasaki Z900 is vanaf 11 februari beschikbaar bij de dealer.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Preview: Kawasaki Z900 (2017)

Disclaimer - Privacy Policy