Test: Kymco Xciting 400i (ABS) (2014)
De nieuwe Kymco Xciting 400i dient ter vervanging van de oude Kymco Xciting R 500i Evolution ABS. Maar goed ook, want die naam was natuurlijk veel te lang. Maar er is - uiteraard - meer te vertellen. En veel goeds.
En raar is dat niet, want op de Kymco Xciting R 500i Evolution ABS hadden we maar één ding aan te merken: hij is te klein. Voor de uit hun krachten gegroeide Germanen/ Batavieren van Stadsmotor.nl dan, want volk onder de 1.80 meter heeft eigenlijk al weinig problemen op de 500. Maar nu is er dus de Kymco Xciting 400i. Mensen met een voldoende voor rekenen op het laatste rapport van de lagere school zullen opmerken dat 400 minder is dan 500. En dat is ook zo.
Maar niet qua formaat! De 400 mag vijf centimeter korter zijn dan de 500, de ruggensteun in het zadel staat verder naar achteren en dus kunnen we ineens de benen kwijt zonder met de knieën tegen het schutbord te stoten. Bovendien staat het stuur hoger, zodat we er nu met de benen onder passen en dus niet langer in een split hoeven om een bocht te nemen. Klopt die observatie? Ja, die klopt, want meneer Kymco heeft ook nog een 500 in de garage staan als we de 400 terugbrengen, en we hebben even gepast met de stelten. Dennis van Kymco snapt de vreugde niet, maar die is dan ook van een postuur dat hij gerust door Kaohsiung zou kunnen lopen zonder dat kinderen huilend in moeders rokken vliegen en mannen hooivorken naar hem werpen.
Groter volk past dus op de Kymco Xciting 400i, en dat is zeker goed nieuws, ware het niet dat deze motorscooter nog steeds niet is ontworpen voor groot volk. Zo is de ruit te laag om goede bescherming voor het bovenlijf te bieden (en dat is best koud in januari) en staan de (fraaie!) spiegels weliswaar prima op hun plek, maar niet als je langer bent dan 1.90 meter, want dan kijk je er simpelweg overheen. De ruit is ook niet verstelbaar, dus het is voor langere mensen wachten op een hoger exemplaar. Kymco kennende, zal die er vast komen. UPDATE 13 februari 2014: de hogere ruit is leverbaar voor € 139 ex. BTW.
De Kymco Xciting R 500i Evolution ABS (links) en Xciting 400i lijken verder best op elkaar.
Wat hebben we vanaf dat moment?
Eigenlijk een prima scooter. Bij terugbrengen krijgen we te horen dat de fabrikant zich met name heeft ingespannen bij het ontwerpen van het nieuwe frame, om dit stijver te maken dan we normaal gesproken gewend zijn van maxiscooters. Maar die opmerking is overbodig, want je bent de straat nog niet uit of je weet al dat dit frame stukken stijver is dan al het andere; er zit simpelweg geen beweging in. En dan heeft de 400 ook nog eens een zeer laag zwaartepunt, dat hem beheersbaar maakt op wandeltempo en heel makkelijk de bocht in te kantelen, waar de strakke vering hem doeltreffend begeleid.
Hoe voelt dat? Dat voelt zeker. Dat maakt dat je later remt (kies de abs-versie!) en harder een bocht in duikt. Dat geeft vertrouwen. Dat laat je op de snelweg onbezorgd achter een vrachtwagen vandaan duiken om je in het gevecht op de linkerbaan te storten. Waar de 400 tot 140 km/u op de klok vrolijk mee fietst met de rest van het snelverkeer. En dat is zo'n beetje wat je wil van een scooter in deze cc-categorie.
Ging die 500 geen 150 km/u? Ja.
De 500 produceerde 28,2 kW/38,4 pk, de 400 heeft 26.5 kW/36,1 pk. Dat betekent 0,0564 kW per cc voor de 500, en 0,06625 kW per cc voor de 400, die dus een hoger specifiek vermogen (kiloWatt/liter) heeft. Maar aan specifiek vermogen heb je weinig, het gaat erom wat er uit de paardenstal komt als de deuren open gaan. En dan was de 500 sterker... Dat kunnen we jammer noemen, maar ga er gerust vanuit dat de geheel nieuwe 400 zuiniger is dan de 500, temeer daar hij 21 kilo minder weegt. Veel kunnen we van het gebruik echter nog niet zeggen, want met slechts 96 kilometer op de klok was de 400 zeer zeker nog niet ingereden toen wij hem meenamen. In de week die volgde was het verbruik 1 op 23, waarbij vermeld mag worden dat het gebruik bestond uit fileverkeer heen (Coentunnel) en volgas terug in stevige wind. En daarbij begon de digitale brandstofmeter na een dikke 200 kilometer te smeken om nieuwe brandstof, waarna er dus een litertje of tien bij kon.
Dashboardje... netjes, weinig bijzonders. Toerentellertje, digitale snelheidsmeter, klokje, motortemperatuur. Aan de stuurhelften evenmin wereldschokkende zaken, gelukkig wel alarmlichten. Onder het contactslot met contactslotslot rechts de handrem, links het dashboardkastje met 12V. Ook netjes. Onder het zadel net als bij de 500 ruimte voor één forse helm of twee kleintjes.
Met wat gaat de Xciting 400i, die we eerder een sportscooter dan een toerscooter noemen, de concurrentie aan? Kijk maar bij de in 2013 gepresenteerde Yamaha X-MAX 400 en begrijp dat het lastig kiezen wordt. Hoewel... iets minder lastig als je bedenkt dat de X-MAX 400 (vanaf 2014 met standaard abs) ineens € 6.999 kost en da's wel even een paar borrels meer dan de € 6.669 voor de Kymco met abs. En de Kymco is dus sterker. Aan het uiterlijk zal het in elk geval niet meer liggen, want de Xciting 400i is gewoon een mooi, strak ding met alle led'jes - en ook het sterke hart - op de juiste plaats...
Deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.