Test: Yamaha TMAX TECH MAX ABS (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha TMAX TECH MAX ABS (2011) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Yamaha tests |
Je moet wel een heel enthousiast (of welgesteld) scooteraar zijn om € 11.799 neer te willen tellen voor een opgevoerde brommer. Aldus de heersende mening onder mensen die nog steeds niet weten wat de Yamaha TMAX is. Deze rijdt al ruim tien jaar over 's lands wegen en heeft in scooterland een status die vergelijkbaar begint te worden met die van de Honda CB750 (1969–2003) in motorland. De TECH MAX ABS is een veredelde TMAX.
Zoals beschreven in de test van 2010 is de Yamaha TMAX een klasse op zich. Hoewel... Dat was zo in 2010, maar dat is niet meer zo in 2011, het jaar dat de Gilera GP800 terugkeerde op het toneel. De Yamaha en de Gilera zijn nu samen een klasse op zich, en wel de klasse van de sportmotorscooters, feitelijk motorfietsen in scooterkleding. Wat een sportmotorscooter onderscheidt van een normale motorscooter zijn het sterke (tweecilinder) motorblok, het strakke frame en de eindoverbrenging per ketting in plaats van direct op het achterwiel. Een en ander heeft nogal wat gevolgen voor de prestaties. Uiteraard levert een dikke tweecilinder meer pk's, resulterend in een hogere topsnelheid en een acceleratie waarvan de gemiddelde automobilist alleen maar kan dromen. Daarnaast stuurt een sportmotorscooter veel beter dan een normale scooter, omdat het onafgeveerd gewicht (net als bij een motorfiets) alleen nog maar bestaat uit de wielen, waar bij een normale motorscooter het hele motorblok daar ook nog bij komt. En: beter veren = beter wegcontact = betere wegligging. Simpel. Dan nog grote wielen eronder en je bent er.
Van zowel de Yamaha TMAX als de Gilera GP800 kunnen we melden dat dit volwaardige motorfietsen zijn, maar dan met in scootervermomming. En dan niet alleen uiterlijk, maar uiteraard ook met de cvt-versnellingsbak, de volautomatische continu variabele transmissie ofwel de aloude 'jarretellen-automaat', 'het pientere pookje', de Van Doorne-transmissie, de Variomatic van DAF.
De TMAX rijdt niet anders dan andere scooters, alleen gewoon veel beter.
Wat kan de TECH MAX-uitvoering van 2011 daaraan veranderen? Niets. De onderliggende TMAX is nog steeds dezelfde en de verschillen moeten dan ook worden gezicht in de styling. De normale TMAX is al geen ding van de vorige eeuw (letterlijk, want van 2001) en de TECH MAX doet daar met 'gepolijste velgen, een speciaal bedrukt duotone-zadel en Silver Tech-brons-accenten' nog wat visuele schepjes bovenop. Dat heeft uiteraard een prijs, namelijk € 11.799, maar dat is slechts € 300 meer dan de prijs van een normale TMAX ABS, dus dat is overzichtelijk.
Prijstechnisch is de TMAX geen uitzondering. De Rolls Royce onder de (tweecilinder) maxiscooters, de Suzuki Burgman 650 A Executive, is duurder, namelijk € 11.999. Daar staat tegenover dat je een Honda SW-T600 ABS hebt voor € 9.999. Nu is die (net als de Suzuki Burgman) bij benadering niet zo sportief als een TMAX, maar dat is de meer dan 30 pk (!) sterkere Gilera GP800 wél, en die kost ook € 9.999.
Welke doen? Da's een kwestie van smaak en niets anders dan dat. Heb je het geld en wil je raffinement, ga je voor de TMAX ABS of zelfs de TECH MAX ABS. Ga je voor de big bang en de lange afstand, pak je de Gilera. De TMAX is wendbaarder, heeft een antiblokkeerremsysteem en een uitgebreide accessoirelijn met daarin veel extra bagagemogelijkheden en extra bescherming voor de bestuurder... Dat is voor gebruik in de stad en file allemaal wel prettig.
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.