Test Suzuki Burgman 400 (2017)
Inhoudsopgave |
---|
Test Suzuki Burgman 400 (2017) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Suzuki tests |
"De Suzuki Burgman 400 is nog niet getest door Stadsmotor.nl. Niet omdat we niet willen, maar omdat we er geen kunnen krijgen." Dat stond vanaf 2011 op deze pagina met een paar zielige foto's. Maar in 2017 was er ineens een nieuwe Burgman 400, die we wel konden krijgen.
En met evenmin ervaring op de Suzuki Burgman 200 bleven de verwachtingen voor de Suzuki Burgman 400 uitsluitend gebaseerd op de Suzuki Burgman 650, waar we ook jaren op moesten wachten, maar die we in 2013 uiteindelijk mochten ophalen.
Om daar maar meteen mee af te rekenen: de enige overeenkomst tussen de Burgman 650 en de Burgman 400 is de naam Burgman. De 400 is veel kleiner en gemotoriseerd met een braaf 1-cilindertje in plaats van een machtige 2-cilinder en heeft bovendien veel en veel minder toeters en bellen qua elektronica op en rond het stuur. Zouden we 'burgman' mogen beschouwen als 'burgerman' en burgerman als 'ambtenaar', dan zet je minister-president Rutte op de 650, de limousine onder de maxiscooters, en een gemeenteambtenaartje op de 400, als Opel Kadett onder de gemotoriseerde tweewielers.
Daarbij aangetekend dat er niets mis is of was met de Opel Kadett, maar spannend was anders. En zo is het ook met de Burgman 400. Hij komt vooruit, hij stuurt en hij remt, en dat – net als de Kadett indertijd – beter naarmate de modeljaren vorderen. De nieuwe Burgman 400 heeft een groter voorwiel (15 inch) dan het vorige model en twee schijven in het voorwiel, en dat kan simpelweg niet anders dan beter sturen en remmen. Dan niet meteen denken dat de 400 een sportscooter is, want dat is niet zo. Je snort lekker mee met het moderne verkeer en dat is het wel een beetje. Niets mis mee.
De oude (l) en de nieuwe Burgman 400.
Suzuki heeft zich bij de Burgman 400 onthouden van noviteiten en 'm qua uitrusting zo bruikbaar mogelijk gemaakt voor het dagelijkse verkeer, wat we alhier graag zien. Aldus hebben we qua diefstalveiligheid niet alleen een elektronisch identificatiesysteem in de sleutel en het contactslot, maar ook het welbekende contactslotslot én een oog onderop om 'm muurvast aan een paal, hek of boom te bevestigen met een ketting. Geen overbodige luxe in het hedendaagse stadsleven. En qua rijveiligheid logischerwijs abs en een thermometer in het dashboard met vorstwaarschuwing! Nul fout. En dan nog het comfort... voor de winter hebben we in de accessoirelijst handmoffen en -kappen, handvatverwarming en een beendek. Laat het maar vriezen!
Moderner is ie ook. Het blokje is bij de tijd wat betreft de emissie-eisen en bereikt zijn maximale koppel en vermogen bij een lager toerental dan voorheen, de neus is scherper gesneden en de lampjes zijn led.
Romeins stel met gierende hormomen na rit op Burgman 400.
Handig zijn de uitsparingen in de 'treeplanken', waarmee ook iets te hard neergezette mensen (met korte benen) makkelijk bij de grond komen. Daarover... Grappig van de Burgman 400 is Suzuki's promotiecampagne. Die voorziet in twee prachtige Italiano's (zie ook de promovideo verderop) van wie de man onweerstaanbaar is, gelijk een gladiator, voor de veel te mooie jongedame wier hormonen als een Hayabusa op hol slaan bij het aanschouwen van de Burgman 400.
Eenzame Burgman 400 wachtend op Romeins stel dat kleine Romeintjes maakt.
Het laat zich raden dat deze twee personen van standaard Romeins formaat zijn. Ben je wat Noord-Europeser van postuur, dan wordt het proppen op de 400. Hoewel proppen op een motorscooter vrijwel altijd nog beter is dan achter op een normale motor zitten.
Er is niets mis met de Burgman 400. Je kunt je zooi kwijt, zit redelijk uit de wind en regen en komt overal, voor niet te veel geld, want zuinig is ie ook nog. En het is een ding wat je 'even' pakt voor een boodschapje en waarmee je easy door de file en stad glipt. Dat doe je met de echt grote maxiscooters toch minder snel...
Geschikt voor het A2-rijbewijs.