Banner

Test: Yamaha X-Max 250 ABS (2011)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha X-Max 250 ABS (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Yamaha tests

Yamaha X-Max 2Het is niet ongebruikelijk om even het eigen werk terug te lezen voor je begint aan een nieuwe bespreking over een fiets die slechts op details is gewijzigd. Daarbij viel op dat we in 2010 eigenlijk zeer weinig te melden hadden over de Yamaha X-Max 250. De 2011-versie heeft standaard abs.

Wat doe je dan? Je zet iemand in het zadel die de betreffende motor nog niet kent, in de hoop dat hij zaken signaleert die jij eerder hebt gemist. Het is aan Stadsmotor.nl-piloot Jürgen (Hamm, bwj. 1955 bij 196 cm) om de 2011 Yamaha X-Max 250 ABS aan zijn vorsende blok te onderwerpen, waarbij aangetekend dat hij ook nog een echtgenote heeft die mag sturen, maar liever achter op gaat.

Jürgen noteert dat de spiegels goed zicht naar achteren bieden (zelfs bij zijn omvang) en niet trillen, en da's verheugend, want vaak anders. De buddy noemt hij acceptabel, ook met duo achter op. Hij noteert daarbij dat de zitpositie 'op z'n scooters' is: knieën onder de ellebogen. Mensen die iets minder speklapjes hebben gegeten en in hun jeugd minder de hoogte in zijn geschopt, zullen meer ruimte hebben. De bediening van de schakelaren wordt intuïtief genoemd, het instrumentarium goed afleesbaar met voldoende informatie. De linkerremhendel produceert een mooi rechte stop, de rechterremhendel een duik in de voorvork. Beide remmen – geholpen door het abs – maken een prachtige noodstop. Ook over het frame niks te mekkeren. Het reageert niet op reparaties in het wegdek, alleen korte golfjes en klinkerweggetjes vallen op. Rustig rijdend kom je er, zonder hernia of afgeworpen te worden, doorheen.

Jürgen schrijft: "Achter de vriendelijk verbaasd kijkende koplampen cruise je de wereld in de vorm van dijkweggetjes, dorpjes en files door. De daarbij onvermijdelijk indalende rust wordt slechts verstoord door de Akrapovic-uitlaat (optie). Willekeurig kijk je voortdurend over je schouder om te kijken waar toch die boot met buitenboordmotor vaart, al rijd je in de Coentunnel."

Oeps, de Honda...
We noteren dat we ook anno 2011 nog te maken hebben met een goedgemutste compagnon voor het dagelijks werk die met zijn top van 130 km/u binnen de wet prima met het verkeer meekan. Ga je alleen, dan is alles goed. Ga je met z'n tweeën, dan is ook alles goed. Niet te ver van huis, binnen de provincie knusjes terrasjes hoppen.

Alles leidt tot dezelfde tevreden conclusie als vorig jaar, met slechts één verschil: in 2010 was er nog geen Honda SH300i, in 2011 is die er wel. De X-Max is met abs niet duurder geworden, maar de SH300i kost zelfs met het optionele abs op het standaard gecombineerde remsysteem € 300 minder, en dat terwijl hij met zijn grotere wielen beter stuurt en met zijn sterkere blok sneller is.

We gaan niet zeggen dat de Yamaha zijn € 5.899 niet waard is, maar dat andere Japanse A-merk biedt meer scooter voor minder geld. En voor nog eens € 600 minder heb je een vergelijkbare Peugeot Satelis 250, die ondanks het ontbreken van abs toch ook echt niet slecht is. Voor nog eens € 500 minder het je een Kymco Downtown 300i met een vermogen van 32,8 pk tegenover de 22 pk van de Yamaha.
Het is al niet eenvoudig kiezen in de 250 tot 300 cc, maar Yamaha maakt het zichzelf qua prijs nog moeilijker.

Deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha X-Max 250 ABS (2011)

Disclaimer - Privacy Policy