Honda CBR500R (2013)
Inhoudsopgave |
---|
Honda CBR500R (2013) |
Specificaties |
Afbeeldingen |
Video |
Alle Honda tests |
Met de drielingbroers CB500F (naked bike) en CB500X (allroad) al getest, valt er weinig meer te vertellen over de technisch vrijwel identieke 'supersporter' CBR500R voor het A2-rijbewijs. Toch? Geheel juist. Maar toch nog wel wat...
Om het maar even kort samen te vatten: de Honda's CB500F, CB500X en CBR500R zijn onderhuids zo goed als identiek, met uitsluitend verschillen in de voorwielophanging, zoals uit de doeken gedaan in de test van de X. Desondanks wordt de CB500F gepresenteerd als naked bike, de CB500X als allroad, en CBR500R als supersport.
CB500F, CB500X en CBR500R.
Kan natuurlijk helemaal niet, want de onderlinge verschillen tussen een naked, een échte allroad en een échte supersporter zijn wel groter dan alleen een andere hellingshoek van een voorvork.
Deze CB-serie moet dus met een van de toepassingsmogelijkheden in gedachten zijn ontworpen, en naked kan dat niet zijn, want een naked bike kan feitelijk alles als basis hebben; voor nakeds zijn geen regels. Allroad of supersport dan? Het kan alleen maar allroad zijn, want met een echt supersportonderstel was de CB500X niet zo goed uit de verf gekomen als tijdens het groot Stadsmotor.nl megamaxi allroadspektakel 2013.
Wat helaas betekent voor de CBR500R dat het een nep-supersporter is. En dat klopt. De banden zijn geen supersportbanden, de velgen geen ss-velgen, de remmen geen ss-remmen (enkele schijf voor...), het frame geen ss-frame (staal), et cetera, enzovoorts. En het (tweecilinder) motorblok is natúúrlijk geen supersportblok met z'n 35 kW/48 pk.
En het dashboard is ook geen supersport...
Wat wel sport genoemd zou kunnen worden (en dan nog geen supersport) zijn de zitpositie en het uiterlijk. De zit is meer voorovergebogen dan bij de andere CB's en nodigt uit tot minder relaxed gebruik, en het uiterlijk zal niet-kenners gerust wijsmaken dat de CBR500R een helse racer is.
Wat moeten we daarmee? Ach, motorrijders die 'het modelletje' leuk vinden, kopen met de CBR iets dat op een sportmotor lijkt, en A2-rijbewijsbezitters die een sportmotor met de volle 35 kW willen, krijgen die ook. Maar feit blijft dat de CBR blaft, maar niet bijt. Je kunt bij een stoplicht wel voorkruipen, maar kunt dat beter niet doen, want je zult een keer een burgerman in een middenklasse auto treffen die een wedstrijdje wil doen. Die wedstrijd verlies je. En het is niet zo dat de CBR slecht stuurt, maar ook niet beter dan de CB500F of de CB500X. Als mogelijk voordeel van de CBR ten opzichte van de CB's zou nog de voorovergebogen zitpositie genoemd kunnen worden, die theoretisch een hogere topsnelheid mogelijk maakt door de betere stroomlijn, of wellicht een betere bescherming biedt tegen weer en wind. De keerzijde van de medaille is dat je lager zit met je hoofd en dus minder overzicht hebt op het overige verkeer.
Klinkt allemaal triest? Het valt wel mee. De Honda CB500-serie is budgetvriendelijk en technische hoogstandjes moet je niet zoeken. Het is twee wielen met een stuur en een motorblok en het gaat vooruit, zo eenvoudig is het. Daarnaast kun je kiezen uit drie gangbare types, waarbij het net is wat je leuk vindt. De CBR500R en CB500X kosten € 6.999, de CB500F € 500 minder.
Deze motor is geschjikt voor het A2-rijbewijs.