Test: Kymco Venox (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kymco Venox (2011) |
Technische gegevens |
Fotogalerij |
Alle Kymco tests |
Toen Kymco haar Venox presenteerde, dachten we even met angst en beven terug aan het moment dat de Daewoo Nexia in de jaren negentig naar Nederland kwam. Niet dat de Nexia (eigenlijk een Open Kadett E) per definitie een slecht ding was, maar wie durfde zich in hemelsnaam in een Daewoo te vertonen?
Als 'bekend' motorjourno heb je altijd een goed excuus om op de meest onbehoorlijke spijkerbakken rond te rijden. Mensen die het opvalt dat je elke week op iets anders rijdt, weten meestal ook wel waarom dat zo is.
Daarbij is men tegenwoordig nog opvallend coulant ten opzichte van het merk dat je rijdt, zelfs als dat een merk is dat nu niet direct thuishoort in het bekende rijtje van de vier grote Japanners, de twee Italianen, die enkele Amerikaan en die enkele Duitser. Zo zijn zelfs het Taiwanese Sym en Kymco volledig ingeburgerd, met dien verstande dat men bij het horen van de merknaam niet direct denkt aan motoren, maar aan snor- en bromscooters (bromsnorren) en soms zelfs motorscooters.
En dan stap je ineens van een Kymco Venox. Die ziet er nog tamelijk imposant uit, met z'n dichte achterwiel en twee bruitaal omhoog wijzende uitlaatpijpen, en er zijn dan ook maar weinig mensen die geloven dat het toch echt slechts een 250 cc'ertje betreft. Vanaf dat moment ben je helaas wel het mikpunt van hoon en spot. De term 'speelgoedfiets' hoor je meer dan eens, en dat de Venox nogal plastic toont en aanvoelt – ondanks het overvloedige chroom – helpt daar niet echt bij.
Wat de boer niet kent, vreet-ie niet. De Venox wordt dan ook aan alle kanten gewantrouwd door het van oudsher traditioneel ingestelde motorpubliek. Je moet praten als brugman voor men begrijpt dat een 250 cc V-twinnetje weliswaar niet imposant is, maar dat dat bij een motor voor het klein rijbewijs (onder de 25 kW) ook niet echt uitmaakt. Als je zo'n rijbewijs hebt en je bent fan van de custom-look, dan zul je toch echt lang moeten zoeken voor je iets vindt in deze categorie dat er zo dik uitziet en ook nog eens niet echt beroerd rijdt.
Nee, je trekt de keien niet uit de straat, en nee, het veercomfort is niet wat de vette achtervering doet vermoeden, maar de Venox stuurt prima en met de remmen kom je er ook wel, er vanuit gaande dat je maar zelden een GP-rijstijl zult onderhouden. En dan zul je net een klein vrouwtje zijn dat even geen Harley-centen in de knip heeft en niet gehinderd wordt door enige vorm van merkvoorkeur. Toch zo slecht nog niet.
In de donkere week dat de Venox bij Stadsmotor.nl verblijft, kunnen we helaas geen dames vinden die we zo gek kunnen krijgen om een blokje om te gaan. Dat is natuurlijk jammer, want nu moet-ie op pad met iemand die daar duidelijk te zwaar en breed voor is. De importeur heeft ook nog een windscherm gemonteerd, en dat komt de topsnelheid ook niet ten goede. Maar goed dat het die week lekker regent en waait en er dus volop files staan. Dan toont de lichte motor met zijn lage zwaartepunt zich van zijn zonnige kant en tuf je in perfecte balans overal tussen door. Een hogere zit was vanwege een beter zicht handiger geweest, maar het is natuurlijk wel een custom en customs zijn cool en dus laag. In de stad is de lage zit weer een voordeel omdat je op gladde klinkertjes snel je voeten bij de grond hebt en dus niet zo snel op je bakkes zal gaan.
Wat kunnen we zeggen van de Venox? Hij is ontworpen door een Duitse firma die zo slim is geweest om de cilinderinhoud nergens te vermelden. Beter hadden ze ook de merknaam Kymco weg kunnen laten, want hoewel deze zoals gezegd bij scooters is geaccepteerd, kan dat bij motorfietsen en zeker customs nog wel even duren. Maar het ziet er puik uit en op een donker polderweggetje houd je iedereen voor de gek.
Alleen die prijs: € 5.749.
De Venox is de goedkoopste lichte motor van Nederland, maar voor dat geld koop je ook een heel beste 300-cc motorscooter waar je in het dagelijks gebruik heel wat meer aan zult hebben.
Geschikt voor het A2-rijbewijs.
nb. De Venox is per 2013 uit het leveringsprogramma.