Nieuw voor het A2? KTM Duke 390
Na de KTM's Duke in de smaken 125, 200, 690 en 690R komt er nu ook een KTM 390 Duke. Met 32 kW/43,5 pk binnen de grenzen van het A2-rijbewijs (vanaf 19 januari), en met een gewicht van slechts 139 kg vermoedelijk nog eens pittig snel ook. Maar is-ie niet te licht?
Bedenk dat de lichtste motor uit bijvoorbeeld Honda's nieuwe CB500-serie (de CB500F) droog 173,4 kilo weegt (rijklaar 190 kg) en noteer een gewichtsnadeel in kilo's ten opzichte van de KTM Duke 390 van 34,4 kilo. Dat is nogal wat in de A2-rijbewijscategorie, waarin het maximaal vermogen is gelimiteerd op 35 kW. Maar waarin het vermogen ook is gelimiteerd op 'maximaal 0,2 kW per kilo ledig gewicht'.
Het is niet voor niets dat de Honda 173,4 kilo weegt en niet minder, want gedeeld door 35 (kW) kom je dan op 0,2018 kW/kg, en da's zo'n beetje 0,2.
Rekenen we de KTM Duke 390 na, komen we op 32 kW/139 kg = 0,23 kW/kg en dat is significant meer dan 0,2. Maar goed. Na het monteren van extra gewicht ter waarde van 21 kilo (waarmee de Duke op 160 kg komt = 0,2 kW/kilo) of het drukken van het vermogen naar 28 kW (0,2014 kW/kg), kan de nieuwe KTM door de RDW worden goedgekeurd voor het A2-rijbewijs en kan men hem ontdoen van zijn extra gewicht of vermogensrestrictie (want 4 kW is toch 5,44 pk en da's best veel op een gewicht van 139 kg). Wat natuurlijk niet mag en derhalve gevolgen zal hebben voor de al dan niet verzekerde staat van het voertuig, maar da's een ander verhaal.
Vanaf dat moment mag de bestuurder vermoedelijk genieten van vederlicht stuurgedrag en een toch wel forse acceleratie, al heeft de KTM maar één cilinder (van 373,2 cc) en hebben bijvoorbeeld de Honda's er twee (met gecombineerd 471 cc), wat zich onder andere vertaald in een lager koppel van 35 Nm (KTM) versus 43 Nm. Maar de KTM met de Honda vergelijken slaat verder nergens op, want een Duke is nu eenmaal een Duke, en een Duke koop je omdat het een Duke is. Terwijl je een Honda CB koopt omdat je gewoon een motor wilt hebben.
Niet uit te leggen aan mensen die nog nooit op een Duke hebben gereden. De componenten behoren tot de beste in hun soort – trellis buizenframe, WP vering, Brembo remmen, Bosch abs – en dat heeft zeer zeker zijn gevolgen voor de wegligging. De Duke 390 gaat € 5.499 kosten.
Meer nieuws op Stadsmotor.nl
{jcomments on}