Test: TomTom Rider 550 (2018)
Het was kort voor de vakantie van dit jaar dat de nieuwe TomTom Rider 550 bij Stadsmotor.nl werd afgeleverd. Een mooier moment was nauwelijks denkbaar, en niet alleen vanwege de vijfdaagse trip naar de Moezel – de vakantie van dit jaar dus – die op het punt stond te beginnen.
Het mooie van het aflevermoment school vooral in het updaten van de reeds in het bezit van Stadsmotor.nl zijnde TomTom Rider 700 en de TomTom Rider 400 in de dagen ervoor. De Rider 700 ging met onze Julian mee naar niet onthulde locaties in Duitsland en de Rider 400 met onze Wanda, eveneens naar de Moezel. Waarbij we onze Grote J moesten teleurstellen, want die zat al in Duitsland met zijn eigen auto-TomTom uit het jaar kruik. Maar eerder testte hij de TomTom Rider 450, de voorloper van de 550.
Zoals te doen gebruikelijk was het nog een heel gedoe om de (bij ons oudste) 700 en de (bij ons nieuwste) 400 te updaten. Dat was met de 700 al een tijdje niet gebeurd en met de 400 klaarblijkelijk ook niet, want pas nu kwamen we erachter dat er voor de twee wezenlijk verschillende Riders ook twee wezenlijk verschillende update-programma's benodigd waren: TomTom Home en TomTom MyDrive Connect.
Eerst moet je eerst met beide – gelukkig nog makkelijk te downloaden – programma's door de gebruikelijke hel van het registreren van je apparatuur (wat je natuurlijk al lang met een pc/laptop of drie gedaan hebt, maar met welk account ook al weer?), en vervolgens door de hel van het updaten van de firmware en de kaarten, wat bij Home nog relatief eenvoudig gaat, maar bij het modernere MyDrive Connect al heel wat lastiger vanwege de ingebouwde knoppen die het TomTom mogelijk moeten maken nóg meer aan je te verdienen aan accessoires, extra kaarten en camera-updates, live-functies et cetera... Allemaal van die handelingen waardoor je je TomTom eigenlijk meteen bij het vuil zou willen gooien, als ie maar niet zo handig was onderweg...
TomTom MyDrive Connect op de pc.
Ging dit stuk niet over de 550, die ook naar de Moezel ging, maar dan aan het stuur (Africa Twin Adventure Sports) van het Stadsmotor.nl-opperhoofd?
Juist.
Meteen maar het grootste voordeel van de nieuwe 550: hij update via wifi.
O Hemel.
Natuurlijk moet je het ding bij eerste gebruik even instellen hier en daar, taal en je thuis-wifi en zo, maar O Hemel. Wat een fijnheid. 550 meldt direct dat er updates zijn en of je die zou willen installeren? Als het zo makkelijk gaat: why the hell not?
550 vraagt om netstroom, maar op de batterij gaat ook prima, zelfs het downloaden en installeren van heel Europa á 7 gigabyte. Meteen zie je jezelf ergens in Oost-Europa staan bij een pompstation in the middle of nowhere en 550 meldt dat er updates zijn en of je die zou willen hebben? Lieve 550, ja! Alleen al het vooruitzicht dat je niet het tijdrovende gevecht met je laptop, je registratie en MyDrive Connect hoeft aan te gaan, maakt de 550 zijn prijs (399 euro) waard.
Connectiviteit
Wat 550 wel wil, is dat je de app MyDrive op je smartphone zet. Deze app is een mobiele versie van de routeplannerfunctionaliteit van het heel enorme bovengenoemde MyDrive Connect. En waar je die laatste vrijwel zeker onderweg nooit zal gebruiken – tenzij je altijd een laptop bij je steekt als je gaat rijden – gebruik je de eerste wel degelijk, want wie gaat tegenwoordig op pad zonder smartphone?
De waarde van MyDrive op de smartphone (foto links) is evident ('duidelijk', voor analfabeten): de smartphone heeft een internetconnectie en daar maakt de 550 veel en graag gebruik van. Niet alleen om desgewenst op de telefoon ontvangen tekstberichten (Whatsapp, SMS, Messenger) in onverstaanbaar Nederlands voor te lezen, maar ook om verkeers-updates (werkzaamheden, files, verkeerscontroles) in de actuele route aan te geven en zelfs te verwerken, mocht daar behoefte aan bestaan. Logischerwijs kan de Bluetooth-verbinding tussen smartphone en 550 die daarvoor gebruikt wordt ook worden aangewend om inkomende gesprekken handsfree te beantwoorden, mits er ook nog een lultalie (luidspreker en microfoon) in de helm van de bestuurder zit. En nog voor veel meer andere onzin (Google Now, te activeren via het 550-scherm met het telefoonhoorn-icoon, onder) waarvan wij van Stadsmotor.nl altijd zeggen: wees blij dat je geen onnodig geluid aan je kop hebt als je motor rijdt. Gezwets is voor automobilisten en stadsvrouwen en als je muziek of – veel erger nog – radio wilt luisteren, doe je dat best niet in een helm en al helemaal niet als je je aandacht bij de weg wilt houden. En ja, dat geldt ook voor de gesproken route-instructies van de TomTom zelf: het beeld is duidelijk genoeg.
Veel nieuwe info in het scherm van de 550, maar Robert WIlliams moet maar wachten tot we stilstaan.
Navigatie
De live verkeers-updates hadden we genoemd, maar 550 is zelfs nog slimmer. Wilden eerdere TomToms je altijd per se op de oude route krijgen als je eens een tussenpunt miste, 550 stuurt je netjes door naar de volgende als het duidelijk is dat je niet meer naar het reeds gepasseerde punt terugrijdt. 550 doet voorkomende (her)berekeningen bovendien aanmerkelijk sneller dan eerdere TomToms, want de quadcore-processor met 512 MB RAM (oude nerds weten wat dit betekent: tien jaar geleden een serieuze pc!) is volgens de specs vijf keer sneller dan bijvoorbeeld de TomTom 400. De 550 start inderdaad snel op, waarvan de 400 niet kunnen beschuldigen.
Wat verder beter is: meer motor-POI's.
Wat verder nieuw is: Road Trips. Je krijgt toegang tot een behoorlijk aantal voorgeprogrammeerde routes in den vreemde, of waar je op dat moment ook maar bent. Uiteraard anywhere te downloaden en uploaden via MyDrive.
Wat bleef: al het goede, de kronkelroutes bijvoorbeeld. En hij brengt je van A naar B.
De TomTom Rider 550 willen we – net als indertijd de 700 en de 400 – niet teruggeven aan het baasje. Het moet toch, wat betekent dat dit het laatste bericht is over de 550 tot we 'm alsnog krijgen...
Life sucks...
Michiel Heemskerk
De 550 wordt geleverd met alles om 'm vast te maken (inclusief inbussleutel).