Test: Yamaha BW's 125 (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha BW's 125 (2011) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Alle Yamaha tests |
Pas als je naast de Yamaha BW's 125 staat, zie je hoe klein hij is en denk je willekeurig aan de scootertjes waarop je auto- en motorcoureurs ziet rijden tussen de wedstrijden door. De reden dat dergelijke scooters populair zijn in het racewereldje is dan ook precies dat: ze zijn klein.
Het zadel is stroef, maar goed. Het stuur is smal, de spiegels staan dicht bij elkaar en bieden weinig zicht behalve op het eigen lichaam. Links aan het stuur de claxon, de knipperlichten en groot/dimlicht. Rechts startknop en noodstop. In het instrumentarium grootlicht-, knipperlicht- en engine-controlelampjes, in het midden de snelheidsmeter en kilometerteller, rechts de brandstofvoorraad. Alles aan de bediening van de Yamaha BW's 125 is basis, alles in de informatievoorziening is basis.
Met de verlichting is het al niet echt anders. Van twee koplampen mag je iets verwachten, maar de lichtopbrengst is matig. De remmen dan? Vóór een schijf, achter een trommel. Het voldoet, ermee stunten moet je laten. Demping? Niet instelbaar, afdoende voor klinkerweggetjes.
De Yamaha BW's is een uitermate minimalistisch uitgemonsterde motorscooter. Het is geen technologisch wonder, maar brengt je van A naar B zonder je af te leiden van de weg door te veel informatie vanaf het dashboard. De lage instap en de lekkere buddy maken de BW's wel een plezier om te pakken. De korte wielbasis en de 12-inch wielen maken hem wendbaar in het dagelijks gebruik, maar zijn ook verantwoordelijk voor het ruigere gedrag op wegen met kortere kuilen. Was dat de reden dat de eerste afspraak die Stadsmotor.nl met de BW's had werd afgezegd wegens schade? Onduidelijk.
Met de zeslitertank zul je zo rond de tweehonderd kilometer ver komen, mits je niet te vaak het idee opvat om op de snelweg vol gas – 85 km/u – tussen de vrachtwagens te gaan pielen. Het kenteken staat het toe, en in de spits is het ook geen probleem, maar maak dat je wegkomt als het verkeer begint te stromen. De bescherming tegen de weersinvloeden is ook niet super, dus weet waar je aan begint als je reisambities hebt. Yamaha beweerde bij de introductie dat de BW's ook aantrekkelijks had voor langere ritten, maar wat dat dan zou zijn, ontgaat ons. Er zit geen opbergvakje in het schutbord en onder het zadel kun je zelfs geen integraalhelm kwijt (althans niet in maat 63), en dat zegt eigenlijk al voldoende over de bagagecapaciteit.
Nee, de BW's voelt zich het beste thuis in de stad, waar hij kan imponeren met zijn dikke wielen – BW's staat voor Big Wheels – en zijn sportieve uiterlijk. De BW's is als gezegd niet de grootste en dat maakt dat het ding wat potsierlijk staat onder het achterwerk van grotere personen, maar dat zou in dit geval als cool kunnen worden opgevat, juist met nog iemand achter op. Een kleinere bestuurder zal er juist blij mee zijn. Geen van beiden zullen ze problemen hebben met de bediening, want het is gassen en gaan in z'n simpelste vorm.
Wat doen we met de BW's? Als woon-werkscootertje voor de zomer en op de korte afstand is het een best ding. Een regenpak past wel onder de buddy en daarmee heb je eigenlijk alles bij je wat je op een korte rit nodig zou kunnen hebben.
Waar hij zelfs bij uitstek voor geschikt is: achter op een camper, overdwars in een caravan of achterin een aanhangertje of dubbelcabine busje onderweg naar de zon. Ter plekke laad je de Yamaha uit en lach je je de hele vakantie te barsten, want fun heb je volop met de best pittig accelererende pruttelbak.
Zouden wij met de BW's gaan forensen?
Nee, maar dat heeft er dan mee te maken dat we bij een dergelijk uiterlijk ook wat meer prik willen hebben. Het is niet dat de BW's slecht presteert voor een 125-cc motorscooter, maar als het eruit ziet als een Mad Max-achtig ding, moet het ook rijden als een Mad Max-achtig ding. En daarvoor is de BW's niet heftig genoeg. Kan natuurlijk ook niet met slechts 125 cc. In die categorie is het wel een van de hipste tweewielers, en dat zal 'm zeker interessant maken voor jonger publiek met een klein rijbewijsje, ook vanaf 2013.
Deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A1-rijbewijs.