Test: Kawasaki ER6f | ER-6f (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ER6f | ER-6f (2011) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Kawasaki tests |
Dik 200 kilo zegt de weegschaal, en da's best veel. Niet voor een Harley, nee, maar wel voor een tweepittertje van dit formaat. Maar het is geen ramp, want je koopt de ER-6f niet voor de racerij. Al ziet-ie eruit alsof-ie daar wel thuishoort. Hij heeft de zogeheten Ninja-look, en daarmee verwijst Kawasaki naar de supersporters uit eigen stal. Maar het is zeker geen Ninja, daarvoor schieten de pk's tekort en is het gewicht te hoog. Als je daar een probleem mee hebt, moet je de ER niet kopen. Zo simpel is dat.
Wie gaat 'm wel interessant vinden? Mensen met een voorliefde voor het model, want het is wel een fijn fietsje om naar te kijken (er is ook een 'naakt' model, de ER-6n). Hij is ook helemaal niet traag. Het blok jankt lekker door in de hoge toeren en met twee personen 150 km/u op de snelweg lukt best, sneller vast ook nog wel. Maar echt tot zijn recht komt de ER als we na een avond op de vereniging worden gebeld door een vriend die na een kwartier fietsen thuis tot de ontdekking komt dat zijn sleutels nog op de vereniging liggen. Zijn we daar nog? Nee, ook net thuis. Maar vijf minuten later weer wel (met de ER). En vijf minuten later bij hem op de stoep (met zijn sleutels). En vijf minuten later weer thuis. De afgelegde afstand: 9,6 kilometer / 15 minuten = 0,64 km/minuut = 38,4 km/u. Nu mag je binnen de bebouwde kom 50 km/u en lijkt 38,4 km/u dus traag, maar we hebben het wel over een gemiddelde, inclusief het aan-/uittrekken van jas en handschoenen, op-/afzetten van de helm én de motor de tuin in en uit rossen én het (redelijk) respecteren van de snelheidslimieten!
Ja, de ER-6f is 'zwaar', maar ook heel compact en daarmee snel te pakken en wendbaar, wat remmen redelijk overbodig maakt. En nee, met 72 pk maak je op de Nürburgring geen indruk, maar op de korte en middellange afstand kom je echt niet tekort. Het formaat maakt 'm bovendien zeer geschikt voor kleinere bestuurders, die zelfs nog in de accessoirelijst op zoek kunnen gaan naar een 25 mm lager en 20 mm smaller zadel. De ER-6f is aan de kleine kant voor grote/dikke beesten, maar kleinere c.q. lichtere bestuurders zullen er een volwassen motor in vinden. Standaard met abs, zoals dat tegenwoordig gewoon hoort.