Test: KTM 690 Duke R (2013)
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM 690 Duke R (2013) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Andere KTM tests |
Purpose built... De Engelse taal is rijker dan de Nederlandse (met ongeveer drie keer zo veel woorden), en de term 'Purpose built' – gebouwd met één doel in gedachten – is van toepassing op de KTM 690 Duke R ABS. Drie keer raden wat dat ene doel is.
KTM zelf noemt de 690 Duke en 690 Duke R naked bikes en geen supermoto's. Daar valt wat voor te zeggen, aangezien een supermoto feitelijk een crosser met strakke veren en op straatbanden is, en dat zijn de Dukes niet. Stadsmotor.nl brengt daar tegenin dat een supermoto is bedoeld om zo snel mogelijk van A naar B te jakkeren, liefst driftend door elke bocht onderweg, en dat is bij de 690 Dukes zeer zeker niet anders. Meer nog dan de 55 pk sterkere tweecilinder KTM 990 Super Duke, toont de 690 Duke R zich een sprinter van het zuiverste water.
We spraken al eens eerder van perfecte balans, bijvoorbeeld bij de BMW F 700 GS, en ook bij de 690 Duke R is deze aanwezig. 'Slechts' 70 pk produceert de 690-cc LC4-ééncilinder, maar hij weegt maar 149,5 kilo! Ter vergelijking: voorgenoemde tweecilinder BMW (800 cc) levert 75 pk, maar weegt (ook leeg) 196 kilo, 57 kilo meer!
Hoe wij zo gek kunnen zijn om zowel deze BMW als deze KTM 'perfect in balans' te noemen? Nou, ze zijn het beide. Alleen de BMW voor mensen die normaal willen rijden, en de KTM voor motorverslaafden die niets minder willen dan compromisloos en puur laagvliegen.
Lopen ze weer vaag te lullen bij Stadsmotor.nl?
Zie zelf maar eens een 690 Duke te regelen voor een dagje. Al kom je van een Hayabusa... je zult merken dat snelheid zeer relatief blijkt te zijn. Ja, op het rechte eind krijg je op je 690 Duke uiteindelijk klop van alles met meer pk's, maar dan komen de bochten... En dan wordt duidelijk hoeveel last je bij 'al die andere' hebt van dat overtollige gewicht, van die overdreven pk's, en wat precies het verschil is tussen normale veren, remmen en banden, en superieure veren, remmen en banden, hangend in een superieur frame.
Stadsmotor.nl haalt de 690 Duke op bij de importeur in Malden en stuurt meteen de rijksweg op in de richting Amsterdam (broodje Unox onderweg). En vindt dat helemaal niks, hoewel vermeld moet worden dat de zit op de Duke afgezien van de matige bescherming tegen de wind best comfortabel is, want ergonomisch prima doordacht. Maar de Duke is eigenlijk iets te licht om op de snelweg 'lekker' stabiel te zijn. Vanaf windkracht zeven wordt het vervelend, schatten we zo in.
Maar dan verlaten we de snelweg en gaan we binnendoor. En vanaf dat moment willen we eigenlijk nooit meer afstappen. Accelereren, remmen, stoppen, op het gas, van het gas, sturen, remmen, knallen: alles is een feest. Zelfs stoplichten worden leuk, want dan mag je weer iemand in een wolk van stof, geknetter, verbijstering en verontwaardiging achter je laten. En die veelzeggende blikken – "Hij zal toch zeker niet hier en nu gaan passeren!?" – vlák voor je een tandje terugklikt en de Duke de sporen geeft, om als een raket in te halen, niet te remmen voor de kort daarop volgende haakse bocht en toch te overleven.
Het leuke is dat de Duke het allemaal kan en ook met liefde voor je doet, zonder ook maar een seconde te protesteren of het idee te geven dat het allemaal niet kan.
Het spreekt voor zich dat mooi weer gewenst is bij deze fratsen, en dat enige ervaring van pas kan komen, al is het maar gefocust te blijven en niet overmoedig te worden.
KTM 690 SMC R en 690 Duke R.
Dit alles – voor alle duidelijkheid – kan ook allemaal met de KTM 690 SMC R ABS, de echte supermoto-broer van de 690 Duke R, die bovendien nog eens negen kilo minder weegt. Deze kost nota bene € 9.950 in plaats van € 11.300 (Duke R). Maar daarbij moet gezegd dat de supermoto helemaal alleen gebruikt moet worden voor hakken en zagen, en met de Duke R ook nog best kalm te rijden valt. Het blok laat zich namelijk niet alleen lenen voor scheuren, maar wil ook best kalm rijden, en schijnt dan nog zuinig te zijn ook.
KTM 690 Duke (zonder R, met tassen).
Hoeft het allemaal niet zo wild, dan is er ook nog de gewone 690 Duke, die slechts twee pk toegeeft op de Duke R, maar nog iets minder agressief is qua zit (lager ook) en net als de R voorzien kan worden van een alleraardigst tassensetje. En zo komt het in de spits ook nog helemaal goed. Zeker in de wetenschap dat de gewone 690 Duke maar € 8.950 kost. Voor dat geld krijg je een zeer handzame, maar ook een zeer leuke motor. Zeker de leukste in deze prijscategorie.
Met daarbij het beste nieuws voor 20-jarigen: de 690 Duke kan worden 'teruggemapt' voor het A2-rijbewijs. Twee jaar geduld oefenen en leren, ontmappen dat ding en knallen maar!