Banner

Test: Yamaha YBR125 (2012)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha YBR125 (2012)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Yamaha tests

yamaha 263377 2013 yam ybr125 eu vrc7 stu 001Nieuw is de YBR125 zeker niet, maar in Nederland – om onduidelijke reden verzot op zware motoren – was het ding letterlijk aan de straatstenen niet te slijten. Zal dat in 2013 veranderen..? Stadsmotor.nl trok ermee de paden op en de lanen in.

Met de zomer achter de rug nadert 2013 met rasse schreden, wat – als alles goed gaat – zal betekenen dat we ook 19 januari 2013 zullen gaan meemaken. Deze datum staat voor de introductie van (onder andere) de nieuwe motorrijbewijzen A1 en A2. Van achttien tot twintig jaar ben je voortaan verplicht te rijden op een motor met een cilinderinhoud van maximaal 125 cc en een vermogen van maximaal 11 kW/14,7 pk.

Niet zo raar dus dat de importeurs van met name oosterse motorfabrikanten her en der blikken met 125-cc motortjes opentrekken. Waarom oosterse fabrikanten wel 125 cc'ers in de rekken hebben staan ligt nogal voor de hand. In dat gedeelte van de wereld zijn de mensen niet zo groot en zwaar en de wegen in de voornaamste exportlanden (Zuidoost-Azië) volkomen waardeloos, als ze er al zijn.
Prima terrein voor een lichte motor, in het geval van de Yamaha YBR125 slechts 125 kilo. Die zet je met gemak weer overeind als je eens bent uitgegleden over een hangbuikzwijntje.

De YBR125 wordt in Japan gefabriceerd als naked bike, met stuurkuip en als custom, maar in Nederland wordt alleen de naakte versie leverbaar. Nieuw is de YBR dus niet, maar ook niet echt oud. Hij werd in 2005 geïntroduceerd en in 2008 voorzien van brandstofinjectie, dus het is allemaal redelijk modern. Met een brandstoftank van 13,4 liter zal het ding makkelijk 300 kilometer ver kunnen komen.
Hoe de YBR rijdt zullen we melden na de test, begin oktober. Voorlopig vragen we ons af waarom de nieuweling slechts 7,5 kW/10 pk levert, terwijl 11 kW/14,7 pk voor het A1-rijbewijs is toegestaan en het blok dat makkelijk moet kunnen produceren...

Dat schreven we op 15 september 2012. Inmiddels is de YBR125 opgehaald, getest en weer ingeleverd bij de importeur en hebben we de schade betaald. Of zijn we althans van plan de schade te gaan betalen. Binnenkort, als er weer eens geld is. (Inmiddels betaald, red.)

Schade?!
Ja, het is ook mogelijk met een motor die zelfs in zijn rijbewijsklasse nog aan de lichte kant is, qua pk's dan. Het ongeval gebeurt dan ook in stilstand. De YBR staat geparkeerd op zijn zijstandaard, bestuurder X zwaait zijn been over het zadel en de windvlaag die dat veroorzaakt (X heeft benen als sequoia's) is voldoende om de YBR van zijn standaard te laten waaien.
Tja.
De schade bedraagt € 8,97 aan de koppelingshendel, € 17,50 aan de knipperbol achter, € 8,40 voor twee kapjes voor de voetsteun (zijn we ook nog op de andere kant gevallen? Niet gemerkt.) en € 28,77 voor een achteruitkijkspiegel: totaal € 63,64, vermeerderd met arbeidsloon € 91,64 ex btw.
Het monteren van een te verticaal geplaatste zijstandaard is aldus ook een manier om geld te verdienen.

Gelukkig laten we de YBR slechts één keer van zijn standaard lazeren en is deze na de valpartij nog prima berijdbaar (pluspunt!), dus verder staat niets de test in de weg. De test die uitwijst dat datgene waar we al bang voor waren - dat de 125 cc'er misschien wel erg weinig power zou hebben - werkelijkheid blijkt.
Het werpt de vraag op in hoeverre Yamaha met deze YBR denkt te gaan scoren. Het gaat te ver om te beweren dat het motortje er gedateerd uitziet, maar bijzonder flitsend is-ie ook niet. Als we dan bedenken dat de A1-rijbewijshouders zich hoofdzakelijk in de leeftijdscategorie 18-20 jaar zullen bevinden (nieuwe motorrijders ouder dan 24 jaar zullen meteen voor het ongelimiteerde A-rijbewijs gaan), vrezen we het ergste.
Het is niet dat de YBR slecht rijdt. Het beschikbare maximaal koppel van 9,6 Nm is netjes over het toerenbereik uitgesmeerd en met een beetje (veel) roeren in de vijfbak kom je gerust waar je wezen moet, zolang je niet de ambitie hebt om vrachtwagens in te halen. Maar het gemiddelde verbruik ligt op 3,97 liter per 100 kilometer (± 1 op 25), en dat is een waarde die we ook bijna halen met de '91 Honda NX250 uit ons pekelfietsenpark. Twee keer de cilinderinhoud, carburateur in plaats van injectie en 21 jaar ouder. Hm...
Qua remmen hoef je je geen zorgen te maken. De kans dat je ooit ergens te snel op af zult komen, is vrij gering. Los daarvan werken ze gewoon goed, al zit er in het voorwiel maar een enkele schijf en in het achterwiel zelfs nog een trommel.
De zit op de YBR is wel weer aangenaam. Hij valt in de categorie UJM, wat betekent dat men kosten én moeite heeft gespaard om er iets bijzonders van te maken. Motorblok, twee wielen, stuur, zadel en klaar. Iedereen past erop en kan erop rijden, en als je iets bijzonders wilt, koop je maar lekker iets anders.
Yamaha YBR 125  Turkije
YBR gespot in Side, Turkije, het land waar het niemand boeit hoe een kleine motor eruit ziet, als-ie het maar doet.

Bij de YBR is Yamaha zó ver gegaan dat zelfs de bedieningselementen zijn gestript van alles behalve het hoogstnoodzakelijke. Links verlichting en claxon, rechts startknop. Een dodemansknop ontbreekt zelfs, om van een seinknop en alarmlichten maar te zwijgen. In het dashboard een snelheidsmeter met kilometerteller en tripteller, toerenteller en brandstofmeter. Verklikkerlichtjes voor knipperen links en rechts, neutraal, grootlicht en motor. Aan het blok, op de plek waar ooit een kickstarter zat, zit nu een plastic dop. Een aanpassing aan de gietmal zat er niet meer in.

Yamaha boft dat Stadsmotor.nl gecharmeerd is van dergelijke eenvoud, al is de gemiddelde motorkoper dat niet. De harde en oude kern van Stadsmotor.nl is van mening dat techniek van alle overbodigheid gestript moet worden, om vervolgens weer opgebouwd te worden met noodzakelijkheden. Zoals een stroomlijn of althans stuurkuip, valbeugels, topkoffer. Welnu, een stuurkuip en valbeugel zijn leverbaar voor de YBR, en dat zijn pluspuntjes. Een bagagerek zit er ook op, en al zou het verchroomde geval zelfs in de jaren zeventig lelijk zijn gevonden, het zit er mooi op en kan dus een topkoffer dragen. Pluspuntje.

De YBR is van nog één ding gestript, een eigenschap die de ene motorrijder bijzonder zal aanspreken en de ander zal afschrikken: rijplezier.
De YBR biedt geen enkel rijplezier.
Behalve dan voor bestuurder X, die schreef, nadat hij de YBR van de grond had opgeraapt:
"Nee, het is geen straf om met deze YBR125 te rijden. Het is zelfs heel leuk, omdat het beschikbare vermogen mij een reis in de tijd van de begindagen van mijn motorervaring geeft. Daarbij hoort ook, dat ik op de snelweg met mijn oude DKW RT175 toen al de langzaamste was. Dat is met de YBR125 niet anders. Boze tongen spreken over een onevenredige gewichtsverhouding van de bestuurder tegenover de motor."

Nee, een snelheidsmonster is de YBR125 niet. Nu is geen enkele 125 cc'er een snelheidsmonster, maar de YBR wordt gepasseerd door alles, inclusief opgevoerde brommers en getrainde racefietsers.

Wil er nog iemand? De YBR kost € 2.999 en dat is in de A1-rijbewijscategorie vermoedelijk de doodklap. Een 125-cc motorscooter (geen Vespa!) kost rond de € 2.200 en een directe - sterkere én zuinigere - motorconcurrent als de Honda CBF125 (met stuurkuip) kost € 300 minder. Oef.

Deze motor is geschikt voor het A1-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha YBR125 (2012)

Disclaimer - Privacy Policy