Test: Kawasaki Ninja 300 (2013)
Wat de voor 2013 nieuwe Kawasaki Ninja 300 precies vermag, snap je pas echt als je op de eveneens nieuwe ZX-6R 636 stapt. Duik je daarop diep voorover in de kuip om bij de stuurhelften te komen, bij de kleinere sportbroeder Ninja 300 is daarvan geen sprake.
De zit op de Ninja 300 – opvolger van de lichtere Ninja 250 – is zelfs opvallend rechtop, net als bij zijn voorganger. We zouden het comfortabel durven noemen, een beetje zoals op de ER-6f. Die betitelden we in de test als een sporttoermotor en niet echt als een sportmotor en zeker geen supersportmotor, waarbij we dat verschil voornamelijk zochten in het beperkte aantal pk's en – inderdaad – de zitpositie. Daarover hadden we voorts te vertellen dat die best geschikt was voor woon/werkverkeer, zeker als er ook nog een stukje tegenwind (snelweg) aan te pas zou komen.
Leuk en aardig voor de ER-6f met z'n 72 pk, maar de Ninja 300 heeft maar 39 pk. Weliswaar 6 pk meer dan de Ninja 250R van 2012, maar toch: slechts 39 pk. Bovendien bij benadering niet in de buurt van de maximaal toegestane 47 pk (35 kW) voor het A2-rijbewijs, waar de Ninja 300 onder valt. Zo mogen we veronderstellen dat bijvoorbeeld de Honda CBR500R (35 kW) gehakt maakt van de kleine Kawa. Maar de Honda kost € 6.999 en de Kawa € 6.098, en da's best een verschilletje.
Wat heeft de Ninja 300 ter verdediging aan te voeren?
Ongeveer hetzelfde als de Ninja 250, maar dan meer. Meer pk's, een steviger onderstel, fijnere belijning en een paar remmen waar je eng van wordt, zonder uiteraard aan (grote) wendbaarheid in te boeten. De Ninja 250 was in zijn cc-categorie al de sterkste speler, de Ninja 300 is dat zeker. En niet alleen omdat er verder geen 300 cc'ers op de markt zijn. Schaar de Ninja 300 gerust onder de 250's, en constateer dat het enige motortje dat een concurrent lijkt, de Honda CBR250R (€ 4.999), een ééncilinder is en geen tweecilinder. Met slechts 26,4 pk.
Het gemekker over de pk's al zat? Mooi, dat was de bedoeling. Als je namelijk pk's zoekt, moet je niet bij de Ninja 300 wezen. De Ninja 300 koop je omdat je het model leuk vindt en een beetje sportief wilt rijden, wat door het aangename gewicht en de mooie techniek best lukt. Jaag het blokje lekker op in de toeren en eigenlijk kom je niks te kort. Ja, laaiende acceleratie, maar wie dat wil, moet kijken naar iets meer cc's. En wie het dashboard van een sterrenschip wilt hebben, moet ook verder zoeken. Met de Ninja 300 rijd je niet voor l*l – als je niet tot de grootsten behoort -, en dat zal voor geïnteresseerden het belangrijkst zijn... Er vanuit gaande dat de geïnteresseerden voornamelijk A2-rijbewijsbezitters zullen zijn.
{jcomments on}