Introductie nieuwe Syms
Op een lentemaandag die zo zonnig en zacht is dat je als motorrijder (bijna) medelijden krijgt met ingeblikten, zet scooterfabrikant Sym haar visie voor de toekomst uiteen voor de verzamelde pers. En presenteert men gelijk maar de nieuwe Sym MaxSYM 600i, de nieuwe Sym Joymax 125i Start & Stop en de nieuwe Sym Fiddle III. En meteen maar wat ze verder hebben staan en wat nog niemand kende.
Want nee! Wie met een pistool op z'n hoofd motormerken moet noemen en geen ingewijde is in het wereldje, zal waarschijnlijk niet zo snel op Sym komen. En dit Taiwanese merk alleen kennen van de brommers. Als het überhaupt al bekend is.
En da's best sneu voor de importeur, die met name in de 125 cc zó veel verschillende scooters in de rekken heeft staan dat je er duizelig van wordt (en Stadsmotor.nl niet eens kan bijhouden wat er nu wel en niet te koop is). De prijslijst voor 2014 vermeldt een Joyride, GTS, Joymax, Mio, Tonik, Orbit II, Fiddle II, Symphonie SR en Allo; alle geschikt voor het A1-rijbewijs dat vanaf achttienjarige leeftijd behaald mag worden.
Je zou de importeur verdenken van een visie, en die is er dan ook. En bestaat eruit dat alle snorfietsen/brommers moeten verdwijnen, en dat in plaats daarvan de 125 cc moet komen, vanaf zestien jaar dus. De 25/45 km/u-wetgeving is een wangedrocht zoals die alleen in Nederland bedacht kan worden en wordt dagelijks door vrijwel alle gebruikers van bromsnorren aan puin gereden. Met alle negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid van dien. Beter alle gemotoriseerde zestienplussers helemaal van het fietspad jagen en ze dan ook genoeg vermogen meegeven om met de rest van het verkeer mee te kunnen. Net als in de rest van... de eh... wereld, zeg maar.
Om uiteindelijk de stap naar een zwaardere scooter of motor eenvoudiger te maken. Of overbodig. Het mes snijdt aldus aan meer dan twee kanten, want niet alleen zal het verkeer veiliger worden (fietspaden vrij), geen opgevoerde bromsnorren meer, geen bromsnorren meer tussen de auto's), de motoren zullen schoner worden (want worden nu onlogisch geknepen), het fileprobleem zal minder worden, het parkeerprobleem in de grote steden zal minder worden. Iedereen blij.
Het is een visie die Stadsmotor.nl volledig deelt, maar we zitten nog altijd in Nederland, het land waarin elk belang van de burger wijkt voor het belang van de overheid .c.q. belastingdienst. Toevallig vandaag wordt bekend de overheid door belastingkortingen op zuinige auto's vanaf 2007 1,5 à 2 miljard euro is misgelopen. Hoe dat opgelost gaat worden? Vermoedelijk net zoals bij de Nederlandse Spoorwegen als die een boete krijgen (van de overheid) wegens wanprestaties: prijs van de treinkaartjes omhoog... De Nederlandse overheid is uitsluitend geïnteresseerd in regelbaar en registreerbaar vervoer dat miljarden oplevert. De motor en scooter zijn dienaangaande niet interessant, want glippen oncontroleerbaar en anoniem (helm) overal tussendoor en leveren aan belastingen zo goed als niets op.
Niettemin en wel zeker tegen beter weten in roept Sym de verzamelde pers op om de boodschap uit te dragen, want het staat ieder individu vooralsnog vrij om zich te bevrijden van het juk van de auto of de gesel van het openbaar vervoer. En Sym presenteert als gezegd dus meteen de Sym MaxSYM 600i ABS (Syms grootste), de nieuwe Sym Joymax 125i Start & Stop en de nieuwe Sym Fiddle III (onder). Waarbij van de laatste twee meteen wordt gezegd dat als Stadsmotor.nl van plan is deze mee te nemen voor een test, beloofd moet worden niet de snelweg op te gaan – "Anders krijg je ze niet mee." Want daar zijn 125 cc'ers niet voor bedoeld, aldus Sym. Het zal deel uitmaken van de visie dat de 125 cc'er de 'nieuwe brommer' moet worden, niet geschikt voor de snelweg...
We kunnen het er niet mee oneens zijn.
Sym Fiddle III
{jcomments on}