EICMA-nieuws: BMW F 800 GT

BMW F 800 GT rechtsWaren we over de ergonomie van de sporttoerder BMW F 800 ST bepaald niet te spreken, dat dient bij de fonkelnieuwe F 800 GT helemaal voor elkaar te zijn. De nieuwe toerder vult een gaatje dat (bij BMW) nog niet gedicht was...

De BMW F 800 ST had alles in huis om goed te zijn, en was dat ook, alleen de ergonomie was knudde. Als de GT dat inderdaad beter voor elkaar heeft, zou het best eens een ideale woon-werkmotor kunnen zijn.

Het persbericht...

"München/Rijswijk. BMW introduceert op de EICMA in Milaan nieuwe F 800 GT. Een uitbreiding in het lichte toursegment naast de succesvolle R 1200 RT en de K 1600 GT in het zware toursegment. De F 800 GT is een compacte nieuwe tourer met een krachtige motor, een uitstekende zitpositie en standaard BMW Motorrad ABS. Voor het eerst in dit segment zijn tractiecontrole (ASC) en elektronisch instelbare vering/schokdemping (ESA) verkrijgbaar. De BMW F 800 GT staat vanaf 9 februari in de showroom.

De op trekkracht ontworpen, watergekoelde tweecilinder lijnmotor van de BMW F 800 GT heeft een inhoud van 798 cm3. Het vermogen bedraagt 66 kW (90 pk) bij 8.000 toeren per minuut. De motorfiets is voorzien van een zesversnellingsbak en een onderhoudsvrije secundaire aandrijving met een getande riem. Het uitlaatspruitstuk en de achterdemper zijn afkomstig van de BMW F 800 R. Optioneel is de BMW F 800 GT uit te rusten met een van titanium en roestvrij staal gemaakte sportdemper van Akrapovič.

ABS standaard
Voor meer veiligheid is de BMW F 800 GT standaard uitgerust met de nieuwste generatie BMW Motorrad ABS. Die is lichter en compacter dan de vorige. Tractiecontrole (ASC) voor extra veiligheid op glad wegdek is optioneel en kan naar wens worden uitgeschakeld. Verder heeft BMW een aantal verbeteringen doorgevoerd die het weggedrag naar een hoger niveau brengen. Zo biedt de 50 mm langere swingarm een grotere rechtuitstabiliteit, net als de 15 mm kortere veerweg (125 mm) – die ook voor nog meer stuurgevoel en een lagere zitpositie zorgt.
De BMW F 800 GT is de eerste lichte tourer waarop BMW Electronic Suspension Adjustment (ESA) aanbiedt. Met deze optie kan de bestuurder de demperkarakteristiek op drie niveaus instellen. Ten slotte dragen ook nieuwe, lichtere wielen bij aan de dynamische eigenschappen van de BMW F 800 GT.

Goede ergonomie
BMW heeft ook op ergonomisch gebied gezorgd voor optimaal comfort. Voorbeelden daarvan zijn de nieuwe indeling van het instrumentenpaneel en een optioneel bagagesysteem. De koffers hebben een inhoud van 55 liter en zijn spatwaterdicht. De nieuw ontworpen kuip biedt de bestuurder optimale bescherming tegen wind en regen."

BMW F 800 GT grijsBMW F 800 GT witBMW F 800 GT rechtsBMW F 800 GT rechtsvoorBMW F 800 GT linksvoorBMW F 800 GT linksBMW F 800 GT linksachterBMW F 800 GT rechtsachterBMW F 800 GT actie 1BMW F 800 GT actie 2BMW F 800 GT actie 3BMW F 800 GT actie 4BMW F 800 GT actie 5P90106772 highRes

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.


Meer nieuws op Stadsmotor.nl

{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws EICMA-nieuws: BMW F 800 GT

Disclaimer - Privacy Policy