Test: Suzuki Burgman 650A Executive (2013)

Inhoudsopgave
Test: Suzuki Burgman 650A Executive (2013)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Suzuki tests
Suzuki logo

Suzuki Burgman 650 2013 1Nimmer lukte het Stadsmotor.nl de hand te leggen op de 'oude' Suzuki Burgman 650. Vermoedelijk omdat elk exemplaar dat beschikbaar kwam – ondanks de gepeperde prijs – direct werd verkocht. We ontrafelen het raadsel aan de hand van de na tien jaar vernieuwde Suzuki Burgman 650A Executive.

Hele clubs zijn opgericht voor de Suzuki Burgman, waarbij met name het grootste model met 638-cc metende tweecilinder roem en populariteit geniet. Niet zo'n heel klein beetje raar, want met een rijklaar gewicht van meer dan 280 (!) kilo en afmetingen van een volwassen toermotor als de BMW R 1200 RT – de Burgman was minder breed, maar langer – kon je nou niet bepaald spreken van een vederlicht speelfietsje. Maar de Burgman (in de 400-cc versie) was de eerste maxiscooter (>300 cc) die ooit op de markt werd gebracht, en de Burgman 650 was vanaf 2003 lange tijd (qua cilinderinhoud) de grootste en zwaarste. De Burgman opende een tijdperk waarin scooters niet alleen handig waren voor gebruik in de stad en op de binnenwegen, maar ook ineens als volwaardig vervoer voor op de lange afstand. De bescherming tegen de elementen was en is uitstekend, de bagagecapaciteit – niet alleen onder het zadel, maar ook in de dashboardkastjes – is letterlijk enorm, de bestuurder én zijn passagier vinden er een meer dan riante plek... De Burgman was eigenlijk de eerste motorscooter die serieus interessant was voor motorrijders die wel het gemak van een gemotoriseerde tweewieler zochten, maar niet de 'ellende'.

AN650ZL3 GlipHeaterEn Suzuki slaagde glansrijk. Om de nieuwe kopers toch nog het idee te geven dat ze – ondanks de continu variabele transmissie – het schakelen zelf in de hand hadden, kon er aan de linkerstuurhelft gebruik gemaakt worden van knoppen voor halfautomatisch op- en terugschakelen. De knoppen zitten ook nog op de 2013-versie, officieel omdat zelf schakelen in bergachtig gebied in verband met het afremmend vermogen van de motor prettig kan zijn. Ook is er nog een 'power'-knop die de cvt direct laat overschakelen op een hoog toerental om extra kracht beschikbaar te hebben. In de Nederlandse praktijk is het allemaal volstrekt overbodig. In een land dat zo plat als een pannenkoek is, is de cvt in de normale D-stand toereikend.

Wat viel er nog te verbeteren? De oude Burgman hebben we dus nooit gereden, maar de nieuwe Executive is voorzien van elektrisch inklapbare spiegels, een elektrisch verstelbare ruit, handvatverwarming, zadelverwarming voor en achter, een verstelbare rugsteun voor de bestuurder. Daarover... klaarblijkelijk kan men in Japan nog steeds niet geloven dat er mensen bestaan die langer zijn dan 1.80 meter. Met de steun in de achterste stand past de 1.90+ tester maar net in het zadel, met dien verstande dat de voeten niet helemaal schuin naar voren geplaatst kunnen worden, wegens ontvelde schenen tegen het schutbord. Onze tip aan Suzuki: maak nou eens een zadel zonder *****-rugsteun. Of bied een zadel voor langere mensen aan als accessoire of optie. Gelukkig staat het stuur hoog genoeg, zodat niet ook nog eens de knieën in de knel komen bij korte bochten.

Onderhuids is er ook het nodige veranderd. Suzuki heeft de rolweerstand onder de loep genomen en deze is met 35% afgenomen. Dat maakt de motor makkelijker te manoeuvreren. Wat daar ook zeker aan bijdraagt, is het gewicht van de nieuwe Burgman. Dat is gedaald van genoemde 280 kilo naar 225 kilo rijklaar! Daarmee duikt Suzi ver onder dat van de doodsvijanden BMW C 650 GT (€ 12.251, 261 kilo rijklaar), Honda SW-T600 C-ABS (€ 9.999, 250 kilo rijklaar) en Kymco MyRoad 700i ABS (€ 9.999, 292 kilo rijklaar).

Prijs/prestatie
Zoals al eerder opgemerkt bij de Honda SW-T600, draait het bij maxiscooters om prijs/prestatie. Het verslag over de Kymco MyRoad besloten we met: "Prijs van de Honda, prestatie van de Suzuki." Die vlieger gaat nog steeds op, met dit verschil dat het motorvermogen van de Burgman (55 pk) nog steeds vergelijkbaar is met dat van de Kymco (58 pk), maar dat de Burgman 55 kilo is kwijtgeraakt en nu 67 kilo minder weegt in plaats van 12. En dat geeft de Burgman qua prestaties momenteel de beste papieren in de markt van de maxi-toerscooters.

De 2013-Burgman 650 is maar met één motivatie op de aardbol gezet: gehakt maken van de BMW C 650 GT, want deze zat met z'n 60 pk akelig te zagen aan de poten van de Burgman, die met een prijs van € 11.999 maar marginaal minder kost. Dat verandert als je de BMW ook met zadel- en handvatverwarming wil hebben, want die zitten in het Highline Pakket ter waarde van € 945! De Suzuki zal ondanks z'n lagere vermogen nu sneller zijn dan de BMW, want hij weegt minder. Zo simpel is dat.

Maar rijdt-ie ook nog een beetje?
Suzuki Burgman 650 2013 6Volledig naar wens. De nieuwe Burgman is zowel op lagere snelheid als op de snelweg (op en neertje Berchem, Antwerpen – 360 km – om stagelopende dochter op te halen) stabiel als een huis. Het waait niet een klein beetje, maar de Burgman is niet van zijn koers te hengsten. Met de ruit in de laagste stand is de turbulentie langs de helm het minst en de stabiliteit voorbeeldig. De motor hoor je in het geheel niet. Het dashboard vertoont weinig opzienbarends, maar gelukkig wel wat we te allen tijde willen weten: de brandstofvoorraad, de tijd en de buitentemperatuur. Hoe ver komen we? Komen we op tijd? Kunnen we rekenen op gladheid? Suzuki heeft er nog een nieuwe TomTom Rider bij geplaatst. Handig.

Niks dan lof? Helaas niet. Stadsmotor.nl speelt het klaar om de Burgman vrijwel direct na het ophalen bij de importeur links en rechts aan de grond te rijden. En wees ervan verzekerd dat we de eerste kilometers altijd rustig aan doen om even kennis te maken met een nieuwe machine. Het kan twee dingen betekenen: of de Burgman stuurt als een scheermes, of hij is te laag. Of beide. Beetje oppassen in de bochten dus, hoewel het geschraap van metaal over asfalt de koers niet echt beïnvloedt.

En dan nog even over dat zadel. We schreven al eens eerder dat Suzuki gerust gewacht zal hebben met het opfrissen van de Burgman tot ze de BMW C 650 GT hadden besnuffeld. Jammer dat ze uitgerekend daarvan het zadel hebben gekopieerd. Maar het komt vaker voor, want ook de Kymco MyRoad is niet groot genoeg voor lange mensen. Zoals eerder gezegd: ander zadel als optie svp. Pluspunt van de Burgman ten opzichte van de BMW, de zithoogte is met 75 cm 3,5 cm lager dan het laagste zadel van de C 650 GT.

De 2013-Burgman 650A mag er wezen. Het is een big motherf*cker, maar met grote precisie te sturen en daarmee een feest in de file en de stad. Tel daarbij de zeer ruime bagagemogelijkheden op – nog uit te breiden met een consoletas en een 49-liter topkoffer – en je kunt gerust bij een verhuisbedrijf in dienst. Of op een lange, lange vakantie...



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Suzuki Test: Suzuki Burgman 650A Executive (2013)

Disclaimer - Privacy Policy