Test: Suzuki V-Strom 650A Black Rhino (2010)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki V-Strom 650A Black Rhino (2010) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Suzuki tests |
De Suzuki V-Strom 650A Black Rhino is een toerversie van de razend populaire allroad V-Strom 650A. Nu beoordeelt Stadsmotor.nl niet op toercapaciteiten, maar toch moet dat even. Met reden uiteraard.
Handkappen, een enduro kofferset, middenbok, vario-touringscherm, V-Strom tankpad, carterbeschermplaat en valbeugels krijg je gemonteerd op de Black Rhino-uitvoering van de V-Strom 650A (van abs). Die kost € 8.999, de Black Rhino € 10.999, en je betaalt dus € 2.000 voor al die extra's die het reizen aangenamer en veiliger maken. Of dat het waard is... dat moet de koper zelf maar uitzoeken in de accessoirelijsten van zowel Suzuki als de gespecialiseerde bedrijven. Het kan goedkoper, het kan ook duurder.
Handig is natuurlijk wel dat al die spullen al op de Black Rhino zitten, want niet iedereen zal met een goed gevoel zijn kofferrek of andere onderdelen zelf monteren. Het is dus vooral service van Suzuki naar de gemakzuchtige avontuurlijke motorrijders. Daarbij passen bijvoorbeeld ook de Suzuki V-Strom Adventures in de Duitse Eifel (in 2010 € 99 inclusief campings) en het V-Strom Adventure Travel Pack (zie foto's). Dat bestaat uit tent, slaapmat en slaapzak en wordt (werd?) aangeboden voor € 149.
Suzuki's boodschap: koop jij de V-Strom, zorgen wij voor de rest, inclusief dus zelfs een verplaatsbaar onderkomen, reisdoel én reisgezelschap. Een plan dat zonder twijfel menig – vooral – beginnend motorrijder en her-opstapper zal aanspreken, want oudgedienden hebben hun uitrusting al lang compleet en binden die niet achterop een 650 V-Strom.
En waarom niet... Omdat een 650 V-Strom met al die accessoires erop, die het frontaal oppervlak vergroten, de stroomlijn verstoren en het gewicht met 43 kg (!) doen toenemen, de pit mist om venijnig een bergpas aan te vallen, terwijl de remmen weinig vertrouwen geven voor een jolige afdaling; je hebt niet het gevoel dat je ooit hard genoeg zal kunnen remmen om de abs in actie te laten komen, en dan zitten de koffers nog niet eens vol. De 650 V-Strom is in voorkomen een volwassen motorfiets, qua formaat, zit, uitrusting, maar hart en ziel van een volwassen motorfiets ontbreken. Het is een Rolls-carrosserie op een Ford Fiësta-onderstel, zeg maar. Niets ten nadele van een Ford Fiësta, maar de carrosserie van een Rolls is 'm een paar maten te groot.
De V-Strom is een van de populairste motoren van Nederland en in ieder geval de populairste adventure/sports. Het is een tweewieler die overal voor is geschikt en waar alles mee kan. Daar is niets op af te dingen. En ook op reis kan, getuige de 2010 Suzuki V-Strom Adventure. Heb je geen haast in de Eifel, en dat is goed mogelijk, dan zul je een fantastisch weekend beleven. Heb je nooit haast, dan zul je met de V-Strom geen miskoop doen. En wil je op termijn mee met de snellere jongens (m/v), dan is er nog genoeg ander moois op de markt en staat er vast wel iemand te trappelen om je Black Rhino over te nemen.
Maar! Beoordelen we de V-Strom op stads- en filegeschiktheid, want dat doen we op Stadsmotor.nl, dan komt-ie een stuk beter uit de bus. Demonteer bijvoorbeeld de enorme zijkoffers en monteer een topkoffer, en je bent al een stuk smaller én lichter. Dan blijft die aangenaam hoge zit en dat onderstel met de grote wielen die overal overheen denderen. Met de handkappen en valbeugels is de Black Rhino bovendien standaard al redelijk gepantserd en dat abs gaat een keer van pas komen.
Oplettende Suzuki-kenners zullen opmerken dat een dergelijke V-Strom (met topkoffer, zonder zijkoffers) al bestaat. Dat klopt, en die luistert naar de naam V-Strom Adventure. Hij is net zo duur als de Black Rhino en heeft bovendien stuurverhogers en (mooie en dure Touratech) mistlampen en is daarmee standaard in principe beter uitgerust voor woonwerkverkeer.
Wat is wijsheid: een Black Rhino voorzien van topkoffer, stuurverhogers en mistlampen of een Adventure voorzien van zijkoffers? In de praktijk gebruik je zijkoffers echt alleen als je op reis gaat. You figure it out. Kleurvoorkeur kan meespelen, want de Black Rhino is er alleen in het zwart en de Adventure in het grijs en wit. Maar daar staat 'Adventure' op en dat is wel weer een beetje jammer. Als je met koeienletters moet uitleggen dat-ie avontuurlijk is, is-ie dat eigenlijk al niet meer. Aan de andere kant, BMW en KTM doen dat ook met hun R 1200 GS Adventure en hun 990 Adventure ABS en 990 Adventure R, en dat zijn zeker niet de minste. Gekker, die behoren tot de beste motorfietsen ter wereld.