Test: Honda CB500X (2013)

Honda CB500X rechts witDe Honda CB500X behoort tot de in 2013 nieuw geïntroduceerde CB500-reeks, voorts bestaande uit de naked bike CB500F en de 'supersporter' CBR500R. De CB500X moet doorgaan voor een allroad, hoewel hij technisch niet anders is dan zijn broertjes. Of toch?

Ja, toch, vooropgesteld dat de drie CB's motorisch identiek zijn en ook de transmissie, het frame, de wielophanging, de wielen en de remmen overeenkomen. Wat blijft er over? De afstelling van bijvoorbeeld de voorwielophanging: de balhoofdhoek, verantwoordelijk voor de naloop en daarmee de wielbasis. Bij alle drie CB's is deze anders, waarbij de voorvork van de CB500X het meest 'onderuit' c.q. het minst 'rechtop' staat, resulterend in de grootste wielbasis en – op papier – de grootste rechtuitstabiliteit. Waarom 'op papier'? Omdat rechtuitstabiliteit van meer factoren afhankelijk is. Het stuur van de CBR500R is relatief laag en ver naar voren geplaatst, het stuur van de CB500F een beetje naar voren, en voor het stuur van de CB500X hoef je eigenlijk helemaal niet naar voren te leunen; je zit zo goed als rechtop. Het maakt dat de CBR500R, met de steilste voorvork, van de drie het meeste (lichaams)gewicht – druk – op het voorwiel krijgt, waarmee weer gewonnen wordt aan stabiliteit.

Om een lang verhaal kort te maken... ze zijn alle drie even stabiel, alleen op een andere manier, en dat heeft men zo geregeld omdat verwacht mag worden dat de drie op verschillende manieren gebruikt gaan worden. De CBR500R voor sportief rijden, waarbij grote precisie aan de voorzijde gewenst is, de CB500F door ambtenaren, neutraal en voorspelbaar, en de CB500X – allroad die het is – voor motoravonturiers in de dop c.q. motoravonturiers die niet zo snel hoeven of de kracht of het postuur niet hebben om een dikke 1200 te kopen. En allroads worden in de regel niet gebruikt om mee te jakkeren, en als dat toch moet, dan kan het lichaamsgewicht eenvoudig verplaatst worden om meer of minder druk op het voorwiel te krijgen. Simpel.

Nog een verschilletje tussen de CB500X en de andere twee is de tankinhoud: 17,3 liter versus 15,7 liter. Hoe meer liters in de tank, hoe groter de actieradius. Ook niet onbelangrijk als je van plan bent de regio 'beschaafd' achter je te laten.
Wat valt ons op aan de 'X' ten opzichte van de 'F' en de 'R'? De voorvork dus. Deze staat niet alleen verder onderuit, maar is ook verreweg de slapste van de drie. En ja, dat past best bij het karakter van de fiets die niet altijd over het mooiste asfalt zal rijden, net als de zitpositie die ontspannen rechtop is en dus het lichaam niet voortijdig zal vermoeien.
Kijken we dan nog even naar de accessoirelijst, dan zien we handkappen, een middenbok, een verhoogd windscherm, zijkoffers en een topkoffer, en een valbeugel waarop breedstralers zijn te monteren. Het zijn accessoires die we niet alleen waarderen op een fiets waarmee we op reis moeten, maar zeer zeker ook op een fiets waarmee we dagelijks en in zomer en winter mee de file in duiken.

Noemden we de F een prima fiets, maar ronduit saai, de X is al een stuk spannender, met name omdat het kalme motorkarakter beter past bij een allroad dan bij een naked. De zit op de X is hoger en nodigt minder uit tot sportief rijden, wat het lage vermogen – 35 kW – van het tweecilindertje makkelijker te accepteren maakt. En maakten we bij de F nog het bezwaar dat Honda's eigen NC700S met eveneens 35 kW ook beschikbaar was voor het A2-rijbewijs vanaf 20 jaar, de NC700S is vanaf 2014 een NC750S met niet langer 35 kW, maar met 40,3 kW. En zo valt ook de opvolger van de NC700X, nu NC750X, buiten het bereik van het A2-rijbewijs...

Heb je dus een A2-rijbewijs of ben je in de markt voor een toch wel serieuze 'X' (allroad) van Honda, dan is de enige instapper nu de CB500X. Maar niet getreurd, want de NC750X is met een prijs van € 7.999 € 1.000 duurder dan de CB500X, en zelfs € 1.800 als ook de dual clutch transmissie wordt besteld. Want ja, de CB500X kost slechts een miezerige € 6.999, en da's niet overdreven duur.

Moezel

Honda CB500X Moezel
Stadsmotor.nl megamaxi allroadspektakel 2013. X'je (met topkoffer) verstopt zich achter grootste broer Crosstourer.

Tijdens het groot Stadsmotor.nl megamaxi allroadspektakel 2013 in de Eifel en rond de Moezel is de CB500X van de partij, net als zijn grote broers NC700X DCT, VFR800X Crossrunner en VFR1200X Crosstourer. Enige kans op glorieuze dagprijzen maakt de kleine X logischerwijs niet in het gezelschap van louter allroads met (veel) grotere cilinderinhoud, maar X'je gilt tussen de 7.000 en 8.500 toeren zijn hoogste lied en doet dan toch dapper mee. Het geringe gewicht (195 kg rijklaar) maakt 'm makkelijk te sturen, en wie niet te veel waarde hecht aan het leven en pas laat de prima remmen aanspreekt, blijft dan toch in de buurt van de grote kanonnen, zolang het niet strak bergop gaat. Op de golvende Autobahn in de handen van de toch niet te korte, maar wel lichte en jeugdig onbevreesde debutant Yannick weet X het te schoppen tot voorbij de 150 km/u. En op de terugweg bij de laatste tankstop in België wil hij 'm niet eens inleveren! Want: "Best comfortabel."
Andere debutante Wanda stuurt X'je het vaakst door de gruwelijkste haarspeldbochten in het Duitse droomlandschap, en heeft na afloop alleen te klagen over de... haarspelden en het bij tijd en wijle verschrikkelijke wegdek.

Maar oké, ze had pas één (1) dag haar A-rijbewijs toen we naar het zuiden vertrokken. Het is nu eenmaal zo dat wij van Stadsmotor.nl geloven dat men pas leert rijden als men het rijbewijs heeft. En dan kun je het maar beter zo snel en goed mogelijk leren. Tussen mannen (M/V) die meer eelt op hun kont hebben dan een gems op zijn hoeven. In een regio waar je wat kunt leren. Op een motor die daarvoor geschikt is. Wanda had ook niks te klagen over X'je... En X'je ook niet over Wanda, wat betekent dat ze hem nooit liet vallen of rechtdoor een ravijn in stuurde.

Niemand had eigenlijk wat te klagen over X'je. X'je is ongecompliceerd, maar hartstikke lief en mag gerust nog eens buiten komen spelen.

Voor de forensen onder ons: als we dat zeggen van een motor na een tocht als het Stadsmotor.nl megamaxi allroadspektakel, mag je er gerust vanuit gaan dat X'je de Nederlandse spits kan hebben. Ook daar heb je namelijk niets aan pk's.


Deze motor is geschikt voor het A2-rijbewijs.


Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 4-takt 2-cilinder paralleltwin
Cilinderinhoud: 471 cc
Max. vermogen: 35 kW/47,6 pk bij 8.500 tpm
Max. koppel: 43 Nm bij 7.000 tpm
Max. snelheid: 170 km/u+
Aandrijving: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 17/17 inch
Remmen v/a: enkele schijf/ enkele schijf
Afmeting lxbxh: 209,5 x 83 x 129 cm
Zithoogte: 81 cm
Gewicht: 195 kg
Kleuren: Pearl Himalayas White, Matt Gunpowder Black Metallic, Candy Ruby Red
Accessoires (optioneel):  topkoffer, zijkoffers, hoog windscherm, winddeflectors, handvatverwarming, handkappen, valbeugels, mistlampen, middenbok, U-slot
Prijs: € 6.999,-

Veiligheid
ABS: ja
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: ja
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: optie
Spiegels: gaat best
Parkeerrem: nvt





Honda CB500X rechts roodHonda CB500X rechts zwartHonda CB500X rechts witHonda CB500X rechtsvoorHonda CB500X voorHonda CB500X linksvoorHonda CB500X linksHonda CB500X linksachterHonda CB500X achterHonda CB500X rechtsachterHonda CB500XHonda CB500X dashboardHonda CB500X valbeugel en mistlampHonda CB500X topkofferHonda CB500X zijkoffer dichtHonda CB500X handkapHonda CB500X hoog windschermHonda CB500X middenbok2013-Honda CB500X-002013-Honda CB500X-012013-Honda CB500X-022013-Honda CB500X-032013-Honda CB500X-042013-Honda CB500X-052013-Honda CB500X-062013-Honda CB500X-072013-Honda CB500X-082013-Honda CB500X-092013-Honda CB500X-102013-Honda CB500X-112013-Honda CB500X-122013-Honda CB500X-132013-Honda CB500X-14



{jcomments on}

Honda


 

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda CB500X (2013)

Disclaimer - Privacy Policy