Gebruikerstest: Suzuki SIXteen 125/150 (2013)

Inhoudsopgave
Gebruikerstest: Suzuki SIXteen 125/150 (2013)
Specificaties
Afbeeldingen
Video
Links
SIXteen 150 zilverVóór Stadsmotor.nl ooit de hand kon leggen op de 125-cc of 150-cc versie van de Suzuki SIXteen, was deze (eind 2013) van de markt. Maar er moeten er nog wat in omloop zijn, onder andere bij Stadsmotor.nl-bezoeker Valentino, dus bij deze de eerste lezerstest!
 
In februari 2013 besloot ik om mijn woonwerk-rijtijd van bijna drie uur – traject Alphen aan den Rijn - Schiphol-Rijk – achter me te laten door de aanschaf van een snelle, kleine motorscooter.
Ik had aardig wat eisen: de scooter moest ruim, snel, zuinig, goedkoop en een beetje leuk uit zien. Na enig speurwerk kwam ik tot de conclusie dat de Suzuki SIXteen de scooter was die ik zocht. Met een budget van rond de € 1.500 kwam ik dit prachtige exemplaar tegen: 6700 km op de teller, 46L-topkoffer en hoge Givi-ruit. Omdat ik ook in de winter ermee zou rijden, was extra bescherming tegen de weersinvloeden wel prettig. Snel kwam er een beenkleed erop. Resultaat: ik kom gewoon droog op mijn werk, echt ideaal.
Suzuki SIXteen 1Suzuki SIXteen 2
De SIXteen van Valentino - 1.95 x 95 - uit Alphen aan den Rijn, met en zonder beendek. Reed 3 uur heen en terug van huis naar werk, nu 50 minuten.
 
Rijprestatie en verbruik
De scooter rijdt verbazingwekkend zuining: 1 op 25 is makkelijk haalbaar, ook als je altijd voluit rijdt (wat wel nodig is met het kleine 150-cc blokje ). Ondanks zijn kleine cilinderinhoud is de scooter toch best fel: tot 80 km/u gaat het als een bezetene; regelmatig gaan auto’s naast je staan op de linkerbaan bij een stoplicht, zelden komen ze je voorbij. Door zijn felle sprint moet helaas wel wat ingeleverd worden op de topsnelheid: 120 km/u is het maximum, met windje tegen 100-110 km/u.
De vering is naar mijn mening goed en zeker niet te slap (ik weeg 95 kg). Lange doorhalers zijn niet zijn ding, maar sluip-door-kruip-door is zijn territorium. Verder zit je vrij hoog op de scooter, wat voor iemand met mijn lengte (1.95 meter) erg pettig is.
 
Bagageruimte
Door de grote wielen is de bagageruimte minimaal: een slot en een regenjas is zo’n beetje alles wat er onder de buddy kan.  In het handschoenenkastje past amper je telefoon; laat staan je handschoenen. De topkoffer is dan ook echt een must!
 
Onderhoudskosten
De volgende onderhoudswerzaamheden zijn in een jaar verricht:
€ 170 - 8.000 km kleppenstellen,olie transmissie, bougie                                                               
€   60 - 10.000 km oliebeurt                                                                                                                     
€ 170 - 14.000 km remblokken                                                                                                               
€ 215 - 17.000 km kleppenstellen, olie transmissie,oliebeurt , reparatie carter                          
€ 615 -  totaal
 
€ 750 - tanken voor 11.300 km 
€ 1.350 - Totaal uitgegeven = 8.3 cent per kilometer
 
Conclusie
Pluspunten: felle scooter, ideaal voor grote bestuurders, zuinig, goede wegligging, hippe uitstraling.
Minpunten: niet echt ideaal voor de snelweg, weinig bagageruimte, tussenbeurtjes van 4.000 km zijn eigenlijk net te kort. 

De Suzuki SIXteen is geschikt voor het A1-rijbewijs/A2-rijbewijs.


Laatst aangepast (dinsdag 18 februari 2014 14:59)

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Suzuki Gebruikerstest: Suzuki SIXteen 125/150 (2013)

Disclaimer - Privacy Policy