Test: Sym GTS 300i EVO (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Sym GTS 300i EVO (2011) |
Technische gegevens |
Fotogalerij |
Andere Sym tests |
In de brommerwereld is SYM geen onbekende, maar wie op zoek gaat naar een motor zal niet zo snel aan het Taiwanese merk denken. Toch zetten onze Oost-Aziatische motorkameraden met de GTS 300i EVO een uiterst acceptabele scooter op straat.
Om maar onbarmhartig te beginnen met de prijs. Die ligt met € 5.299 aardig in het midden van het 300 cc-motorscooteraanbod. Voor de allergoedkoopste '300' – de Kymco People 300 S – betaal je € 1.200 minder, voor de motorscooters van de (andere) A-merken – de nieuwe Honda SH300i, de Yamaha X-Max 250 ABS, Vespa GTS 300 Super – betaal je tot € 600 meer.
Dan mogen we verwachten dat de prestaties van de SYM GTS 300i EVO ook gemiddeld zijn, zou je zeggen.
Welnu, dat klopt. Soort van.
Met zijn 13 inch-wieltjes is de SYM geen wonder wat betreft wegligging of comfort. Op onstabiel wegdek voel je alles, en zou de rug een tellertje hebben, dan stond de klinkerteller aan het eind van elk stuk ellende op de kei gelijk. Scooters met grotere wielen zijn overduidelijk vergevingsgezinder. Daar staat tegenover dat de SYM op schoon asfalt een toonbeeld van deugd is. Het rijwielgedeelte is voor een fiets in deze klasse gewoon voor elkaar en staat garant voor een prima rit. Qua remmen is alles oké, waarbij een stevige, ervaren hand een voordeel is. De hoge ruit biedt veel bescherming en het vermogen is genoeg voor dagelijks verkeer, ook als je mee wilt komen op de linkerbaan na de file. In de file en stad zelf heb je uiteraard geen enkel probleem. Je doet mee met de snelsten.
Zover het normale rapport.
Wat de GTS 300i EVO zeer bijzonder maakt, is zijn rijke uitrusting. De briljant verstelbare spiegels kunnen geheel naast de stroomlijn worden weggeklapt tegen voetgangers en hoeven dus niet elke keer na parkeren opnieuw te worden afgesteld. Daarnaast bieden ze in de rijpositie een voldoend zicht naar achter. In het dashboard zit alles op de bekende plek. De schakelaren voor het gevarenlicht en de mistlampen zitten boven het klepje van het dashboardkastje. Een beetje onhandige plek, maar ze zijn er, en dat valt van de concurrentie niet altijd te zeggen.
Hadden we het over mistlampen en gevarenlichten?
Ja, inderdaad.
Mistlampen en gevarenlichten. En dimlicht en grootlicht en stadslicht: led. Dat laatste is een soort wenkbrauw boven de rest van de verlichting. Maar wát een verlichting! In de stad dus de led'jes, als er paniek is gevarenlichten, normaal dim, bij weer-ellende mistlampen, bij duisternis grootlicht. De SYM is geen scooter, maar een rijdende discotheek! Nooit zal je over het hoofd worden gezien. Op de buddy krijg je er weinig van mee, behalve de verlichting in het goed afleesbare instrumentenpaneel dat met het helderwitte SYM-logo duidelijk weergeeft wie al dat moois heeft gemaakt.
En er is meer luxe. Er is een rugsteun voor rijder en passagier. Het zadel is wat krap voor een bestuurder boven de 1.90 m. Dat geldt het stuur, dat aan de lage kant en dus dichtbij de knieën is. Gelukkig is de contactsleutel in het schutbord scharnierend, dus echt pijn zal het nooit doen. Komen we tot de ontdekking dat de ruggensteun van de bestuurder ook verwijderd kan worden. Toegankelijk voor lange lummels ineens! Iets om te onthouden voor alle mensen die niet passen op de kleine scooters...
We vervolgen met de op knopdruk uitklapbare voetsteunen voor de passagier, een groot verlicht helmvak onder de buddy, een afsluitbare klep in het dashboard met 12V-aansluiting, een vakje voor kleingeld aan de rechterkant in het dashboard, een vak tussen de voeten voor zonnebril of wat dan ook. Op een geheime locatie vindt de SYM-eigenaar ook nog een schakelaar die de startonderbreking activeert. Met de contactslotafgrendeling wordt de scooter daarbij wel heel degelijk beveiligd tegen het moreel en vast ook intellectueel minder begaafde deel van de mensheid...
De SYM GTS 300i EVO is een bijzonder prettig apparaat. Hij ziet er uitstekend uit. Hij rijdt oké en comfortabel. Hij heeft acceptabele bagagecapaciteit. Hij is niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste. Hij is zeker luxe. Wie wil hem hebben? Aan u...
nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.
nb2. Er zijn ook nog een GTS 250 en een GTS 125. Minder snel logischerwijs. De laatste is ook geschikt voor het A1-rijbewijs.