Test: Kawasaki 1400GTR (2010)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki 1400GTR (2010)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kawasaki tests

Kawasaki

Kawasaki GTR1400 3Wie compromisloos wil reizen, moet niet op een dubbeltje letten. Een goede GT kost nu eenmaal geld. Welke je koopt, is voornamelijk afhankelijk van merkvoorkeur, want de grote fabrikanten hebben allemaal een zeer compleet ding in de folders staan. Bij Kawasaki heet-ie 1400GTR.

De naam 1400GTR zegt eigenlijk alles al. De 1400 staat voor de cilinderinhoud (eigenlijk 1352 cc) van de machtige 4-cilinder met variabele kleptiming. Kawasaki bouwt al sinds jaar en dag zeer sterke viercilinders, dus wees ervan overtuigd dat je niets te kort komt bij het gebruik dat de GTR voorschrijft. GT staat voor Gran Turismo c.q. Grand Tourer. En de R is de universele letter die snelheid aanduidt: race. Met het blok zit het dus wel snor, net als met de overbrenging via cardan, maar er komt tegenwoordig meer kijken bij het bouwen van een goede GT. Een gecombineerd remsysteem (vóór- en achterrem elektronisch verbonden) met abs ontbreekt anno 2010 niet, net zo min als tractiecontrole. De elektrisch verstelbare voorruit is breder geworden en houdt in de hoogste stand nu ook de schouders uit de wind. Is de Autobahn eenmaal in zicht, zet je de ruit naar beneden voor minder luchtweerstand en grotere stabiliteit op hoge snelheid. Hoeft het allemaal niet zo snel? De GTR heeft een inschakelbare eco-modus, waarbij het blok in een ‘spaarstand’ gaat en minder verbruikt zolang de bestuurder zijn rechterhand in bedwang kan houden. De bediening van al die extra elektronica zorgt voor een hoop extra knoppen rondom de linkerhand. De GTR is dan ook niet een motor die je even een uurtje moet lenen, want dat eerste uur ben je al kwijt aan de bedieningshandleiding. Bijvoorbeeld om te leren hoe je je bandenspanning kunt uitlezen, wat de buitentemperatuur is en of de dichtstbijzijnde supermarkt misschien nog leuke aanbiedingen heeft. Oké, dat laatste niet, maar de informatie is uitgebreid en nuttig als je een stevig eind gaat rijden. En dat is toch waar de GTR voor is bedoeld. Het zitcomfort is in de standaard uitvoering al groot, en dan staat er ook nog een verlaagd en smaller gelzadel in de accessoirecatalogus, voor mensen met kortere benen. Want stouw je de standaard zijkoffers met een inhoud van 35 liter elk vol, en monteer je een topkoffer met een inhoud van 47 liter en neem je nog iemand achterop, dan loopt dat gewicht aardig op. Niet dat je daar last van hebt, want het blok trekt het probleemloos. Al dan niet beladen, de GTR accelereert zó ongenadig hard, daar krijg je het koud van. Daar hebben ze dan weer handvatverwarming voor. Nog zo’n handig detail: de elektronische sleutel KIPASS (Kawasaki’s Intelligent Proximity Activation Start System) die niet alleen de startonderbreker activeert als de bestuurder uit de directe nabijheid van de motor is, maar ook het dashboardkastje afsluit. Da’s dan weer iets wat in de stad wel handig is, waar het dievengilde nooit slaapt. Nederlandse steden zul je niet voor je lol bezoeken, maar als je een stukje Europa in gaat, is iedere hoofdstad binnen bereik, dus een file zal je ook wel eens tegenkomen. Gaat ook best met een beetje passen en meten.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Suzuki Test: Kawasaki 1400GTR (2010)

Disclaimer - Privacy Policy