Test: KTM 990 Supermoto T (2010)
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM 990 Supermoto T (2010) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Andere KTM tests |
Het kan raar lopen in het motorleven. Want welke gek komt er nou op het idee om een gifkikker als de KTM 990 Supermoto om te bouwen tot toerfiets? Misschien was het zo gek nog niet.
Supermoto’s… het zijn van oorsprong crossers op straatbanden. Licht dus, met een licht blok ook, maar wel met een heftig acceleratievermogen en een onwaarschijnlijke wendbaarheid. Van een licht blok nam KTM met de 990 Supermoto direct afscheid, want de 1000 (999) cc metende V-twin kun je niet echt bescheiden noemen. Was de lol van een supermoto dus dat je er heel ‘speels’ mee kon doen, maken ze er bij KTM een toerversie van. Want daarvoor staat dus de T van de 990 Supermoto T: travel, toer. Bij nader inzien ook niet zo’n raar idee, want als je met van Dakar-racers afgeleide rallyfietsen uitstekend kunt reizen, ook op slecht wegdek en in rotlanden, moet dat met supermoto’s ook lukken, maar dan op goed asfalt en veel sneller dan we ooit gewend waren.
Aldus treffen we op de KTM 990 Supermoto T een laag voorspatbord (stabieler bij hoge snelheden) en hitteschilden op de uitlaten die niet alleen een passagier beschermen, maar bovendien fungeren als ophangpunt voor allerlei optioneel leverbare koffers. Zeer elegant, want ze verstoren de lijn van de motor amper en dat is bij andere bagagesystemen wel anders.
Wat is de toegevoegde waarde van de T? We moeten (…) toevallig aan de Belgische kust zijn en hebben dus alle gelegenheid om het te ervaren. Op de snelweg doet de hoge ruit zijn werk. De zit is hoe dan ook lekker rechtop en door het ruitje waai je er niet vanaf. Zoonlief achterop zit na anderhalf uur non-stop nog steeds te zingen, dus daar zal het ook oké zijn; op sommige customs zit-ie na een halfuur al moord en brand te schreeuwen. Het 120 pk leverende LC8-blok is sterk zat om met bagage en passagier riant voorbij de snelheidslimiet te trekken. Zover niets bijzonders dus met de T, want iedere andere toermotor doet dit kunstje lachend na. Maar dan komen de bochten.
Het is niet dat andere toermotoren geen bochten kunnen maken, maar ben je stiekem een supermoto, dan gaat het hoeken, keren, draaien en tollen aanmerkelijk eenvoudiger. Zelfs supersporters hebben de handen vol. Zie jullie aan de kust!
We zullen niet beweren dat KTM de toermotor opnieuw heeft uitgevonden of op eenzame hoogte staat in de categorie ‘reizen over binnenweggetjes’, maar de jarenlang soeverein heersende BMW GS heeft er weer een geduchte concurrent bij. De reserves van de Supermoto T zijn enorm, de peperdure remmen (vanaf 2011 met abs) en vering uitstekend op hun taak berekend, de tankinhoud is groot… en vergeten we niet dat al die toerdingen er ook gewoon af kunnen? Dan heb je dus weer een bloedgemene supermoto. Twee fietsen voor de prijs van één? Drie zelfs, want ook als stadsmotor voldoet de SMT uitstekend: licht, wendbaar, handzaam, rechte zit, abs… Beetje veel pk’s, maar die komen er zo mooi doseerbaar uit dat we dat in dit geval door de vingers zien.