Test: Kymco Xciting R 500i Evolution ABS
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kymco Xciting R 500i Evolution ABS |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Kymco tests |
'Size doesn't matter' is een uitspraak die werd bedacht door seksuologen die het zielig vonden wat 'de man' allemaal te verduren kreeg in de tijd dat feminisme nog populair was. De uitspraak is in onbruik geraakt, want wat iedereen best wist: formaat doet wel degelijk ter zake. Waarbij aangetekend dat klein niet per definitie slechter is dan groot. Het hangt er namelijk maar net vanaf wat je prettig vindt. De Kymco Xciting R 500i Evolution ABS is klein, maar wel sterk. En daarmee in scooterland behoorlijk uniek.
Want ja, je zult maar klein van stuk zijn en niet veroordeeld willen worden tot een pruttelje van 110 cc. Dat brengt je waar je wezen moet, maar als je een beetje prik onder de bips (niks vulgairs mee bedoeld) wel prettig vindt, heb je liever een forser motorblok. Dan kun je opteren voor een 250 of 300, maar ook voor een zwaarder ding. Die worden echter ook letterlijk vaak zwaar, en bovendien groot! En dan stuiten we ineens op de ieniemienie Kymco Xciting R 500i Evolution ABS, een éénpitter met een cilinderinhoud van 498 cc.
Die levert een maximaal vermogen van 28,2 kW/38,4 pk en een maximaal koppel van 41,1 Nm, en dat zijn logischerwijs betere cijfers dan zelfs de sterkste 300 – Kymco's eigen GT 300i: 24,1 kW/32,3 pk en 30 Nm – in de boeken zet. There is no substitute for cubic inches, al zijn het maar 200 cc extra. De Xciting stoomt voortvarend door de snelheidlimieten naar een topsnelheid van zo'n 150 km/u, en dat is naar volle tevredenheid. De grote testers van Stadsmotor.nl zitten daarbij opgevouwen als een envelop in het getrapte zadel, dat geen mogelijkheid biedt om verder naar achteren te schuiven. De benen kunnen we maar met moeite kwijt en het windscherm lijkt alleen voor de sier. De kleinere testers (dames!) kennen dit probleem niet en beschouwen de afmetingen als een verademing. Zij worden immers weer niet vrolijk van een Europees slagschip als de Peugeot Satelis 500; vergelijkbare motorisering, maar veel groter!
Bagage...
Het formaat van de Xciting vertaalt zich helaas en logischerwijs ook naar de bagageruimte onder het zadel. Daar geen ruimte voor twee fullsize helmen, maar wie klein van postuur is, heeft meestal ook geen waterhoofd (maatje 63+) en dus ook een kleinere helm, wat bovendien vaak nog een jethelm zal zijn. En dan past het weer wel met z'n tweeën. Daarnaast heeft Kymco nog een voordelige topkoffer in de aanbieding (€ 149 ex btw) en een voordelig hoog windscherm (€ 139 ex btw), en dan heeft de minimens zomaar een heel prima snelwegscooter in de schuur staan. Want ja, de Xciting is absoluut een snelwegscooter. Scherp gesneden, gemaakt om zonder last van de wind op snelheid te rijden, en daarmee geen rare keus voor woon-werkverkeer. In de stad is de ééncilinder sterk zat voor een hele beste stoplichtsprint en met de remmen met abs hoef je je weinig zorgen te maken op klinkertjes en tramrails. Wendbaar is de scooter vanzelfsprekend.
Het dashboard is des Kymco's: geen poespas. Analoge meters voor toeren, snelheid, brandstof en motortemperatuur en in een klein digidash de kilometerteller/dagteller en klok. Voorts de bekende waarschuwingslampjes en richtingaanwijzerindicatoren. Ziet er strak en sportief uit, net als de rest van de scooter.
Qua rijden...
...valt er ook werkelijk niks opmerkelijks over de Xciting te vertellen. Je stapt erop en rijdt ermee weg, en als je 'm even later parkeert, ben je de rit alweer vergeten voor je het bandje van je helm hebt losgemaakt. Dat betekent dat alles verloopt zoals het zou moeten, dat alles functioneert zonder uitschieters in negatieve of positieve zin. Het accelereert, veert, stuurt en remt – wielen v/a 15/14 inch – en daarmee is alles eigenlijk gezegd. Liefhebbers van een spannende of sportieve rit kijken liever uit naar een veel duurdere Yamaha TMAX, onverschilligen genieten gewoon van het ongeëvenaarde gemak van de motorscooter. Met dan wel de stevige duw van de (voor een scooter) grote 1-cilinder.
De prijs...
De Kymco Xciting R 500i Evolution ABS kost € 6.299 en dat is fors duurder dan de qua vorm en formaat vergelijkbare, maar lichtere Kymco Downtown 300i ABS (€ 4.949), maar fors goedkoper dan bijvoorbeeld minder sterke, maar grotere 400 cc'ers als de Suzuki Burgman 400A(BS) (€ 7.999) en Honda SW-T400 ABS (€ 8.190). Andere 500 cc'ers – die vechten in dezelfde pk-categorie – kosten ook aanmerkelijk meer: Piaggio Beverly Cruiser 500, € 7.259. De reeds genoemde Peugeot Satelis 500 blijft met € 6.599 nog aardig in de buurt, maar is dus veel groter. Geen van deze drie 500 cc'ers heeft abs. Hm...
Klein formaat, kleine prijs en toch abs: er is niets behalve de Kymco Xciting R 500i Evolution ABS... Die naam zou best wat korter mogen.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.
nb. de Xciting R 500i krijgt per 2013 een iets sterker motorblok en heet dan 400i. De prijs zakt naar € 5.999.