Test: Peugeot Satelis 250
Inhoudsopgave |
---|
Test: Peugeot Satelis 250 |
Technische gegevens |
Fotogalerij |
Alle Peugeot tests |
Direct bij het afleveren van de Peugeot Satelis 500 staat de Peugeot Satelis 250 klaar voor Stadsmotor.nl. De naam verraadt dat we met hetzelfde merk te maken hebben, én hetzelfde model. Alleen het getal achter de naam duidt op een andere uitvoering.
Bij motorfietsen zie je het nooit, maar bij motorscooters met hun geringe vermogen komt het vaker voor. Zie het verschil tussen de Peugeot Satelis 500 en de Peugeot Satelis 250gerust als – pak ’m beet – het verschil tussen een Opel Kadett met 1-liter motor en een Opel Kadett met 1,3-liter motor. Het is hetzelfde beestje qua afmetingen, interieur en uitrusting, maar dan met een motorblok met grotere cilinderinhoud.
Dat het bij motorfietsen (tegenwoordig) niet (meer) voorkomt, heeft te maken met de delicate balans tussen frame, motorisering, vering, banden, remmen et cetera. Heeft een motorblok veel paardenkrachten, dan kan het frame maar beter sterk zijn, anders gaat de boel scheuren. Heeft de motorfiets een (zeer) hoge topsnelheid, dan kunnen de vering en de banden daar maar beter op berekend zijn, om van de remmen maar te zwijgen, anders wordt het een korte reis met een treurig einde. Andersom heeft een ‘lichte’ motor geen zwaar frame nodig, enerzijds omdat de krachten veel kleiner zijn, anderzijds omdat het ding anders niet meer vooruit te hengsten is.
Bij motorscooters speelt dat allemaal niet zo. De grootste kracht die de constructie van een motorscooter te verwerken krijgt, is de zwaartekracht. Specifieker, het eigen gewicht en het gewicht van de bestuurder en zijn bagage/passagier, bij het accelereren, afremmen, veren en sturen.
Daar ligt dan ook meteen het grootste verschil tussen de Satelis 500 en de 250. De 500-cc eencilinder heeft meer vermogen dan de 250-cc eencilinder: 37,4 om 22 pk. Zulks resulteert in een hogere topsnelheid: 170 om 130 km/u. De 500 is sneller en heeft daarom een betere reminstallatie nodig. Die heeft-ie dan ook: twee remschijven in het voorwiel (abs optioneel) voor de 500, één remschijf in het voorwiel van de 250.
Andere verschillen… zijn er niet. Het blok en de voorrem, c’est tout. Wat we precies van de Satelis vinden, staat allemaal omschreven in de test van de Satelis 500. De 250 is precies zo stabiel als de 500, gaat alleen minder snel en ook minder snel van zijn plek. Komt ook minder snel tot stilstand, met bovendien een naar links trekkend voorwiel omdat zich aan die zijde de voorrem bevindt. Dat zou niet mogen gebeuren, maar er gebeurt op een Satelis wel meer wat niet hoort te gebeuren en uiteindelijk toch niet uitmaakt. Da’s nou net meteen de charme van zo’n Satelis.
Wend je voor het uitgebreide rapport vooral tot deSatelis 500 en bedenk dan dat er behalve het vermogen en de voorrem werkelijk niets anders is…
Best een goed ding dus, de 250. We reden er op een avondje wel even mee van 020 naar het Gelredome (026) en weer terug, met duopassagier! Gewoon met 130 km/u door de donkere nacht! Helemaal niet gek voor een 250… Ben je een zogenaamde law abiding citizen, heb je aan de 250 genoeg. Mag het allemaal wat speelser of ben je van plan de Ardennen of Eifel aan te vallen: de 500.
Qua prijs... € 4.999 is precies even veel als wat je moet aftikken voor een veel modernere Honda SH300i, die door Stadsmotor.nl zeker qua wegligging en veiligheid wordt beschouwd als de heer en meester in deze klasse. Nu is de Peugeot meer een toerscooter, maar voor het toerwerk had hij eigenlijk sterker mogen zijn. Met 500-blok is de Satelis logischer. En dan te bedenken dat er in het buitenland ook nog Satelisjes 125 rondrijden... Het voordeel van any Satelis dus: de enorme ruimte.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.