EICMA-nieuws: Honda CB500-serie
Met de uitstekende en zeker niet te dure NC700S en NC700X keurig afgeregeld op 35 kW en dus geschikt voor het A2-rijbewijs, mag je je afvragen wat Honda bezielt om nóg drie motoren in het 35 kW-segment te presenteren. Het antwoord zal liggen in de prijs.
35 Kw voor de NC-serie, bestaande uit de naked bike NC700S, de allroad NC700X en de 'scooter' NC700D Integra. En 35 kW voor de CB500-serie, bestaande uit de naked bike CB500F, de allroad CB500X en de 'supersporter' CBR500R.
Overeenkomst: allemaal een paralleltwin (2-in-lijn), alleen bij de eerste serie 670 cc, en bij de tweede serie 471 cc. Toch 35 kW voor beide blokken, wat bij de NC700-serie 'matig' is, en bij de CB500-serie redelijk normaal, hoewel de vorige generatie CB500 met 43 kW/58 pk aanmerkelijk sterker was.
Het verschil: het blok van de NC-serie is afgeregeld op lage toerentallen, met het oog op de toepassing van de leverbare dual-clutch transmissie (DCT). Een koppelsterk blok dus: 62 Nm bij 4.750 tpm.
De CB500-serie tapt uit een heel ander vaatje. Het maximaal vermogen van 35 kW wordt in plaats van bij 6.250 tpm pas bij 8.500 tpm bereikt en het aanmerkelijk lagere maximaal koppel van 43 Nm komt pas bij 7.000 tpm uit de kast.
Waar de NC700-serie nogal onconventioneel is – met z'n DCT-optie, bagageruimte onder de 'tank' en tank onder de buddy – is de CB500-serie juist zeer gewoon: basic stalen frame, tank op de plek van de tank, wielen waar de wielen horen te zitten, stuur en klaar! We mogen hopen en verwachten dat dat zich vertaalt in een aanschafprijs waar we heel vrolijk van worden, temeer daar de NC-serie al helemaal niet duur is met prijzen vanaf € 6.499. Dat zou met het oog op de doelgroep – A2-rijbewijs, vanaf 20 jaar – gaan slecht idee zijn. Het verbruik van het nieuw ontworpen en dus serieus schone blok zou op 27 km/liter liggen. Indrukwekkend...
De modellen
Als gezegd kent de CB500-serie meteen maar drie modellen die alle drie gestyled zijn naar hun grotere en sterkere broers en onderhuids vermoedelijk in niets zullen verschillen : de naked bike CB500F, de allroad CB500X en de 'supersporter' CBR500R. Het vermoedelijk enigszins piekerige karakter van het blok zal het best passen bij de naked en de supersporter. Aan de andere kant kan 35 kW nooit zo piekerig zijn dat je uit het zadel geworpen zult worden (het is niet voor niets de grens van het A2-rijbewijs). De CB500-serie is geschikt voor A2-rijbewijshouders en daarmee voor iedereen die geen behoefte heeft aan bliksemacceleratie of -topsnelheid. 35 kW zijn voldoende voor in en om de stad. De uitgebreide accessoirelijn met koffers, motorpantser en bescherming tegen weer en wind maakt de CB-serie nog geschikter. De X zal het best zijn voor in het dagelijks verkeer, uitgaande van een comfortabele zitpositie (rechtop) voor een beter overzicht. Abs is standaard op alle modellen.
Geheel onderstaand de specs van de X.
Honda CB500F
Honda CB500X
Honda CBR500R
Technische gegevens CB500X
Motor: vloeistofgekoelde 4-takt 2-cilinder paralleltwin
Cilinderinhoud: 471 cc
Max. vermogen: 35 kW/47,6 pk bij 8.500 tpm
Max. koppel: 43 Nm bij 7.000 tpm
Max. snelheid: 170 km/u+
Aandrijving: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 17/17 inch
Remmen v/a: enkele schijf/ enkele schijf
Afmeting lxbxh: 209,5 x 83 x 1290 cm
Zithoogte: 81cm
Gewicht: 195 kg
Kleuren: Pearl Himalayas White, Matt Gunpowder Black Metallic, Candy Ruby Red
Accessoires (optioneel): topkoffer, zijkoffers, hoog windscherm, winddeflectors, handvatverwarming, handkappen, valbeugels, mistlampen, middenbok, U-slot
Prijs: nnb
Veiligheid
ABS: ja
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: ja
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: optie
Spiegels: geen testgegevens
Parkeerrem: nvt
Meer nieuws op Stadsmotor.nl
{jcomments on}