Nieuw Kawasaki J300 motorSCOOTER!
Denk je dat je alles hebt meegemaakt in motorland (BMW dat motorscooters introduceert), doet Kawasaki het ook. Kawasaki?! Ja, Kawasaki. Dat Japanse merk dat toch van alles te beschuldigen was, maar slechts zelden van gezond verstand. Maar dat is de laatste jaren inderdaad anders, want wel meer zinvolle modellen zagen recentelijk het levenslicht. Nu dus de J300 motorscooter...
Wat mogen we verwachten van de Kawasaki J300? Veel is er nog niet bekend, behalve wat vage spionagefoto's uit Italië en nu onderstaand persbericht. Verreweg het meest opmerkelijke daarin: de 'strategische partner Kymco' (!), verantwoordelijk voor de/het 'bewezen succesvol en uiterst betrouwbaar chassis en aandrijving'. Op zich geen slecht nieuws, want Kymco bouwt wel vaker motorscooters en doet dat niet onverdienstelijk en bovendien niet duur.
De grote vraag die rest: van wie komt het motorblok? Zou die uit eigen huis van Kawasaki komen, dan moet het de tweecilinder van de Ninja 300 zijn. Deze levert 29 kW/39 pk bij 11.000 tpm. Het zou tamelijk uniek zijn, een 300-cc tweecilinder in een scooter. Het zou ook erg leuk zijn, zo'n hoge toerenscooter, dus het zal wel niet. Het blok zou natuurlijk ook van Kymco kunnen komen, bijvoorbeeld uit de GT300i. Dan hebben we het over een ééncilinder die 24,1 kW/32,3 pk levert.
Wat er dan nog Kawasaki is aan de J300? Het design dus. En de naam, die best bijzonder is, want Kawa-motorscooters kenden we nog niet in Europa. 5 November weten we meer, als de J300 wordt onthuld. Misschien krijgen we dan ook een prijs. Eind dit jaar moet de J300 leverbaar worden. We zijn héél benieuwd!
HET PERSBERICHT!
Kawasaki introduceert haar eerste motorscooter in Europa
Speciaal voor het populaire en stijgende ‘urban segment’ introduceert het vooruitstrevende merk Kawasaki haar allereerste motorscooter op de Europese markt.
Uitdagende looks
Volledig in-huis gestyled door het design team van Kawasaki, heeft de splinternieuwe J300 de uitdagende looks meegekregen die alle nieuwe Kawasaki motorfietsen meekrijgen. Het hoofd van de styling afdeling Mr. Fukumoto benadrukt: “Het allerbelangrijkste bij het ontwerp van deze motor is dat de eerste kennismaking met de Europese markt plaatsvindt met een motorscooter die het bekende ‘cutting edge’ design heeft dat we eerder introduceerden bij enkele andere van onze machines. Dit is naar onze mening zéér goed gelukt bij de J300.”
Passie
Volgens de design filosofie en principes van nieuwe generatie Kawasaki’s werd de J300 ontworpen waarbij Mr. Fukumoto toevoegt: “J staat voor Jyounetsu wat ‘passie’ betekent in het Japans. We hebben de J300 met exact dezelfde passie ontworpen als alle andere belangrijke nieuwe 2014 modellen.”
Grote vraag
Rekening houdend met de grote Europese vraag naar stijlvolle, makkelijke berijdbare en betrouwbare motorscooters, voorziet Kawasaki met haar J300 in een marktsegment waar nog veel potentie ligt. De J300 is een verlengstuk van de succesvolle urban-lijn van Kawasaki, met succesnummers als de ER serie, en de breed inzetbare Versys.
Eigen R&D
Vanuit een basis van een bewezen succesvol en uiterst betrouwbaar chassis en aandrijving, van strategische partner Kymco, heeft Kawasaki deze nieuwe motorscooter ontwikkeld. De ontwikkeling, vormgeving en de uiteindelijke product engineering benadering is exclusief gedaan door het Kawasaki Design en Engineering team uit Japan. Dit in nauwe samenwerking met de Europese R&D afdeling van Kawasaki.
De J300 is vanaf eind 2013 leverbaar bij alle officiele Kawasaki dealers. De J300 zal Kawasaki fans aanspreken die op zoek zijn naar een slimme en uitdagende ‘commuter’, die een modern design weet te combineren met praktische inzetbaarheid en goede rij eigenschappen.
De J300 zal voor het eerst geïntroduceerd worden op de Eicma show in Milaan op 5 november 2013.
{jcomments on}