2012 V-Strom: eerste foto's en details én video

Suzuki V-Strom 2012Zoals nog maar drie dagen geleden geschreven, was tamelijk duidelijk dat de nieuwe Suzuki middenklasser de nieuwe allroad-motor V-Strom zou zijn. En in plaats van op 27 juni (als toegezegd) verrast Suzuki ons al op 24 juni (laat) met de details. Stadsmotor.nl heeft ze! Nu ook met video!

Welnu: we hoopten dat de nieuweling een grotere cilinderinhoud en/of meer pk's zou hebben dan de oude V-Strom, maar dat valt tegen. Men blijft bij de oude 650-cc V-twin – al zou die nieuw ontwikkeld zijn – maar die levert slechts 2 pk meer en 'een hoger koppel in het lage- en middentoerengebied'. Let wel: geen hoger koppel – dat blijft steken op 60 Nm bij 6.400 tpm – maar wel meer koppel bij lagere toeren. De V-twin is wel zuiniger geworden, belooft Suzuki, maar liefst 10%. Dat is heel mooi, maar Suzuki heeft daarin aanleiding gezien om een twee liter kleinere benzinetank (van 20 liter) te monteren. De actieradius blijft immers hetzelfde! Dat mag zo zijn, maar de actieradius was groter en dus beter geworden als de inhoud 22 liter was gebleven...

Andere afmetingen: de lengte is ongewijzigd, de breedte 5 mm minder, de hoogte 1 cm meer. Dat scheelt dus niks. Qua gewicht is het even puzzelen. Voor de huidige V-Strom geeft Suzuki een drooggewicht op van 189 kilo, terwijl we voor de 2012 V-Strom een rijklaar gewicht van 214 kilo opgegeven krijgen. Is dat rijklaar gewicht inclusief een volle tank benzine (20 liter dus)? Dan zou er nog vijf kilo aan andere sapjes in moeten. Hm... Het gewicht tussen de oude en de nieuwe zal niets schelen, terwijl het frame volgens opgave toch niet minder dan zes kilo lichter is geworden. Merkwaardig.

Gebruiksgemak
Suzuki meldt dat de 'comfortabele zitpositie' (dat was-ie inderdaad) verder is geoptimaliseerd met een nieuw zadel met meer grip en een slanker gestileerde benzinetank. Daarnaast is er een betere windbescherming door een nieuw, in drie standen verstelbaar windscherm. In het instrumentenpaneel beschikt de V-Strom nu over een versnellings- en vorstindicator. Fijn is het SAIS (Suzuki Advanced Immobilizer System) startblokkeringssysteem. Fijn is standaard abs.
Gooien we alle nieuws op een hoop, dan kunnen we stellen dat de nieuwe V-Strom erg lijkt op de oude, alleen met een iets soepeler blok, een betere bescherming tegen de weersomstandigheden en meer veiligheidsvoorzieningen (vorstindicator, abs). De V-Strom is daarmee geschikter voor een lange trip, maar ook geschikter voor woonwerkverkeer, zeker als de herfst en de winter komen (optie: handvatverwarming!). En als stadsmotor was de oude versie al een prima ding...

Vrijdag 22 juli zal de nieuwe V-Strom 650 ABS verkrijgbaar zijn bij de officiële Suzuki-dealer, voor
€ 9.699. We nemen aan dat dat betekent dat de oude tot die datum te koop blijft voor € 7.999 (€ 8.999 met abs).

Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 645 cc
Max. vermogen: 50,5 kW/69 pk bij 8.800 tpm (25 kW/34 pk bij 8.800 tpm)
Max. koppel: 60 Nm bij 6.400 tpm (52,2 Nm bij 4.000 tpm)
Max. snelheid: 150+ km/u
Aandrijving: voetgeschakelde zesversnellingsbak
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 19 inch/17 inch
Remmen v/a: dubbele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 229 x 83,5 x 140 cm
Zithoogte: 83,5 cm
Rijklaar gewicht: 214 kg
Kleuren: zwart, wit, oranje
Accessoires (optioneel): topkoffer en zijkoffers (kunststof of alu), valbeugels, touring windscherm, handvatverwarming, handkappen, carterbescherming, 12V-aansluiting
Prijs € 9.699

V-Strom L2 logoV-Strom 3kw2012 V-Strom 6V-Strom Adventure2012 V-Strom 52012 V-Strom 42012 V-Strom 11V-Strom Tour2012 V-Strom 82012 V-Strom 72012 V-Strom 92012 V-Strom 10

Meer nieuws op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws 2012 V-Strom: eerste foto's en details én video

Disclaimer - Privacy Policy