Banner

Test: Yamaha XT660Z Ténéré LE (2009)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha XT660Z Ténéré LE (2009)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Yamaha tests

Yamaha XTZ 6603Wat een hoop lettertjes in de typenaam van de Yamaha XT660Z Ténéré LE. Maar we hebben dan ook te maken met een serieuze motorfiets, voor wie deze wil gebruiken waarvoor hij is bedoeld. En dat is: serieus reizen! Lach nóóóit, als je die motor ziet gááán...

Serieus reizen ja, want je hebt natuurlijk reizen en reizen. Je hebt van die mensen die hun peperdure Amerikaan in een afgesloten aanhanger parkeren en hem in Zuid-Frankrijk uitladen en daar dapper rondjes gaan tuffen. Maar je hebt ook mensen die een kampeeruitrusting en kleding voor een paar maanden in twee koffers weten te prakken en daadwerkelijk een paar maanden wegblijven. In Australië, Afrika, Zuid-Amerika, door Oost-Europa, diep Azië in. Daar heb je weinig aan een toerbuffel of een pk-pakhuis, een custom of een streetfighter, want je zult er amper asfalt vinden. Daar heb je alleen iets aan een motor die om kan gaan met (zeer) slecht wegdek tot helemaal geen wegdek. En hoeveel pk’s dat dan heeft, is volstrekt irrelevant; als het er maar genoeg zijn om 100 km/u te kunnen halen, want veel harder zal het toch nooit gaan.

Wat je daar nodig hebt, is op zijn minst een allroad, maar liefst een offroad waarvan je op aan kunt. En dan kom je al vrij snel bij de Yamaha XT660Z Ténéré LE terecht, die als een van de zeer weinige fabrieksmotorfietsen van dit moment geheel is toegerust op de taak.

In de eerste plaats het rijwielgedeelte en het blok, die stammen uit een geslacht dat zijn sporen ruimschoots heeft verdiend onder de meest extreme omstandigheden, bijvoorbeeld Parijs-Dakar. De kenner herkent de lettercode XT direct van de oer-offroad, de ééncilinder Yamaha XT500. Dat was ooit de eerste ‘enduro op kenteken’. De XTZ 660 Ténéré is een motor die ook al jaren geleden werd gepresenteerd; het was feitelijk een XT met 'woestijnkuip'. De nieuwe XTZ is ook daadwerkelijk nieuw; alles is nieuw. En beter, uiteraard. De letters LE staan voor Limited Edition. Uit de accessoirecatalogus van Yamaha Genuine Parts vinden we twee afsluitbare zijkoffers, handkappen, handdeflectors en een middenbok (naast de zijstandaard). Van offroad-specialist Touratech zien we een grote engine skidplate met bijpassende toolbox, mistlichten, koplampbeschermer, flyscreen, LED-richtingaanwijzers voor- en achter, offroad voetsteunen (voor), een rempedaal met aluminium drukpunt, schakelpedaal met (inklapbare) aluminium voorkant, aluminium kettingbeschermer, diverse aluminium beschermingsdelen voor frame en motorblok, aluminium zijstandaardverbreder, aluminium bagagerek en een Garmin Zumo 550 navigatiesysteem. Een lijst accessoires, kortom, die de Ténéré LE af fabriek al geschikt maakt voor een heel serieuze reis, waarbij je hoogstens nog je banden en de digitale kaarten van de Zumo zou moeten aanpassen aan het beoogde traject.

Hoe voelt dat en hoe rijdt dat? Onvergelijkbaar met een wegmotor. De lange veerwegen zijn natuurlijk niet bedoeld voor strak asfalt, hoewel je daar echt geen problemen zult ondervinden. De Ténéré rijdt enorm licht, hoewel-ie dat toch niet is. Hij laat zich met het brede stuur met speels gemak manoeuvreren. Het slechts 660 cc metende éénclindertje doet wat het moet doen; de zooi op gang trekken en houden. Dat gaat niet hard, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. Het gaat hard genoeg. Dat is wat telt.

Ga je anno 2011 shoppen voor een Ténéré, dan zul je tot de ontdekking komen dat al die accessoires er apart bij gekocht moeten worden. Da’s niet zo’n probleem als je de ambitie mocht hebben om deze bijzondere machine alleen voor woonwerk en in de stad te gebruiken. Dat kan namelijk best. Maar het hoort niet. Net zo min als een terreinwagen in de PC Hooftstraat hoort.

 



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha XT660Z Ténéré LE (2009)

Disclaimer - Privacy Policy