Test: Yamaha Majesty 400 ABS (2010)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha Majesty 400 ABS (2010) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Yamaha tests |
‘Elke rit wordt bijzonder,’ zegt Yamaha zelf over de Majesty 400 ABS. Dat spreken we graag tegen, want een rit op een Majesty 400 ABS is nu net niet bijzonder. Wel bijzonder relaxt.
Het moeilijkst te begrijpen is misschien nog wel de parkeerrem links aan het stuur, en zelfs daar is niks aan mis te verstaan. Als-ie erop staat, voel je dat zodra je het stuur vastpakt. De rest is al net zo ‘scootersimpel’. Draai aan het gas, ga je vooruit. Knijp in de remmen – rechts voorrem, links achterrem – kom je tot stilstand. Dat is het wel zo’n beetje, net als bij elke andere motorscooter.
Dus… relaxen. Het 25 kW-blok (dus ook voor beginnende motorrijders!) trekt het beestje prima van zijn plek. Met de geringe breedte en het lage zwaartepunt ben je wendbaar als een paling in een emmer snot en glip je overal tussendoor.
De Majesty heeft een toerenteller. Waarom, vraag je je af, het is toch een automaat? Maar net als bij iedere andere automaat heeft dat natuurlijk een doel. Geef je 3000 toeren gas, gaat de ‘jarrentellenautomaat’ langzaam accelereren. Geef je 5000 toeren gas, gaat-ie zijn best doen. Je hoeft er niet op te letten, want je geeft zo veel gas als nodig, maar wil je bewust extra versnellen, dan is het handig dat je weet waar je zit.
Relaxen hadden we het over. Het rijwielgedeelte van de Majesty is ouderwets ‘scooterig’, met veel onafgeveerd gewicht, en dat merk je echt wel als je over richels en strepen rijdt. Niet dat je er ooit van onderuit zal gaan als je normaal rijdt, maar voor wedstrijdjes is het niet gemaakt. Het is lief, het heeft abs, het boezemt geen ontzag in, het zal je niet bijten. Het is een motorscooter voor de scooteraar zonder sportieve aspiraties. Wel voor de scooteraar overigens die van alles te vervoeren heeft. De zit achterop het getrapte zadel is riant en helmen hoeven niet worden meegesjouwd, want er passen er twee onder de buddyseat. Makkelijk zelfs. Dan is er nog een afsluitbaar dashboardkastje en optioneel een bagagedrager met topkoffer te krijgen en zelfs nog een ‘console bag’ voor tussen de knieën. Die dan weer niet direct worden blootgesteld aan de wind omdat er ook nog verbreders van de stroomlijn verkrijgbaar zijn. Zou Yamaha’s TMAX de koning onder de sportscooters zijn, dan is de Majesty toch zeker de majesteit in en om de stad.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs.