Test: Kymco People GT 300i (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kymco People GT 300i (2011) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Kymco tests |
Vraag je aan Stadsmotor.nl wat het meest geschikte vervoer is in en om de stad, dan krijg je als antwoord: een 300-cc motorscooter, liefs met grote wielen en een lage instap. Iets als de nieuwe Kymco People GT 300i, inderdaad...
Maar iets als de Kymco People GT 300i, is ook iets als de... precies. Bij het zien van de GT 300i hoef je niet erg lang na te denken om te begrijpen dat hier de aartsvijand staat van de Honda SH300i. Deze werd begin van dit jaar (2011) geïntroduceerd en verpletterde alles in de 300-cc klasse. Mooi, snel, wendbaar, stabiel, comfortabel, veilig, noem maar op. Het is hoe dan ook aan te raden om die hele test te lezen als je in de markt bent voor een dergelijke scooter, maar één zin in het bijzonder vissen we er even uit.
"Er zijn nog diverse 300-cc scooters die minder kosten (en toch zelfs nog sterker zijn: de Kymco Downtown 300i), maar die hebben kleinere wielen en/of missen abs en/of lopen niet zo geciviliseerd als de Honda."
Met de GT 300i is er dus een 300-cc scooter die minder kost en sterker is en even grote wielen heeft (16 inch voor en achter) en wél zo geciviliseerd loopt.
Oh.
Au voor Honda.
Wat heeft Kymco gedaan met het blok uit de Downtown 300i (of hadden wij indertijd een uitgewoond exemplaar)? Het blok van de GT 300i is precies datzelfde blok, maar loopt oneindig veel beschaafder. Als een Honda, zeg maar. En pakt ook beschaafder op. Als een Honda, zeg maar. En dat waren nu net de kritiekpunten die we hadden bij de precies even dure toerbroer Downtown 300i (€ 4.499), want verder waren we behoorlijk ingenomen met het enthousiaste éénpittertje. Noteer dus gerust dat we nog veel enthousiaster zijn over deze GT 300i.
Is deze Kymco (weer) een Honda-kloon?
Poeh. Scooters met grote wielen en lage instap zijn er wel meer, maar het is vast geen toeval dat ook Kymco standaard een topkoffer in kleur monteert om het gebrek aan ruimte (één helm) onder de buddyseat te compenseren. De zit en de hele feel is wel zeer vergelijkbaar met de Honda: groot en goed, zolang de bestuurder daarbij liefst onder de 1.80 meter blijft. De stepjes voor de passagier worden als vleugeltjes uit het plaatwerk geklapt, net als bij de Honda, en een volwassen passagier past prima achterop. Het stuur is niet zeer breed, volledig in het dashboard opgenomen. Daardoor moet de duim wat meer bewegen om de nodige knopjes te bereiken. De spiegels zijn prima in te zien, waarbij een niet te brede chauffeur bovendien nog zicht naar achteren heeft. Schakelaren links: claxon, knipperlicht, groot/dimlicht. Rechts: startknop, lichtschakelaar en noodstop. Alarmlichten ontbreken, net als bij de Honda. Een afsluitbaar dashboardkastje is er wel, net als bij de Honda.
In het instrumentarium een ronde kilometerteller met eronder een digidash: koelvloeistoftemperatuur, brandstofindicatie, tijd en (naar wens in te stellen) kilometerteller of trip 1/2. Rondom de snelheidsmeter zijn de nodige verklikkerlampjes geplaatst. Totaal anders dan bij de Honda dus, net als de rest van het uiterlijk. Je zou zelfs kunnen beweren dat de Honda lief rond is, vergeleken bij deze wat scherpere Kymco. Kijk bijvoorbeeld naar de massieve led-achterlichtpartij. Kymco heeft daar duidelijk een andere slinger aan gegeven.
Maar qua rijden is het weer allemaal hetzelfde. De grote wielen slikken wat er geslikt moet worden en de vering doet netjes zijn werk, ook met twee volwassenen. Op de snelweg zit je in de wind. Dat is op te lossen met een hoge ruit, maar zo'n ruit gaat geheid ten koste van de wegligging. Niet bijzonder geschikt dus voor lange tochten op hoge(re) snelheid, maar prima in de stad. Feitelijk had de GT Downtown moeten heten en vice versa, want GT staat toch voor Grand Touring en zo, en 'downtown' heeft toch meer met de stad te maken... Maar ja.
Remmen... remmen! We vinden vóór een schijfrem met driezuigerklauw en achter eentje met tweezuigerklauw. Volledig toereikend om het apparaat op tijd tot stilstand te brengen.
Dan wordt het nu toch tijd om het abs-praatje te houden. De Honda SH300i kost zonder abs € 4.999 en met (combined-)abs € 5.499. Zoals bekend is c-abs voor een tweewieler het beste en veiligste remsysteem van dit moment. Kymco biedt dit niet aan. Kymco biedt zelfs geen abs aan op de GT 300i. Maar dat deed Kymco ook niet voor de Downtown 300i, en die was er ook ineens met abs voor een meerprijs van € 500. Als de GT 300i met abs geleverd gaat worden, zal-ie ook € 500 meer kosten; de prijs van de Honda zonder abs.
Om een lang verhaal kort te maken: nemen we ze allebei zonder abs, dan is de Kymco € 500 voordeliger.
De Honda is mooier afgewerkt en maakt de indruk langer mooi te blijven.
De Kymco is de sterkste en goedkoopste in zijn klasse en kan daarmee de strijd met de Honda aan. En vergeet niet wat we in het begin over de Honda schreven: die verpletterde begin dit jaar alles in de 300 cc.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.