Test: Track T-800CDI
Inhoudsopgave |
---|
Test: Track T-800CDI |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Dat de Track T-800CDI geen gewone motorfiets is, wil de fabrikant ons graag hoogstpersoonlijk uitleggen voordat we een blokje om gaan. Zulks ter voorkoming van misverstanden zoals deze nogal eens voorkwamen in publicaties van media die deze dieselmotorfiets (!) wél beschouwden als een normale motor.
De Track T-800 CDI rijdt op diesel! En GTL, Gas to Liquid, geproduceerd uit aardgas en/of biomassa, maar dat vind je nog niet bij elke pomp. Diesel dus. En of dat nog niet bijzonder genoeg is, de Track heeft een CVT-versnellingsbak. De 800-cc driecilinder commonrail turbodieselmotor is een 'eigen ontwikkeling binnen de door Daimler AG (o.a. Mercedes-Benz) geleverde OM 660.1E'. Dus geen Smart-motor, zoals nogal eens wordt geschreven.De fabrikant wil het allemaal graag helder hebben, mede omdat de uitleg die normaal aan zijn Track wordt gegeven mogelijk de indruk kan wekken dat het een of ander bouwpakket rondom een Smart-motortje betreft. Dat is het dus niet. Bedenker Erik Vegt verdiende ooit zijn brood met het veredelen/aanpassen van enduromotorfietsen voor allerlei gebruik, van verre reizen tot wat de klant maar wilde. De idee achter de Track is dan ook heel anders dan bij andere motorfietsen. Diesel is overal verkrijgbaar en het verbruik van de Track is laag, 2,2 liter per honderd kilometer (A-label). Dat maakt de fiets vanwege de actieradius per definitie al geschikt voor reizen door verlaten streken. Een onderhoudsvrije cardanoverbrenging moet verder bijdragen aan het gebruiksgemak, terwijl de service-interval voor de riem van de CVT op 15.000 kilometer ligt. Op onderdelen is ook niet bezuinigd. De vering is van het gerenommeerde WP, de wielen en remmen zijn van topkwaliteit, het frame is prachtig, het plaatwerk is van oersterk kunststof. Vegt benadrukt dat zijn Track geen all- of offroad motorfiets is volgens de geldende standaard, maar een nieuwe standaard op zich, een standaard voor de toekomst. Want het is de toekomst die eist dat gemotoriseerd vervoer zuiniger en schoner wordt, en het is de dagelijks praktijk die leert dat zaken als topvermogen, topsnelheid en topacceleratie allang irrelevant zijn.
Het is in dat inzicht dat Vegt en Stadsmotor.nl elkaar vinden.
Rijden!
Allicht is de Track een motor met gebruiksaanwijzing. Starten (voorgloeien!) zonder een rem erbij gaat niet. Niks bijzonders, want dat geldt ook voor motorscooters, die immers ook automatisch zijn en er zomaar vandoor zouden kunnen gaan als je (gewoontegetrouw?) aan de gashendel draait bij het starten. In wegrijden verschilt de Track ook in niets van een motorscooter. Schakelen hoeft niet, dus je draait aan de kraan en rijdt weg. We treffen het niet echt, want het heeft gestort van de regen en het wegdek is zeer nat, en de keitjes in Valkenburg (ZH) zijn glad. De zit van de Track is echter die van een gewone grote allroad, en dat betekent totale controle en een riant uitzicht vanwege de hoge zit. Het gewicht van (slechts) 215 kg is er makkelijk mee te mannen.
Het gevoel van de CVT is anders dan bij motorscooters, die veel meer aan het gas hangen. De diesel maakt voor zijn acceleratiekracht duidelijk gebruik van de bijgeleverde turbo, en die heeft altijd net even nodig om druk op te bouwen (turbo lag). Dat is wennen, zeker in bochten die je 'op het gas' wilt nemen. Maar heb je de draai eenmaal gevonden, dan rijdt de Track als elke andere grote allroad, met dit verschil dat je daarop niet voortdurend het idee hebt dat er een tractor achter je aan zit. De driecilinder levert slechts 45 pk, maar zoals het een gezonde diesel betaamt, een stevig koppel van in dit geval 100 Nm, en da's zat om stevig vooruit te komen.
Waarvoor dan wel bedoeld?
De fabrikant weet aan wie hij zijn handel verkoopt, en dat zijn mensen (wereldwijd) die niet bang zijn voor iets nieuws en grote plannen hebben op reisgebied. Maar in de praktijk is de Track geschikt voor elk werk. Het gemoedelijke karakter van het blok staat elk gebruik buiten sportief gebruik toe, en van de zitpositie zal niemand ooit moe worden (vooropgesteld dat de chauffeur niet zo klein is dat-ie elke keer een keukentrapje moet meesjouwen). Het dashboard is naar wens in te richten, net zoals de Track met allerlei accessoires zo te modificeren is dat-ie geschikt te maken is voor wat dan ook. Het geringe verbruik, de onderhoudsvriendelijkheid en te verwachten duurzaamheid komen onder alle omstandigheden van pas, en het allroad-rijwielgedeelte zet de deur ook daadwerkelijk open naar 'alle omstandigheden', waarbij de stad en de file zeker niet geschuwd hoeven worden.
Willekeurig en met liefde denken we even aan onze eigen Grijze Schicht, een Mercedes-Benz vijfcilinder diesel die ondanks zijn leeftijd en kilometers altijd zonder problemen weer doet wat-ie moet doen. Geen racewagen, nee, maar we racen er ook niet mee. We rijden ermee.